Hej!
Jeg søger en konstruktør i Uppsala - Gävle området. Som kan beregne flytning af bærende hjertevæg samt afveksling af spær og eventuel forstærkning af den nuværende konstruktion.

Tanken er, at jeg skal fjerne indbyggede garderober, der går zigzag i hjertevæggen, så den bliver lige. Udskifte en almindelig dør med en skydedør (som går i hjertevæggen), jeg skal sandsynligvis indsætte en limmræbalk.
Men spørgsmålet er, hvor meget last to kviste i hver retning, med afveksling af tre spær, indebærer på den omgivende konstruktion og laster.
Kvistene er et fremtidsspørgsmål, men jeg vil dimensionere hjertevæggen nu, når jeg alligevel skal renovere og have tegninger klar til det fremtidige byggetilladelse.

Det drejer sig om et 1,1/2 plan teglhus fra -58 med kælder. Huset er 8-9,2m*10,9m. Kælderen er muret med beton hulsten, og som jeg tyder tegningerne, er teglene bærende. Bjælkelaget til overetagen er hver femte regel fastgjort med forankringsjern i teglene. Stueplanen er støbt i en 15 cm tyk betonplade og bjælkelag i træ.
Ingen regler i ydervæggene og en hjertevæg med råspont. Taget er et enkeltkapt tegl med råspont og pap.
Tegninger findes.

Er der nogen her, der måske har erfaring med, hvor meget en teglvæg (hultegl) kan belastes? Om det overhovedet er muligt at bygge kviste?

Ellers modtager jeg gerne tips til konstruktører.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.