Jeg havde tænkt mig at lave en fondvæg af typen råspont i et gavlværelse. Har hørt, at der skulle findes noget andet end råspont, som er mere passende? Ikke helt så "råt" i strukturen og tyndere brædder, så det ikke bygger så meget. Formentlig noget med mindre fugtindhold også.. Nogen der har en idé om, hvad jeg mener? Og hvor man kan købe det? Meget taknemmelig for svar!
Også tips og råd omkring ting at tænke på, når man skal lave en sådan fondvæg, modtages gerne! Har søgt på emnet, men har måske valgt de forkerte søgeord, da jeg ikke har fundet så meget.
Også tips og råd omkring ting at tænke på, når man skal lave en sådan fondvæg, modtages gerne! Har søgt på emnet, men har måske valgt de forkerte søgeord, da jeg ikke har fundet så meget.
Du kan begynde med at høre hos Beijer. I Kalmar har man det som lagerførende. Det er da i dimensionerne 15*120 og 15*145, desværre dyrt i små mængder, over 20 kr pr. lpm, så selvom du skal have en mindre part, vil jeg foreslå dig at spørge en sælger om en bedre pris. Det er rent tyveri....
Men som du siger, er det mere attraktivt end den råspont, man normalt lægger som undertag, frem for alt mere jævn i kvaliteten. Du vil få tørresprækker på et par mm, (medmindre du specifikt sørger for at få det ordentligt nedtørret først, eller lagrer det indendørs længe...) så det er stærkt anbefalet, at du maler i hvert fald fer og not, inden du sømmer. Det går let, hvis du lægger al panel i en bunke og maler alle (flere) siderne samtidig.
Afhængig af, hvad du har at sømme i bagved, er et hedt tip at sørge for at købe/låne/leje en sømpistol i passende størrelse. Det er ekstremt kedeligt at sømme i hånden men en ren fornøjelse med en picka.
Vi har det i mængder i huset, og en nem måde at male det er med facadelasur. Vi bruger også Alcros udendørslasur, som hedder "Timmer" (tidligere Fasadlasur V) Den er vandbaseret og let at arbejde med.
Men som du siger, er det mere attraktivt end den råspont, man normalt lægger som undertag, frem for alt mere jævn i kvaliteten. Du vil få tørresprækker på et par mm, (medmindre du specifikt sørger for at få det ordentligt nedtørret først, eller lagrer det indendørs længe...) så det er stærkt anbefalet, at du maler i hvert fald fer og not, inden du sømmer. Det går let, hvis du lægger al panel i en bunke og maler alle (flere) siderne samtidig.
Afhængig af, hvad du har at sømme i bagved, er et hedt tip at sørge for at købe/låne/leje en sømpistol i passende størrelse. Det er ekstremt kedeligt at sømme i hånden men en ren fornøjelse med en picka.
Vi har det i mængder i huset, og en nem måde at male det er med facadelasur. Vi bruger også Alcros udendørslasur, som hedder "Timmer" (tidligere Fasadlasur V) Den er vandbaseret og let at arbejde med.
TUSIND TAK for dit svar!!! Tja, 20 kr var jo lidt peberet med tanke på, at almindelig råspont ligger på 5.. Men man kan jo høre sig for..
Skal måske tage en runde og se, hvad de har hos de forskellige steder. Måske kunne det være en idé med ren råspont alligevel.. Lidt revner er jo ret pænt, men det må ikke blive for meget.. Hmm.. og så er der det der med kvaliteten..
At male dem stablet var et strålende tip!!! Tak for det!
Angående sømpistol.. Væggen er en slags ret hård type træplade, så jeg overvejede, om man ikke kunne bruge skruemaskine - af bekvemmelighedshensyn..
Men jeg formoder, at det bliver pænere med søm? Og i så fald lyder en sømpistol som en fornuftig investering (overvejer at sætte sådan en væg op flere steder, hvis det bliver godt).
Facadebejdse? Hvordan bliver det så? Er det dækkende, men man kan se træets struktur igennem?
Bejdse lyder for mig gennemsigtigt, men jeg tænker måske forkert?
Hvordan som helst, tusind tak for dit svar!!
Skal måske tage en runde og se, hvad de har hos de forskellige steder. Måske kunne det være en idé med ren råspont alligevel.. Lidt revner er jo ret pænt, men det må ikke blive for meget.. Hmm.. og så er der det der med kvaliteten..
At male dem stablet var et strålende tip!!! Tak for det!
Angående sømpistol.. Væggen er en slags ret hård type træplade, så jeg overvejede, om man ikke kunne bruge skruemaskine - af bekvemmelighedshensyn..
Men jeg formoder, at det bliver pænere med søm? Og i så fald lyder en sømpistol som en fornuftig investering (overvejer at sætte sådan en væg op flere steder, hvis det bliver godt).
Facadebejdse? Hvordan bliver det så? Er det dækkende, men man kan se træets struktur igennem?
Bejdse lyder for mig gennemsigtigt, men jeg tænker måske forkert?
Hvordan som helst, tusind tak for dit svar!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 indlæg
Glathøvlet brædder er du nok ude efter. Oftest lavet af gran. Har selv sådan i kælderen i dimension 13x118. Var ikke særlig dyrt, hvad jeg husker.
Men det er jo en betydelig forskel på en savet og en høvlet overflade, der hvor jeg har stødt på slätspont, har den været høvlet, men jeg ved også, at der findes alt for mange forskellige lokale betegnelser for de samme slags paneler, så man kalder sikkert det, jeg har, for slätspont nogle steder.Johan Gunverth sagde:
Det fine med lasyren er, at det dækker mere og mere afhængigt af, hvor mange lag du påfører. Og ja, du ser bestemt træets struktur, det er det, der er pointen. Hvis man fortryder, kan man bare dækmale over det. Jeg har heller ikke haft nogen problemer med, at knaster skulle trænge igennem, sandsynligvis fordi det er en udendørsfarve, der indeholder noget, som forhindrer harpiks i at trænge igennem. Gælder for hvid lasur efter 7 år. (Andre snedkerier, jeg glemte at shellakere, har harpiksgennemslag)tralopp sagde:
Min svoger spikede Byggmax billigste fyrretrægulv som vægpanel. Det blev efter min mening meget pænt. Det er rimelig tørt, høvlet og relativt billigt, p.t. ca. 11 kroner meter eller en hundredkroneseddel kvadraten
Det lyder jo godt! Og eftersom det er en vandbaseret maling, slipper jeg måske for, at det lugter så meget?Totte_S sagde:Det fine med lasuren er, at det dækker mere og mere afhængigt af, hvor mange lag du stryger. Og ja, selvfølgelig ser du træets struktur, det er det, der er pointen. Fortryder man, er det bare at dække det med maling. Jeg har heller ikke haft nogen problemer med, at knaster skinner igennem, sandsynligvis fordi det er en udendørsmaling, der indeholder noget, som forhindrer harpiks gennemslag. Gælder hvid lasur efter 7 år. (Andet snedkerarbejde, som jeg glemte at shellacke, har harpiks gennemslag)
Malede lister en nytår og havde sprængende hovedpine i flere dage..
Så har jeg tænkt mig at påføre kvistlak alligevel, da det ikke drejer sig om større mængder træ. For en sikkerheds skyld ligesom.
Har nu været og købt råspont for 4.90 løbemetret, den er ret fin og fandtes i længder af 3.3 på Cheapy.
Hos Woody fandt jeg det panel, jeg søgte, tror de kaldte det "bræddevæg". MEGET FLOT men FY hvor dyrt! 20 kr løbemetret. Så eftersom jeg ikke er pro, synes jeg at jeg har råd til at "lege med" en væg omkring 200 kr men ikke for det firedobbelte..
Var hos Byggmax også, men deres råspont længder var så lange, at jeg ikke fik plads til dem i hestetraileren.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur kopplar jag Julas utslagsback till gammalt avloppsrör (DN90)?
Vatten & Avlopp -
Galet att ta bort råspont/takreglar, höja taket och lägga tillbaka?
Tak & Vind -
Tak; byta masonit till råspont ?
Tak & Vind -
Byta tak med masonitskivor till råspont?
Tak & Vind -
Vad för slags lysrör till badrumsskåp?
Belysning