Hej!
Hvad er fordele og ulemper ved sokler almue, MDF eller Furu?

En klar ulempe ved MDF er, at det ikke bliver særligt pænt, når det slides, når malingen slipper, tåler overfladen ikke særlig meget. En fordel ved MDF er dog, at det er mere stabilt ved ændret fugtighed, hvor det sidder, men så længe du køber listerne i god tid og lader dem ligge i det rum, hvor de skal monteres et par uger, er det et håndterbart problem - særligt på sokler. For foder er det lidt mere besværligt at undgå revner.

Er allmoge ikke en samlet betegnelse og kan dermed inkludere flere trætyper?

Fyr er i hvert fald lettest at arbejde med, hvis man ikke har sat mange lister før, synes jeg.
Farven holder, det er holdbart, absolut lettest at sømme/skruve i (listekrampe osv fungerer her også) - dyrt.

MDF - Billigt, meget billigt. Farven kan lettere slippe, men bør ikke slippe ved normalt slid, ikke noget jeg har oplevet i hvert fald. Sværere at sætte end fyr, da man skal forbore - her kan farven slippe, og det kan revne let, hvis man ikke ved, hvad man laver. Jeg skyder alle mine MDF lister fast med dykkerpistolen, absolut lettest synes jeg,,

Mantlede Mdf lister bruger jeg. Rette og fine og tåler meget.

Jeg har købt kvistfrit og malet selv. Synes det bliver pænest og går hurtigst. Skyder altid med dykkert da det bliver mindst hul. Derefter spartle og finmale. Et hedt tip hvis du skal sætte fodliste i et gammelt hus er at købe fodliste som er ret tynd (15mm) da det går lettere at få den på plads selvom væggen ikke er lige.

N
Fordel med mdf er jo, at alle lister er omtrent lige store og ikke som når man kører med heltræ lister, hvor der kan være en forskel på ca. 5 mm mellem forskellige lister.

V verktygsgurun sagde:
Mantlede Mdf lister bruger jeg. Rette og fine og tåler meget.
Noget mærke du kan anbefale?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.