31,823 læst ·
8 svar
32k læst
8 svar
Skru lave (lægt) i leca, valg af skrue/plug?
Står i beskeden at sætte op reglar/lægter (45x70, vælger 45 for at få lidt mere at sømme i) på en stald samt et skur muret med leca. Det drejer sig altså om relativt store arealer, så jeg leder efter den metode, der virker hurtigst/nemmest, uden at gå på kompromis med styrken.
- Min første tanke er letbetonskruer, så nogle for et stykke tid siden, tror det var Essve's. Ganske kraftige skruer, som man bare gevindskærer direkte i leca'en, med en forboret regel altså. Fandtes jo rigtig lange varianter af denne slags, som burde tillade relativt ok tilspænding, inden man ødelægger gevindet.
- Sømplug? Bedre eller dårligere end letbetonskruen?
- Skrue og plug? Sidder vel solidt med den rigtige plug, men det vil blive tidskrævende. Formentlig FOR tidskrævende til, at jeg skal/vil have dette som et alternativ.
- Andet forslag?
Beklædningen senere bliver med 21x145 samt 21x50 lukkelægte. Den forrige stald skruede jeg beklædningsbrættet, men p.g.a. tidsforbruget er jeg inde på at sømme denne gang, har jo allerede en sømpistol.
Skal man bare gå på med 60-70mm til beklædningsbrættet, eller banke på med 90mm for at få en lidt grovere søm (som formentlig har lidt højere trækmodstand?) trods at sømmen vil gå igennem lægten og ind i leca'en da?
- Min første tanke er letbetonskruer, så nogle for et stykke tid siden, tror det var Essve's. Ganske kraftige skruer, som man bare gevindskærer direkte i leca'en, med en forboret regel altså. Fandtes jo rigtig lange varianter af denne slags, som burde tillade relativt ok tilspænding, inden man ødelægger gevindet.
- Sømplug? Bedre eller dårligere end letbetonskruen?
- Skrue og plug? Sidder vel solidt med den rigtige plug, men det vil blive tidskrævende. Formentlig FOR tidskrævende til, at jeg skal/vil have dette som et alternativ.
- Andet forslag?
Beklædningen senere bliver med 21x145 samt 21x50 lukkelægte. Den forrige stald skruede jeg beklædningsbrættet, men p.g.a. tidsforbruget er jeg inde på at sømme denne gang, har jo allerede en sømpistol.
Skal man bare gå på med 60-70mm til beklædningsbrættet, eller banke på med 90mm for at få en lidt grovere søm (som formentlig har lidt højere trækmodstand?) trods at sømmen vil gå igennem lægten og ind i leca'en da?
Er der virkelig ingen, der har en mening? Må da være masser her, der har sat lægter/reglar på leca d^_^b
Stødte på et 4. alternativ i går på bygggmax. De havde noget, der hed "Fasadplugg", dyre rakker dog, ligesom en kraftigere og overdimensioneret spikplugg. Er der nogen, der har brugt dem?
Købt en pakke af Essve's lättbetongskruv, kommer vel til at prøve i løbet af dagen, så må vi se, hvordan det går.....
Stødte på et 4. alternativ i går på bygggmax. De havde noget, der hed "Fasadplugg", dyre rakker dog, ligesom en kraftigere og overdimensioneret spikplugg. Er der nogen, der har brugt dem?
Købt en pakke af Essve's lättbetongskruv, kommer vel til at prøve i løbet af dagen, så må vi se, hvordan det går.....
Det er besværligt at få noget til at fæstne i lecaen, jeg foreslår, at du bruger kemankre, som bl.a. Hilti sælger, man borer et hul ca. 10 mm større end hylstret, stopper et hylster i, som man kan fæstne reglen med, fylder hullet med kemmassen. Bruges meget i industrien til fastgørelse af maskiner og robotter, som ikke må ændre sig, sidder som bjerget.
Jeg brugte klipsøm til 28x70-lægte. Det fungerer også og det går hurtigt at få lægterne op. Jeg tror, at letbetonskrue fæster bedre, men ved at sømme klipsømmen skiftevis skråt bliver lægterne bedre fikseret.
På grund af diverse forsinkelser har jeg ikke prøvet endnu, men i morgen søndag bliver det lidt skruen med Essves letbetonskrue, så får vi se, hvordan det går.

Kemankre lyder i mine ører lidt vanvittigt, når man skal sætte ca. 600-700m lægter op :x Det ville vel koste en mindre formue og tage sådan cirka 10 gange for lang tid? Eller går det måske hurtigt? Under alle omstændigheder føles det udelukket. Det er jo som sagt kun panelen, der skal op bagefter, ingen industrirobotterSkumpen sagde:Det er besværligt at få noget til at fæste i lecaen, jeg foreslår, at du anvender kemankre, som bl.a. Hilti sælger. Man borer et hul ca. 10 mm større end hylsteret, stopper et hylster i, som man kan fæste reglen med og fylder hullet med kemmassen. Anvendes meget i industrien til fastgørelse af maskiner og robotter, som ikke må flytte sig og sidder som klippen.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Altan - avstånd reglar för att skruva kjol
Altan & Uteplats -
Spika eller skruva bärläkt
Tak & Vind -
Hjälp, jag har målat reglarna innan de ska skruvas ihop
Lösvirke & Timmerhus -
Konstruktionsskruv eller panel/trall skruv för att skråskruva reglar s
Altan & Uteplats -
Skruva läkt mellan takreglar 45x45 till att altantak "halle extreme glasklar"