Hej,
Jeg skal udbedre en vandskade i en etageadskillelse og har brug for at udskifte et par meter af de beskadigede bjælker.
Den nuværende dimension er 70x160. Det er svært at finde tømmer i den dimension.
Hvis jeg i stedet bruger 2 stk. 45x145 (så det bliver 90x145), har nogen forslag til, hvordan jeg fæster det i den gamle etageadskillelse, så det får styrke? Med et par kortlinge er jeg overbevist om, at det vil være tilstrækkeligt stærkt, eller gætter jeg helt forkert nu?

Den oprindelige tanke var at laskes som Träguiden viser herunder, men det går ikke, når tykkelsen afviger. Måske save en cm af hver side, så den nye regel bliver 70 under laskningen? Diagram over laskning af bjælker, med mål i millimeter. Viser en konstruktion med sammenføjede træstykker og angivne dimensioner for tilpasning.

Forfaldne træbjælker i loftskonstruktion med synlig vandskade og splintret træ.

• Synes
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Spændvidde mellem bærende understøtninger?

Principielt bør man aldrig sammensætte en bærende bjælke.

Kan du ikke bare sætte en 45x170 på hver side af originalbjælken, så de også får støtte på understøtningerne? (Hvis højden på bjælken ikke kan være mere end 160, må du skære 170-bjælkerne ned til 160.)

Ellers plejer mindre savværker at kunne tage specialbestillinger.
Nærmeste standard savet dimension, som skal kunne bestilles hos enhver trælast, (undtagen måske lavpriskæderne), er 75x175 mm (3x7").

Jeg mistænker, at du har målt lidt sjusket. Dimensionen på den eksisterende bjælke bør kunne henføres til tommemål. Bredden kan være 3 tommer, dvs 75 mm. Højden kunne være 6,5 tommer, dvs 162,5 mm. En enkel variant er at erstatte de beskadigede bjælker med limtræ. En standarddimension er 78x180 mm, som er let at kløve ned til den rigtige højde. Jeg er enig med Oldboy, skjød ikke de beskadigede regler.

• Synes
Bosund2
  • Laddar…
A
Der er ingen problemer med at forlænge med laskbrædder. Men hvad er spændvidden, og hvor meget og hvor langs reglen skal du skifte?

Erik_Hansson sagde:
Det er inga problemer at skarve med laskebrædder.
Dette synes jeg er en noget letsindig udtalelse. Det afhænger bl.a. af hvor skaderne findes samt reparatørens kundskaber i bygningskonstruktion. For den med mindre kundskab og erfaring er det nok enklere at bytte hele reglen.

A
Ja, selvfølgelig. Men det er jo ikke uden grund træguiden nævner samling på den måde. Stærkest bliver det ca. 1/3 fra oplag og svagest midt imellem eller midt på oplag.

Tak for svarene!

Huset er bygget i 36, han der byggede ejede sit eget savværk, så jeg tror ikke, der findes en standarddimension nogen steder på hele byggeriet :)
Spændvidden er 4,5m.
De dele, der er beskadigede og skal udskiftes, er den ene ende. Den, der er værst beskadiget, må jeg skære 2 m af, og på nogle andre drejer det sig om 1m hver for at have en god margin til det beskadigede træ.

Jeg talte med en håndværker, der mente, det ville være fint at tage en 45x170, skære ned til 160 og med et ordentligt overlap på en god meter og sømforbindelse ville det fungere. Nogle kortlægger på det for både seler og livrem, så er det bare at køre.

Jeg kan godt lide den løsning, hvis I også tror, det vil fungere. At udskifte hele bjælkelaget vil blive en ekstremt meget større procedure, der ville gøre os hjemløse i mellemtiden, så det undgår jeg meget gerne.

Men hvis hele bjælkelaget er frilagt, så kan du jo forstærke med fuld længde. Og du bør nok holde dig til mindst samme højde som på nuværende bjælker. Din spændvidde er lidt for lang selv for en 220mm høj bjælke, hvis jeg husker tabellerne rigtigt.

hempularens påpegen er vigtig, med den lange spændvidde er også hele 70x160 bjælker for svage til at opfylde dagens krav på maks nedbøjning og svigt. De bjælker som er rådskadede ved oplæggene skal udskiftes i sin helhed. Bemærk at kortlinger ikke har nogen effekt på nedbøjningen.

Stickan56
A
J justusandersson sagde:
Observer at kortlinger ikke har nogen effekt på nedbøjningen.
Det gør de jo. Kotlingen eller krydskolben modvirker nedbøjning ved at fordele kræfterne i sideled.

Ja det hjælper i praksis. Men dimensioneringsreglerne er tiltaget for at klare 200kg / kvm. Så da kan man ikke tage hensyn til kortlingen, eftersom alle kvadratmetrar er lige belastede.

Derimod hjælper den i tilfælde med punktbelastning (kan ikke huske hvordan det belastningstilfælde ser ud).

A
Hvilket som. Udskift de rådne dele og skruv eller skruelim en lang ny regel langs hele spærret, så bliver det mere end tilstrækkeligt sikkert. Men hvis du har været tilfreds med svigten som den er i dag, er det jo tilstrækkeligt med det, som du allerede har foreslået.

Ja, svigten som den er i dag er helt okay. Ret stum med andre ord. Det er sådan, det ser ud med rådskade.
Bjælkelaget er frilagt nedenunder, men skal jeg nå ind til hjertevæggen for at få afholdt, må jeg rive op gulvet på anden sal hvilket medfører en hel del ting jeg helst undgår. En hel del originalbjælker er fine og vil blive beholdt.
Efter at have båret ud alt savsmuld der lå i mellem bjælkelaget så tror jeg, at jeg kan gå ned ret kraftigt i dimension faktisk, savsmuld vejer! ;)

Der findes en fin tråd om kortkarme her: https://www.byggahus.se/forum/threads/krysskolvning.23394/
Så vil jeg ikke, at det skal afhænge af kortkarmen om mellem bjælkelaget holder eller ej, men som en ekstra støt føles det godt.

Jeg har bestilt 45x170 reglar nu. Kommer til at sømme dem op med en ordentlig overlap (1-2m). Lover at I kan sige 'hvad sagde vi' hvis lortet falder sammen :D

Som altid, tak for hjælpen. Byggahus er fantastisk! :)

Stickan56
J johan_p sagde:
Ja, svikten som den er i dag er helt okay. Ret stiv med andre ord. Det når det ser ud som det gør med rådskade. Bjælkelaget er frilagt nedefra, men skal jeg komme til hjertemuren for at få afløbet skal jeg rive gulvet op på anden sal hvilket medfører en masse ting jeg helst undgår. En del originalbjælker er fine og vil blive bevaret med. Efter at have båret alt savsmuld ud, der lå i mellem bjælkelaget så tror jeg, at jeg kan gå ned ret kraftigt i dimension faktisk, savsmuld vejer! ;)

Der findes en god tråd om kortlægning her: [link] Så vil jeg ikke have, at det skal afhænge af kortlægningen om mellem bjælkelaget holder eller ej, men som en ekstra støtte føles det godt.

Jeg har bestilt 45x170 reglar nu. Kommer til at sømme dem op med en ordentlig overlapning (1-2m). Lover at I får sige 'hvad sagde vi' hvis lortet falder sammen :D

Som altid, tak for hjælpen. Byggahus er fantastisk! :)
Tråden du refererer til handler jo mest om krysskolvning. Det er vigtigt at man holder begreberne adskilt. Kortling er IKKE det samme som krysskolvning.

Stickan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.