Hej alle!
Jeg er ved at forberede mig på at opsætte en væg for at opdele en stue til en mindre stue og et arbejdsrum. Etagedækket i gulvet er beton, og jeg havde tænkt mig at skrue og plugge ned i betonen. (Jeg har en masse af den slags betonspik i passende længde, men jeg tør ikke rigtigt bruge den. Det føles lidt uigenkaldeligt at banke spik i, så at sige.) I hvert fald:

Bør jeg save en rille ned i parketten, så reglen ligger op mod betonen? Jeg antager, at parketten "flyder" oven på gulvet, og jeg er bekymret for, om jeg vil fastlåse den, så den risikerer at rejse sig, når det bliver fugtigt vejr. Fordelen ved ikke at save en rille er jo ud over tids-/arbejdsbesparelse, at man kan fjerne væggen igen, uden det ses mere end nogle huller.

Hvis jeg saver en rille, skal man så bruge syldpapp eller lignende? Under betongulvet er garagen, og den er jo ikke fugtig, men gulvet står i forbindelse med den letbetonmurede væg, og jeg bemærker, at det leder kulde, så jeg antager, at det i nogen grad også leder fugt?

Et lille bonusspørgsmål. Loftet er gips på undersiden af spær. Hvis vi af pladshensyn ønsker væggen mellem to spær, (den vil løbe parallelt) kan man så nøjes med at mollyplugge den overliggende regel i væggen?

Beklager, hvis dette er blevet besvaret i en lignende tråd, jeg har søgt en del og gennemgået flere "bygge væg" tråde, men ikke fundet noget.

Taknemmelig for svar

Save op for reglen, det er ikke godt at skrue gulvet fast.

Hvis du skruer med plug i betonpladen, så vil væggen med normal "brug" blive stående uden problemer, så hvad du gør i loftet spiller ikke så stor rolle, molly er fint, du fastgør vel også i vægge eller hvordan?
Jeg har set indervægge som sad med dobbeltklæbende tape for ikke at skade gulv og loft mere end nødvendigt, det fungerede udmærket, sidekræfterne på en indervæg er jo normalt ret lave.

pysen78 sagde:
Hej alle sammen!
Jeg står over for at sætte en skillevæg op for at dele en stue til en mindre stue og arbejdsrum. Bjælkelaget i gulvet er beton, og jeg havde tænkt mig at skrue og plugge ned i betonen. (Jeg har en masse af den der betonspik i passende længde, men jeg tør ikke bruge den. Føles lidt uigenkaldeligt at slå spik i ligesom.) Under alle omstændigheder:

Bør jeg save en rille ned i parketten, så reglen ligger an mod betonen? Jeg antager, at parketten "flyder" ovenpå gulvet, og jeg undrer, om jeg vil låse den fast, så den risikerer at rejse sig, når det bliver fugtigt vejr. Fordelen ved ikke at save en rille er udover tids-/arbejdsbesparelse, at man kan fjerne væggen igen uden at det ses mere end nogle huller.

Hvis jeg saver en rille, skal man bruge syllpap eller lignende da? Under betongulvet er garagen, og det er jo ikke fugtigt, men gulvet står i forbindelse med den letbetonmur, og jeg bemærker, at det leder kulde, så jeg antager, at det også leder fugt i vis udstrækning?

En lille bonusspørgsmål. Loftet er gips på undersiden af tagspærene. Hvis vi af pladshensyn ønsker at have væggen mellem to tagspær (den kommer til at løbe parallelt), kan man nøjes med at mollyplugge den overliggende regel i væggen da?

Beklager, hvis dette er blevet besvaret i en lignende tråd, jeg har søgt en hel del og gennemgået flere "bygge skillevæg-tråde", men ikke fundet noget.

Taknemmelig for svar
Jeg havde i flere år en væg opstillet i stuen, som jeg bare spændte fast med lidt for lange reglar (ca. 4-5 mm længere). Da vi flyttede, demonterede jeg den helt enkelt, og det blev ingen mærker hverken i gulv eller loft, derimod pluggede jeg den i væggene, for ved eventuel demontering ville jeg alligevel være nødt til at tapetsere om, da jeg havde forskellige tapeter i de to rum.

Held og lykke

Tak for alle tipsene! Så saver jeg nok parketten op alligevel, min partner og jeg har også tænkt lidt, og er kommet frem til, at væggen nok skal blive stående permanent, så parketten bliver sekundær.

Mollyplugs i loftet altså, og plugs i de tilstødende vægge. Der skal også være en døråbning, så jeg vil være på den sikre side.

Tak igen, dette gør, at jeg roligt kan planlægge arbejdet med væggen! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.