Hej allesammen!

Min partner og jeg har for nylig købt et hus, som vi skal renovere og gøre i stand! Ud over tusind andre ting har vi forhåbentlig planer om at åbne en gammel ydervæg mod verandaen for at få et åbent grundplan og mere lys!

Selve huset (bortset fra verandaen, mere om det senere) er bygget med murstensvægge med luftspalte imellem. Det er et 1½ plans hus med altangange ovenpå. Taget har teglstenstag.
Huset er ca. 14x7 meter udvendigt.

For ca. 30 år siden byggede den tidligere ejer en veranda på husets langside, hvilket betød, at den gamle ydervæg på langsiden blev en indervæg på ca. 5 meters længde. Den gamle hoveddør, som vendte ud mod verandaen, blev fjernet og lavet om til en lille bue. Verandaen er også støbt, men med let skrånende pladetal.
Vores tanke er, at vi i fremtiden skal sætte spær på verandaen for at give huset et mere ensartet udseende, men det er et senere problem.

Det vi tænker at gøre lige nu, er at åbne ca. 4 meters længde af den gamle ydervæg for at have fri forbindelse mellem køkkenet og verandaen. Vi vil ikke åbne helt op, men kun ned til ca. 1,20, da den gamle væg skal fungere som en "bardisk" med køkkenområder på den ene side.

Problemet er, at man selvfølgelig ikke kan åbne op hvordan som helst uden at sikre bæringen. Jeg har endnu ikke taget præcise mål, men jeg tror, det drejer sig om 4-5 spær, der hviler på den del, vi planlægger at åbne op.

To forskellige idéer til løsninger, vi har overvejet, er;
1. Lægge kraftige i-bjælker, som hviler på ydervæggene i kanterne, der bliver jo to bjælker, da murstensvæggen har en luftspalte imellem.
2. Lægge en kraftig træbjælke i altangangen, som er betydeligt længere end "åbningen" nedenunder, måske en bjælke på 8 meter i alt. For at få den ind skal man åbne et hul i gavlen og føre den ind der. Og så lægge lidt tyndere i-bjælker nedenunder for "kun" at holde de mursten, der ellers ville falde ned.

Hvilken løsning tror I, der er bedst, og er det overhovedet gennemførligt? Selvfølgelig vil vi lave de nødvendige beregninger, og vi har adgang til fagfolk, men før vi går videre med at tænke, ville jeg sætte pris på jeres meninger!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.