Medlem
· Stockholm
· 804 indlæg
Hvorfor skal du skifte dem? De har sandsynligvis ingen funktion overhovedet i selve spæret, men bruges kun til at hænge loftet i. Som alternativ kan man jo sømme en ligesådan på den anden side af spæret (som man ser et eksempel på til venstre i billedet).E Ecke16 sagde:
Rent æstetisk, har en arbeidskammerat med egen sav som fixerer bjælker i samme dimension som tagspærerne. Vil være åbent op til kip. Reglarne som sidder der nu er udhuggede osv og ikke så smukke at hvile øjnene på. Tænker mest at man ikke ændrer på noget i konstruktionen eller så.
Medlem
· Stockholm
· 804 indlæg
Så kan jeg være enig med dig i, at det æstetisk vil blive pænere at udskifte. Du bør for en sikkerheds skyld vente på, at nogen med konstruktionsekspertise svarer på din tråd. Men jeg tror altså, at den bjælke ikke har nogen teknisk funktion. Hvis det er tilfældet, kan du fastgøre den nye bjælke, som du vil. Tænk dog på, at nogen i fremtiden kan finde på at bygge loft, så det sidder tilstrækkeligt godt til at kunne tåle det.E Ecke16 sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Tænk dog på at spærtræerne sandsynligvis ikke vil være synlige senere, så hvor du fastgør underlæggerne burde ikke spille nogen rolle. Det er nok meget lettere at fastgøre dem som de gamle end at skrue skråt nedefra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
De dele, som du vil udskifte, kaldes for hanebjælker og har primært til opgave at forhindre, at ydervæggene trykkes ud. De er belastede med trækkræfter, hvilket gør, at en fastgørelse i spærbenenes sider er passende. Det er dog fint at bruge kraftige beslag i stedet. Gerne med gennemgående bolte. Hvis de skal være synlige, kan du i stedet udskifte dem med stålstænger, som bliver meget slankere.
De hanebjælker, der sad i højde med skorstenen, hvilede bare mod skorstenen, var ikke fastgjort mere end i højbenene. Hvad gjorde de andet end at holde loftet? Så hvis jeg skifter dem, bør de monteres som de gamle eller med en form for beslag eller lignende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
De gjorde den nytte, som jeg beskrev ovenfor, de forhindrede højbenene i at presse ydervæggene ud.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Er den ikke også fastgjort til skorstenen? (Det er ganske vist upassende, men det er en anden sag.)
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Visst kan man i det her tilfælde sige, at den har en funktion for tagstolen, men jeg tror faktisk, de der er opsat efterfølgende udelukkende for indvendigt tag. De ser alt for sjuskede ud til at have været med i tagstolen fra start. Særligt da fastgørelsen og afslutningen, for i de fleste tilfælde lægger man jo på så enden følger taghældningen, så man får maksimalt at fastgøre i.
Netop hanebjælkerne, der er på spærkonstruktionen i højde med skorstenen, er kun fæstnet til højbenet og hviler løst mod skorstenen. Alle andre højben har haft dobbelte hanebjælker, en på hver side af højbenet. Engang i tiden har de hævet alle hanebjælker og kun sat en på hvert højben. Man kan se sømhuller og mærker på højbenene efter dobbelte hanebjælker. Da de har funktion til at optage træklast, bør jeg vel montere de nye på lignende måde, eller få et metalstag imellem i stedet?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Har de revet dem væk tidligere og de set anderledes ud før, så er det nok selvfølgeligt, at de har indgået i tagkonstruktionens konstruktion. Da har de nok fusket betragteligt, når de har flyttet dem og desuden fjernet halvdelen.
Man har hævet dem ca 15 cm. Så tror jeg, at man har brugt en af de to, som sad der oprindeligt. Men samtidig benyttet lejligheden til at reducere antallet til det halve... Hvordan det nu end er, er det måske bedst at sætte dobbelte, som det var fra starten. Men beholde den nuværende højde. Den gamle højde var lidt lav.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Byta mellanrör i Danfoss radiatorkoppel, vilket material?
Värme allmänt -
Udskifte gulvstrøer lade, problem med befæstelse
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Reglar direkt på makadam eller betongplatta emellan?
Altan & Uteplats -
Behövs reglar mellan fönster?
Fönster & Dörrar -
Skifte gulvregler mellem stueetage og kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi