Hej,
Håber jeg skriver det rigtige sted her :)

Jeg har bygget et drivhus i stål, og undersiden på den er så fladjern med huller i, og der har jeg så tænkt at trække skruer igennem for at kunne skrue fast på min mur, som er lavet af lecablokke.
Så mit spørgsmål er, hvilken slags skruer og plugs bør jeg bruge, for at den skal sidde fast samt at man ikke risikerer at sprække lecablokken, skal nok bruge ret lange skruer for at nå ind i kernen og sikkert forbore.
Hvad plejer man at bruge?

Tak for hjælpen!

Rickard.
Letbetonskrue uden forborede huller plejer at fungere godt i leca, men du skal undgå kanterne (uanset metode). Lavt omdrejningstal på skruetrækkeren, og så snart den sidder fast, skal du slippe gassen; et halvt omdrejning for langt, og der er risiko for, at skruen slipper helt.

Nå, er det tilstrækkeligt med sådan nogle? Føles "svagt" :)

Undskyld det sene svar.

M Meizter sagde:
Nå, er det nok med sådanne? Føles "klent" :)

Undskyld det sene svar.
Det er absolut nok! Der findes lecaskrue i forskellige dimensioner, så du kan tage en grov dimension, hvis du er bekymret. Meget almindeligt at syld til huse fastgøres med lecaskrue, hvis kantbalken er af leca, så der bør ikke være nogen problemer med et drivhus.

Kanon tak for svaret, bliver det sådan :)

Rickard.
Sådanne skruer er alt andet end svage, de er faktisk ret solide og sidder godt, hvis du køber den rigtige længde. Det normale er, at hele det gevindede del af skruen skal ned i blokkene.

Senest redigeret:
Af egen erfaring så holder en 6mm træskrue godt i LECA, men man skal være forsigtig, går det rundt så går det rundt. Desuden kan det variere mellem forskellige blokproducenter.
Mao en 8mm letbetonskrue af passende længde kan holde til väääääääldigt meget. Men de tåler IKKE at skrues ind under trækbelastning, dvs det man skruer skal sidde relativt tæt mod allerede. Det skader ikke at forbore grovere i det, der skal fastgøres, for at mindske risikoen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.