Hej
Forårets første projekt er at reparere de langsomt rådne dele af vores fine gamle drivhus, som desværre er blevet malet med en slags plastikmaling af den tidligere ejer. Flere og flere ruder falder ud, og træet er dels allerede råddent. Se billede.
Gammelt væksthus om vinteren med faldende ruder og murket træ. Snebeklædt tag og dør i midten. Træer i baggrunden.
Nå, jeg vil gerne bygge, så det holder i hvert fald resten af mit liv, så vil forsøge at få fat i fin, tætgroet fyr. Har brug for omkring 20 lpm høvlet 50x50mm, som så skal fræses og samles (hvilket bliver sjovt og udfordrende!), men hvor finder man dette. De lokale trælast her syd for Stockholm sælger jo høvlet træ i (næsten passende dimension), men af alt andet end tætgroet og desuden kvalitet, der ligner bananer. Altså, det er jo ikke tale om noget møbel, der skal bygges, men jeg vil have, at det skal blive godt og holdbart i hvert fald 50-100 år frem.

I mangel af adgang til "lokale savværker," som mange gange anbefales her på Byggahus, har jeg derfor kigget lidt rundt på nettet og fandt så, hvad der blev benævnt som scantling, fyr af højeste kvalitet, se her. Har fået et prisoverslag, der inkluderer høvling og transport, og det lander så et godt stykke udenfor min tænkte budget. Måske ikke så mærkeligt egentlig, for jeg forestiller mig, at dette er omtrent så fint træ som det er muligt at få fat i i dag og rimeligvis overkill for dette formål, men jeg bliver alligevel fristet. Men, inden jeg slår til tænkte jeg at høre på dette eminente forum om der er alternative forslag. Alle tanker og tips modtages med tak!

Tak!
//Gustaf

Hvis du i stedet kigger efter tætgroet fyrreplank i 2 eller 2,5 tommers tykkelse og selv kløver og høvler frem de emner, du har brug for, tror jeg, det kan blive lidt lettere end at finde 50*50 høvlet i ønsket kvalitet.

Tak for forslaget! Det havde jo naturligvis været det enkleste, hvis jeg bare havde haft ret- og planhøvl, hvilket jeg desværre ikke har. Og jeg har heller ikke plads til det.

fatsug fatsug sagde:
Tak for forslaget! Det havde jo naturligvis været det enkleste, hvis jeg bare havde haft en retnings- og planhøvl, hvilket jeg desværre ikke har. Og jeg har heller ikke plads til det.
Du må håndhøvle

• Haha
fatsug
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Du får handhyvla
Det er jo naturligvis en vej, men jeg tror desværre, at tærsklen er for høj til, at det skal være en rimelig fremgangsmåde. Har to job og tre små børn og har hverken høvlet (i hånden) siden sløjd i mellemskolen eller ejer nogen høvle. Må nok købe mig ud af problemet desværre. Formålet med mit spørgsmål var at se, om der var andre forslag end det omkostningsfulde jeg har lykkedes med at finde frem til og burde vel have beskrevet mine begrænsninger lidt tydeligere.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Du får handplane
Grin du, men tætgroet høvlet kernefuru i den ønskede dimension er nok ret svær at finde. Kig på Marketplace eller Blocket, hvis du ikke har nogen personlig kontakt med en passende småsavværksejer, måske finder du furubræt af tilstrækkelig kvalitet, som du selv kan bearbejde.

fatsug fatsug sagde:
Det er jo selvfølgelig en vej, men jeg tror desværre, at tærsklen er for høj til, at det skal være en rimelig fremgangsmåde. Har to job og tre små børn og har hverken høvlet (i hånden) siden sløjd i mellemtrinet eller ejer nogen høvler. Bliver nok nødt til at købe mig ud af problemet desværre. Formålet med mit spørgsmål var at se, om der fandtes andre forslag end det kostbare, jeg har lykkedes med at grave frem og burde nok have beskrevet mine begrænsninger lidt tydeligere.
Så må du måske justere dimensionskravet til, hvad der findes at købe i handelen

F fribygg sagde:
Grin du, men tætgroet høvlet kernfyr i den ønskede dimension er nok ret svær at finde. Kig på Marketplace eller Blocket, hvis du ikke har nogen personlig kontakt med en passende småsagfører, måske finder du fyrplanker af tilstrækkelig kvalitet, som du selv kan bearbejde.
Sorry, ikke meningen at grine på en arrogant måde. Men at håndhøvle så meget tømmer er helt urealistisk for mig. Jeg værdsætter din hjælp! Min første tanke var at bygge med de dimensioner, der findes på markedet, men jeg finder stort set ikke noget grovere end 34x34 (i hvert fald ikke i nærheden af, hvor jeg bor), og det bliver nok for spinkelt (og er desuden alt andet end lige og tætgroet).

Eftersom du ikke har mulighed for at høvle selv, er det nok nemmest at prøve at finde et lille snedkeri, der kan høvle for dig, 20lpm er jo ikke særlig meget.
Pondus har jeg handlet fra for længe siden, men der findes jo flere.

N Nybyggarn sagde:
Eftersom du inte har mulighed for at høvle selv, er det nok nemmest at prøve at finde et lille snedkeri, som kan høvle for dig, 20lpm er jo ikke meget.
Pondus har jeg handlet fra for længe siden, men der findes jo flere.
Toppen, tak for tipset! Jeg har e-mailet dem med en forespørgsel.
//Gustaf

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.