Hej, vi er i gang med at renovere vores hus og overvejer mulighederne for at fjerne en væg og åbne op mellem køkken og spisestue. Men inden vi kontakter en konstruktør og skal lave byggetilladelsen, overvejer jeg størrelsen på bjælken.
Vi har kun 210 cm i højde op til underside af etagedækket, så hvis bjælken bliver for stor, føles det ikke besværet værd at fortsætte processen.
Det er planken på billedet, vi gerne vil fjerne. Det vil blive en åbning på 3 m ret præcist. Så min tanke er at felle en "sværd" eller en afstivning i enden af tømmerdelen, skære ud og lægge bjælken derpå. I den anden ende bliver der en stolpe.
Huset er 9,3 m langt og 6,8 m dybt/bredt. Bor lige syd for Stockholm.
Gammelt billede fra prospektet. Køkkenet er nu i "opholdsstue", og det er væggen ind mod "spisestue", vi gerne vil åbne op til.
Og et billede af overetagen, hvor jeg har forsøgt at tegne, hvor væggen går på etagen nedenunder.
Så hvad tror I? Er det nok med en HEA 140? Eller har vi brug for en endnu grovere bjælke?
Hej, forsøgt at finde et billede på spær ligesom vores, men kan ikke finde noget helt lignende. Men spærene minder om dem på dette billede. Bare at den nedre del af støttebenene er fastgjort næsten ude ved ydervæggen og så hælder de indad og er fastgjort i højbenet ca. 80-100 cm ind fra den lodrette linje af ydervæggen, se billede 2. Loftet i soveværelset ovenpå er fastgjort i hanebjælkerne. Så vi har måske lidt over en meter fra hanebjælke op til kip. Ydervæggene, som højbenene hviler på, går ca. 40 cm højere op end gulvniveauet ovenpå. Dimensioner på tømmeret vender jeg tilbage med.
Huset er bygget 1840 som en arbejderbolig, men fik så en ordentlig renovering engang 1900-1920, hvor man øgede taghældning og byggede øverste plan. Samt satte facadetegl og sprøjtepudsede.
En eller anden form for tagbelastning påvirker bjælken, hvis dine tegninger skal give vejledning. Sandsynligvis er HEA 140 for svagt. I hvilken snezone ligger huset?
Nogen form for taglaster påvirker bjælken, hvis dine tegninger skal give vejledning. Sandsynligvis er HEA 140 for spinkelt. I hvilken snezone ligger huset?
tak for at du tager dig tid!
Jeg havde antaget, at væggen kun var til at støtte gulvbjælkelag/underarm. Eftersom støttebenene sidder så tæt på ydervæggene og hanebjælken 2/3 op til kip.
Det føles svært at få en bjælke der skal være mulig at gå under, hvis den er meget højere end 150, eftersom den også skal beklædes med noget.
Et opfølgende spørgsmål om det kræves kraftigere end en HEA140
Findes der en bjælke, der ville klare det, som er <150 høj, f.eks. HEB140?
Alternativt hvor stor åbning tror du, det går at lave med en HEA/B 140?
Det er svært med et så gammelt hus, når man ikke kan se det i virkeligheden. Der er sandsynligvis måder at reducere tagbelastningerne gennem tiltag på loftet, hvis dette ikke bruges aktivt. Hver dm reduktion af spændvidden gør underværker. En mulighed, når man har sparsom plads på højden, er at bruge limtræ liggende. 165x315 liggende svarer til knap 90x270 stående. En tilsvarende mulighed med stål findes ikke, da profilerne er låste.
Det er svært med et så gammelt hus, når man ikke kan se det i virkeligheden. Der er formentlig måder at mindske tagbelastningerne gennem tiltag på loftet, hvis dette ikke bruges aktivt. Hver dm reduktion af spændvidden gør underværker. En mulighed, når man har pladsmangel i højden, er at bruge limtræ liggende. 165x315 liggende svarer til knap 90x270 stående. Tilsvarende mulighed med stål findes ikke, da profilerne er låste.
Vore eneste soveværelser er på "loftet", så det bruges. Eller henviser du til skunkene og rummet over soveværelserne, mellem hanebjælke og kip?
Skunkene er tomme bortset fra en kasse med lidt julepynt, så der er mulighed for at gøre lidt hvad som helst. Skunkene er næsten 2 meter brede, hvilket gør, at vi ikke har noget skråtag på overetagen i beboelsesområdet.
Vi havde en tømrer her, da vi købte huset, som sagde, at væggene til skunkene ikke havde nogen bærende funktion, selvom de er konstrueret af liggende tømmer. Men vi synes, at de store skunke med masser af synligt tømmer giver charme, så vi har valgt at beholde dem.
Rummet over hanebjælken kan jeg ikke komme til, sprækken mellem tagbrædderne og skunkvæggen er ca. 7 cm, så da må jeg rive loftet ned for at få adgang.
Kan tage nogle billeder i slutningen af ugen og måle dimensionerne på bjælkelag og spær, hvis du tror, det kan hjælpe og gøre en forskel?
Jeg har ikke noget imod at gøre åbningen nogle centimeter mindre, men jeg har så svært ved at vurdere, hvad jeg skal understøtte bjælken på så. For i den ene ende, langs væggen mod hallen, løber en kældervæg under, som jeg håber kan tage vægten, ellers kan jeg afstive væggen i kælderen. Og i den anden ende af bjælken er der en del af den ordinære tømmerstolpe, som jeg tænkte kunne bære bjælken. Uklart er, hvordan jeg skal bære vægten op, hvis jeg skal lave åbningen mindre. Men det kan konstruktøren måske hjælpe med senere.
Lige nu er jeg mest interesseret i at finde ud af, om vi kan have en åbning, som man kan gå oprejst igennem, og hvor stor denne åbning så kunne være. Så må det mest tekniske løses senere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.