Hej.

Jeg har bestilt 4 stk. aluminiumstolper til et glasrækværk, jeg skal have ved trappen.
Foden på stolperne har 12mm huller
Og tykkelsen på pladen er 10mm

Jeg undrer mig ganske enkelt over, hvor jeg kan finde passende skruer, som også ser nogenlunde pæne ud.

Underlaget består af 8mm laminat og 2 lag med 22mm gulvspån

Jeg fandt et billede på nettet, der stort set er sådan, som jeg gerne vil have det. Hvor finder jeg disse skruer?

• En aluminiumpost monteret på en firkantet base med fire skruer, placeret på et trægulv nær en trappe.
Ja det kunne man jo give sig på at det ikke ville være så smidigt.

Problemet med den skrue som er linket til er at jeg i så fald må sætte en skive under. Hvilket ikke føles så pænt.

Jeg havde brugt skruestifter og nogle matchende hattenødder, så kan man også løsne rækværket ved behov uden at forringe fastgørelsen i gulvet.
Vi var nødt til at gøre det en gang, da vi skulle op med en 160 seng, som vi havde båret ned, da vi ikke havde noget trappegelænder.
Skruvstifter i forskellige størrelser til brug med matchende hattehætter, nyttige til justerbare konstruktioner som trapperækværk.
Skruvstift i metal med en slids, bruges til fastgørelse af trapperække, kan let løsnes uden at beskadige gulvmontering.
Skruvstift med sekskantet hoved og matchende hattemøtrik, anvendt til at fastgøre et gelænder, hvilket gør det nemt at fjerne uden at skade gulvet.

• Synes
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
Kigget lidt på den type også.
Men har ikke fundet nogen, hvor selve mutteren er lavere end 10mm

Så er m6 vel det største, der kan være plads til

Må kigge rundt lidt.
Bliver spændende at se om man kan bore så pass lige

Fandtes på biltema med så jeg nu.
Bliver nok til at anskaffe

Bare lave en forsænkning i gulvet, hvor møtrikken går ned. Så får man nok godt spænd på det hele!

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
A
A nudeljavel sagde:
Hej.

Jeg undrer mig over, hvor jeg kan finde passende skruer, der også ser nogenlunde pæne ud.

Underlaget består af 8mm laminat og 2 lag med 22mm gulvspån

Fandt et billede på nettet, der stort set er, som jeg gerne vil have det.
Hvor finder jeg disse skruer?
Billedet viser stolper fra rækværksbutikken, og det er plastlåg, du ser, de dækker almindelige franske skruer, der holder stolperne.

Jeg udskiftede disse med 25cm lange skruer, jeg fandt på Hornbach, så jeg kunne forankre mit rækværk i betondækket under og ikke kun fastgøre i det opregulerede gulv. Der bliver ret store kræfter, når man læner sig på 1m lange stolper :-)

• Synes
Trollskidan
  • Laddar…
Men har rækværksbutikken en forsænkning i stolperne da så skallen går ned i selve rækværket da?

Mitt hul er jo 12mm lige igennem

Ja, det er jo det, man er lidt bange for. At det skal være for svagt altså.
Det er jo ikke så sjovt at falde ned 3m

L
12 mm hul og en bolt lige igennem eller fransk type 10 cm ind i godt træ holder en bil af mindre størrelse, du skal jo have fire fastgørelser, så den risiko du frygter, er overdreven, værre hvis nogen klatrer over

A
A nudeljavel sagde:
Men har räckesbutiken en försänkning i stolparna da så att skallen går ned i själva rækket da?

Mit hul er jo 12mm lige igennem

Ja det er jo det man er lidt bange for. At det skal være for svagt altså.
Det er jo ikke så sjovt at falde ned 3m
Ja det har de ser ud sådan her, eneste billede jeg fandt det var et år siden jeg satte op rækket.

• En metalrækværksstolpe fastgjort til gulvet, omgivet af skruer, rawlplugs og et åbent æske fra Fischer.
L
Jeg ville nok sigte på det, som Peter2400 siger med en møtrikhætte, sådan en dækker ind og ser pæn ud, samt fire stykker fastgørelser bliver godt stærkt, sørg bare for, at der er noget at trække i nedenunder, og bor først med en boremaskine, der er 2 mm tyndere end kernen på skruedelen, så bider det godt i spånet, ellers flækker spånet ud på bagsiden

mnils sagde:
Ja det har de ser ud såhär, eneste billede jeg fandt det var et år siden jeg satte op rækværket.
På stolperne som jeg har er der selvfølgelig ingen forsænkning. Bare et hul lige igennem.

Kunne du forsøge at måle cirka hvor tykt gods du har på pladen?
Ser ud som totaltykkelsen er cirka samme som de jeg har.

Tænker at man kunne fræse hullerne op så der bliver en forsænkning
Derefter fastgøre med fransk skrue
Oh derefter sætte et dæksel over hver.
Så burde det nok blive pænt

• Synes
allan70
  • Laddar…
A
Godstykkelsen er 16mm på mine. Da jeg ikke vil låse trægulvet fast, lavede jeg en specialløsning. Borede store huller gennem trægulvet, så det kan bevæge sig, og derefter skive mod gulvspånet nedenunder og en rørmuffe for at få højden mod stolpen. Stolperne spænder mod gulvspånet, som er opsat på betonpladen.

• Tre store huller i lyst trægulv med indsatte rørmuffe-fæstninger for fleksibilitet; set ovenfra.
  • Synes
Bernieberg og 2 andre
  • Laddar…
Dobbeltjekkede tykkelsen igen på bundpladen.
Og den er kun 10mm
Føles bare som om der er to veje at gå.

Enten det som Peter2400 skrev.
Eller synlig fransk skrue/skrue med kuplenød

Typisk en sådan ting man ikke tænker på, når man køber rækværk

Hvad tror I. Er det godt nok med M6 størrelse?
Eller skal man gå op til m8?

M6 var jo nemt at få fat i hos biltema
M8 skal jeg bestille hjem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.