Hej!

Jeg har fået så meget hjælp her på forummet gennem årene, hvilket jeg er taknemmelig for. Nu har jeg lige købt lidt af et renoveringsobjekt :) Så blev det tid til at blive medlem!

Huset har haft samme ejer siden det blev bygget i 1976, på godt og ondt. Taget er nyt, vinduer og et badeværelse blev lavet for 15 år siden, men ellers er det i høj grad originalt.
Jeg overvejer at kontakte en bygningssagkyndig eller lignende, som kan lave en mere gennemgående analyse af huset med en handlingsplan. Tænker mest på, at det kan samkøres med renoveringen, hvis der er behov.

Tanken er, at vi skal renovere i forskellige etaper, og jeg er lidt i tvivl om, hvordan det kan gøres mest smidigt. Både for økonomien men også for at mindske rodet, så vidt muligt.

Jeg tænker således: før indflytning tænker jeg at installere et vandbåret varmesystem.
- Rive nogle ikkebærende vægge ned. Skal der være tværbjælker? i huset, så kun ydervæggene er bærende. Lyder det rimeligt?
- Radiatorer og rør, der skal ind i hele huset.
- Bygge bryggerset om i kælderen, hvor den nye varmepumpe skal stå. Er det rimeligt med bryggers i kælderen? Ekstra ventilation?
- Male og lægge nyt gulv

Jeg vil gerne have vandbåren gulvvarme i badeværelserne, 2 stk. Men vil ikke have råd til at gøre dem i første etape. Så jeg undrer, om man kan forberede? eller om man bare kan tilslutte dem senere? Det samme med kælderplanet. Kan jeg installere radiatorer på et senere tidspunkt?

Taknemmelig for tilbagemelding!

Halløj!

Ved ikke om det er sådan, at mit indlæg ligger i den forkerte kategori eller om jeg har formuleret mine spørgsmål klodset? :)

Hvordan ser familiesituationen ud? Hvor meget tænker du at gøre selv? Har man børn, er det jo yderst hensigtsmæssigt at gøre så meget af nedrivning og ting, der støver og sviner, som muligt, inden man flytter ind. Ellers ville jeg generelt anbefale at gøre så lidt som muligt det første år eller to. Det er bedre at bo sig ind, så man får en fornemmelse af, hvad der faktisk skal fikses, kontra hvad man tror skal fikses. Så får man også en bedre fornemmelse af, hvordan man bruger rum og lignende.

Hvordan bruges kælderen i dag? Er den opvarmet og indrettet?

Tak for svaret!

Vi er 2 voksne og 2 børn, 5 og 8 år.

Problemet er, at standarden i øjeblikket er ekstremt lav og skal hæves. Det ville ikke være så rart at flytte ind.
Jeg er enig og tænker, at installationen af et vandbåret system er ret rodet og støvet. Det samme gælder nok med badeværelset.
Men jeg ville gerne forberede, men ikke installere radiatorer i køkkenet og kælderen. Er det rimeligt?

Kælderen har været brugt som udlejningsdel. Der er et gammelt køkken og et stort rum osv. Men lige nu står det tomt. Ved ikke, om det svarer på spørgsmålet?

Skal gulvene bevares?
Er der ikke noget specielt ved disse, så ville jeg overveje gulvvarme over det hele.

Ja vi tænkte beholde gulvene, dels fordi det ville være dyrt at rive ud, men primært fordi de er fine :)

Jeg gætter på, at de skal rives ud i køkkenet for at lægge klinker? Eller måske er det ikke nødvendigt? Men uanset hvad er det rart med gulvvarme under klinker.

Eftersom det er 70'er hus har jeg læst, at det ville være godt at lave gulvene i kælderen om? På grund af isolering. Er der en nem måde at måle om det er nødvendigt? Der ville vi i så fald køre gulvvarme, hvis vi bliver nødt til at lave betonfundamentet om.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.