Jeg har sat en foldedør i hullet efter en garageport. Nu er jeg lidt usikker på, hvordan jeg skal sætte vægudsmykningen og få det pænt på væggen rundt om.

Jeg vil være taknemmelig for forslag!

• Vægdetalje med indsatte foldbare døre i tidligere garageport, åbning med synlige trærammer og isolering rundt om.
  • Vægudskæring tilført nyt vinduesparti, omgivet af ufærdige kantluge og eksponerede skruer.
Jeg gjorde lignende i maj (jeg skal dække male og tapetsere hvilken dag som helst, lover!).

Jeg byggede væggen ud rundt om, så det kom i liv med salningssporet og derefter en fyr-smyg. Nu har du ikke noget salningsspor, men princippet bliver jo det samme.

• En hvid ramme omkring et vindue, der er i niveau med væggen, med ujævne malede kanter på væggen omkring.
  • Synes
Hasse C og 1 anden
  • Laddar…
Nej, jeg har ikke noget salningsspor, men jeg antager, at jeg lægger smygen mod ”klacken”.
Væggen skal som sagt bygges lidt. Sætter du en ramme rundt om hele åbningen eller kun klodser med jævne mellemrum?
Bør man også drev med isolering?
Til sidst antager jeg, at det er bedst at bygge væggen med mere gips.

Skru en u-list på, så får du et perfekt salningsspor.

Partiet er af aluminium, så jeg vil ikke skrue i det.
Vil bare have smygen. Ingen foder udenpå.

H Hasse C sagde:
Partiet er af aluminium, så jeg vil ikke skrue i det.
Vil kun have smygen. Ingen lister udenpå.
Limtræ og renoveringsgips ser pænt ud der, så kan du beholde loftlisten.

H Hasse C sagde:
Partiet er af aluminium, så jeg vil ikke skrue i det. Vil bare have smygen. Ingen foder udenpå.
Ingen foder og aluminium gør det jo svært :)

Så ville jeg bruge dybdegående klodser med måske cc 60 (afhængig af smyggens tykkelse) for at få to fastgørelsespunkter. Så sammensat med gips og derefter spartle samt lægge papirbånd i samlingen på væggen.

Jeg vil gerne slå et slag for stilleskrue i stedet for klodser. Da jeg byggede mit hus, lavede jeg alle smyger af limtræ, uden foder. Jeg startede med klodser ved nogle vinduer, men gik så over til at bruge montageskrue som støtte for pladen.

Mine smyger er ca. 30 cm dybe, og hvis jeg husker rigtigt, satte jeg tre skruer i hver række, med ca. 60 cm mellem rækkerne. Det gik meget hurtigt at justere det hele i vater, lod og vinkelrette. Smygerne fastgjorde jeg derefter ved at skrue dem ordentligt, og skruerne blev spartlet inden maling.

Tak for kloge svar. Jeg tror, det hælder mod klodser med omtrent cc60, og at jeg finjusterer dem med afstandsskiver, så hullet bliver rektangulært og tilpasset til dørens klæk. Derefter limer jeg smygen mod klodserne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.