Hej,

Har fået pudset kældervægge og gulv for godt to år siden lige efter dræning. Ingen behandling af hverken gulv eller vægge er lavet endnu. Lidt forvirret over skiftningerne på væggene - ser ens ud uanset om det er mod jord eller afgrænsende rum.
Er det i orden? Tør man male?

• Pudseret kælderrum med ujævne vægge, træloft og et sort dør med en radiator. En dåse maling står på betongulvet. Uens skygger kan ses på væggene.
Begynd med at måle fugtindholdet forskellige steder i væggene. Lavt højt og midt imellem.

Derefter bør du vælge en diffusionsåben maling, dvs. silikat.

Blev væggene isoleret udefra i forbindelse med omdræneringen?

Jeg ser ikke noget unormalt, hvad jeg kigger efter er om der er tydelige skift afhængigt af placeringen på væggen fx ned mod gulvet. Men ser ikke noget sådant. Sørg bare for, at rummet tørres ordentligt ud efter pudsningen, det kræver en hel del vanding for at få pudset til at fæste og en del tid for at få dette til at tørre ordentligt ud.

Derefter, som sagt, gerne silikatmaling, som anses for at være en diffusionsåben farvetype, og som jeg selv har brugt med stor succes i tilsvarende kælderrum (dvs fungeret fremragende over årtier).

mexitegel mexitegel sagde:
Begynd med at måle fugtindholdet forskellige steder i væggene. Lavt, højt og midt imellem.

Derefter bør du vælge en diffusionsåben maling, dvs. silikat.

Blev væggene isoleret udefra i forbindelse med omdræneringen?
Ja, isolering udefra ved dræning.

Sådan, så er det jo gjort ordentligt, så det er kun naturlige farveændringer, der er opstået ved pudsningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.