Hej, bygger en gynge og da konstruktionen er ændret under projektets gang
har jeg intet andet valg end at forsøge at få det til at se ud som det gør nu.

Har to stolper 95x95 med en overligger 95x95. Skal nu fastgøre overliggeren
mod endetræ på stolperne. I kan se på billedet, tvinger og små træstykker er blot for at holde overliggeren
på plads midlertidigt.

Jeg vil ikke have skruer eller fastgørelseselementer, plader, jern synlige hvilket havde gjort det nemmere :oops:

Hvordan ville du fastgøre overliggeren mod stolperne?

Overvejer at bore 21mm gennem overliggeren og ind i stolpen og slå en rundstang med lim i, holder det mon?
Eller for-bore og trække i 2 stk. lange skruer, 200mm gennem overliggeren ned i stolperne.

Tak på forhånd.

To stolper og en overligger af træ sat op provisorisk med tvinger i en have, gunga hænger nedenunder, omgivet af græs og planter.

Sørg for at holde voksne væk fra den, for jeg tror ikke den holder til større personer, uanset hvordan du fastgør den horisontale. Der bliver ret store kræfter i alle retninger på gynger.

• Synes
herregud og 1 anden
  • Laddar…
Måske bytte overliggeren ud med 45x120/145 og notche stolperne øverst med 50%. Så kan du lime og fastgøre en eller to bolte gennem hver stolpe.

• Synes
herregud
  • Laddar…
K
Hvordan stabiliserer du stolperne mod jorden? Lange skruer oppefra lyder som den bedste løsning!

• Synes
herregud
  • Laddar…
T Tjrex sagde:
Sørg for at holde voksne væk fra den der, for jeg tror ikke den holder til større personer uanset hvordan du fastgør den horisontalt. Der kommer ret store kræfter i alle retninger på gynger.
Vi havde tænkt en anden konstruktion fra starten, men stødte på patrulje og tænkte teste, hvordan det bliver, ellers må det suppleres :)

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Måske bytte overliggeren mod 45x120/145 og jacke ud stolperne længst op med 50 %. Så kan du lime og fæste en eller to bolte gennem hver stolpe.
Tænkte det fra begyndelsen, men det blev sådan her og vil undgå at jacke ud uanset 95/120/145 osv., derfor bliver det nu lidt mere kringlet...

K Kallebo sagde:
Hvordan stabiliserer du stolperne mod jorden? Lange skruer ovenfra lyder som den bedste løsning!
Støbt, 80 henholdsvis 60 kg beton i hver stolpe med stolpejern samt fikseret i reglen (170) på terrassen. Sidder meget stabilt.

• Synes
Kallebo og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.