Har forsøgt at finde tidligere tråde om dette, men fandt ingen, der rigtig besvarede mine spørgsmål. Jeg tror, at der er flere herinde, der har viden om, hvordan det bør gøres, bl.a. @heimlaga@TorpAnders, men der er sikkert flere her, der har gode kundskaber.
Syllen er til store dele helt rådden i hele dybden variererende mod fundamentet eller øvre del. Muligvis kan en mindre del reddes, men vi taler om højst 1 meter af i alt godt 4,5 meter.
Spørgsmålet er altså, hvordan man bedst tager dette an, læste et tip om at sætte regel på ind- og udside, som skrues med gennemgående gevindstang i hver planke, som man derefter kan løfte i. Jeg overvejer, om det kan være en fornuftig metode, selvom jeg helst vil undgå at rive op indervæggen for den metode.
Jeg kan kun komme til at løfte udefra og forhåbentlig på hver side af gavlen, men også i midten.
Der er flere spørgsmål:
* Det er vel umuligt at få ind en hel ny syld, i og med at donkrafterne er i vejen? Hvordan samler man så sylden, og hvor er det bedst?
* Er det nok med en gennemgående gevindstang i hver planke?
* Så har vi problemet med, at flere af de stående planker desuden er rådne. Jeg håber at kunne placere "løftereglen" over skaderne i så fald, men to planker er rådne i næsten 3 meters længde.
Desværre ingen glade tilråb, men jeg følger tråden af rent egoistiske grunde. Her i huset tyder den flittige myretrafik ind i ydervæggen ved entrétrappen på, at det ser omtrent ud som på dine billeder. Men det tager vi senere, lige nu lægger vi nyt tag.
Tak for lidt respons i hvert fald. Mit største spørgsmål gælder om fremgangsmåden at skrue planker på begge sider af væggen er den metode, der anvendes?
Jeg er ikke misundelig på dig, men det som ser håbløst ud kan altid fikses med lidt gåpåmod, tid og nogle besøg i pengepungen.
Syll og plank ser unægtelig ud til at have passeret sidste salgsdato, nu ser jeg ikke hvordan resten af væggen/huset ser ud, men jeg ville seriøst overveje at udskifte hele den del af væggen da det her med at pille og lappe pletvis ofte tager mere tid end det er værd for hvor meget byggeværdi man end kan lide så er der en praktisk grænse man må vove at stille op.
Med det sagt så ville jeg kigge på en løsning for at stive/væksle væggen af så hele partiet kan fjernes rationelt.
Tak for lidt respons i al fald. Mit største spørgsmål gælder om fremgangsmåden at skrue planker på begge sider af væggen er den metode, der anvendes?
Er det spont 3x7" i væggen?
Alt afhænger selvfølgelig af, hvilket tryk du har ovenfra på netop den del, og hvordan omkringliggende vægpartier vil reagere/påvirkes, men gennemgående forband med stang er at foretrække frem for skruet
Hej Mexitegel! Spørgsmålet er altså, hvordan fastgør man syllen til huset? Jeg ville sige kraftige husspiger eller franske træskruer. Disse fås i kraftige dimensioner. Ulempen ved spiger er, at man kan ødelægge skruer, der er i nærheden, hvis man slår med uforsigtige hammer-slag. Skruer bruges ofte på spærbeslag og bjælkesko.
Jeg er ikke misundelig på dig, men det som ser håbløst ud kan altid fikses med lidt vilje, tid og nogle besøg i pengepungen.
Syll og planker ser unægtelig ud til at have passeret sidste holdbarhedsdato, nu ser jeg ikke hvordan resten af væggen/huset ser ud, men jeg ville seriøst overveje at udskifte hele den del af væggen, da det at pille og lappe pletvis ofte tager mere tid end det er værd. Lige meget hvor meget man end holder af bygningspleje, så er der en praktisk grænse, man må overveje.
Med det sagt ville jeg kigge på en løsning for at afstive/væksle af væggen, så hele partiet kan fjernes rationelt.
Det her handler ikke om bygningspleje, men kun om funktion, men vil jo helst ikke begynde at rive gulv etc indenfor, da det medfører en masse. Så spørgsmålet er, hvordan man kan afstive? Jeg har også overvejet det.
Det stemmer, at vægplankerne er tunge 3” lidt forskellige bredder.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.