Hej, jeg skal installere en brændeovn i sommerhus med helisoleret brænderør 150 mm, som skal føres gennem en trævæg fra en veranda og derefter forbindes til den eksisterende skorsten på indersiden. Findes der tegninger på, hvordan det skal gøres? Eller en god beskrivelse i tekst? Afstand til brændbart materiale, isolering, luftspalte, plader mm. Jeg har søgt på nettet, men synes ikke, jeg har fundet noget, der er godt.

Hvis du har købt en "gennemførings-pakke" med rør og dækplader, så er der vel en beskrivelse med?
Jeg installerede en sådan, og der kom isolering med, som skulle passe, ikke sværere end det.

Der findes flere tråde her på forummet hvis du søger.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Svaret er netop dette: Følg instruktionsbogen for det isolerede skorstensrør. Ingen her kan vide præcis, hvor godt isoleret dette produkt er, og hvilken konstruktion der passer. Så må vi give forslag som om røret var helt uisoleret.

Hej
Min væg består af 150mm tømrevæg
115 isolering
OSB+gips
Jeg savede et hul op og stabiliserede tømret (som var færdigsunket) mod indervæggen med 45x45 og 45x70 som det var regnet med.
Så beklædte jeg det med krydsfiner så det blev endnu mere stabilt.
Til sidst skruede jeg plade fast mod krydsfineren som gik ind et stykke på indre og ydre væg.
På dette beklædte jeg en plade på ud- og inderside med hullet til skorstenen.
Fyldte det firkantede hul med brandisolering.
Endeligt pressede jeg et pladerør ind, som skorstenen passede i.
Da jeg så satte skorstenen fast, tætnede jeg mod røret med brandisolering.
Viste billeder af hele arbejdet til brandsikkerhedsinspektøren, som var mere end tilfreds.
/Workingclasshero

Der er kun én måde, når det kommer til brændeovne og skorstene, og det er at følge montagevejledningen, der følger med produktet. Der står alt, du spørger efter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.