god aften!

Har tidligere startet en tråd med et antal spørgsmål her https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-ang-kaellare.354993/#post-3445690 men fik et tip om at stille spørgsmålet om at erstatte bærende trævægge i kælderen med fx lecablokke i denne del af forumet i stedet. Jeg vil tjekke med en konstruktør, når jeg har revet lidt mere, så konstruktionen bliver synlig, men vil samtidig gerne have nogle idéer og tips på vejen gennem den samlede viden, der findes på forumet. Jeg lægger et par billeder og nogle tegninger op. Det drejer sig om væggen mellem det, der kaldes hvilrum og hall, hvor jeg har fjernet gipsplader.

Skitse af kælderrum med rum som gillestue, vaskerum og vilrum, inkl. noter om trævægge og fugtproblemer.

Trævæg i kælder under renovering, gipsskiver fjernet, viser trærammekonstruktion. Væg under renovering med fjernede gipsplader, ledninger synlige. Byggeaffald på gulvet i källare. Potentiel erstatning af bærende trævægge.

Her kommer lidt tegninger:

Blueprint af kælderplan med snit A-A og mål i centimeter, viser trævægge og isolering. Kalkede linjer og tekst indikere væggens placering og funktion. Gulnet arkitekttegning af kælderplan med vægge og mål. En tang ligger ved siden af. Byggtegning af en kldrezkonstruktion, viser detaljerede dimensioner og notater til konstruktion af væggen mellem hvilerum og hall. Blyant ved siden af papiret. Plantegning af kælder med vægdimensioner markeret i rødt, muligvis til erstatning af bærende trævægge med fugtbestandigt materiale.

I og med at alt i kælderen i princippet udgør en risikokonstruktion overalt, og at vi har fundet fugt i det nu fjernede opregulerede gulv i gildestuen, føles det ikke så godt med bærende vægge i træ, selvom de ikke er angrebet endnu ud fra, hvor vi hidtil har kunnet måle. Jeg vil gerne have forslag og tips til, hvordan vi skal tænke for at erstatte væggene med fugtbestandigt materiale. De bærende vægge, der går parallelt med bjælkelaget, er i beton, formoder på grund af jordtrykket måske? Men de begge "hjertemure" er reglet med træ, 2 tommer 3 cc 45 cm. Føles lidt spinkel... er nogen interesseret, så gå gerne ind på min anden tråd også og støt mig lidt i de overvejelser, jeg har der.

Venligst

• Teknisk tegning af en kældervæg i beton med noter om pladetykkelse og armering, sammen med en tang og en skruetrækker på et bord.
Bjælkelag med målebånd, der viser omkring 51-52 cm cc mellemrum, parallelt med en hvid ledning på en betongulv. Målebånd på træbjælkelag viser afstande, kortlægger forskelle i konstruktionen.
Tegningerne ser ud til ikke at stemme helt. Bjælkelaget ligger tilsyneladende på cirka 51-52 cm cc, og stolperne sidder for det meste på 40 cc ser jeg nu, når jeg har taget flere plader ned.

• Synes
Mikeken
  • Laddar…
Der er ingen teoretiske problemer med at erstatte en bærende regelvæg med en af lecablokke, derimod nogle praktiske. Problemet ligger i at få lecavæggen til at udfylde rummet i højden, så gulvbjælkerne ovenover ikke sætter sig. Man skal lave en midlertidig understøtning med stopler, hvor man gerne presser bjælkerne lidt ekstra op. Derefter bør der være plads til fugtpapir mellem leca og bjælker. Jeg ville hyre nogen, der kan mure.

Jeg mistænker dog, at hele projektet bygger på en fejlagtig problembeskrivelse. Fugtproblemerne i gulvet skyldes, at indeluft har kondenseret i konstruktionen, da betonen er uisoleret på undersiden. Hvis regelvæggene er isoleret mod betonen, er der ingen grund til at tro, at noget lignende ville ske med indervæggene. Fugtigheden kommer ikke nedefra, men fra indeluften.

• Synes
Mikeken og 1 anden
  • Laddar…
Tak for svar. Regelvæggene gør mig forvirret, da de ikke giver nogen udslag overhovedet, når jeg måler fugten, heller ikke i syllen. Dog kan jeg ikke se noget syllpapp under dem. Det er dog svært at komme til at kigge, da de har flydespartlet gulvene efter at pladerne er sat på plads, hvilket betyder, at jeg kun har 1 cm margen til at forsøge at se underkanten på syllerne. Hallgulvet på den anden side af væggen, jeg nu river i, er jeg helt sikker på har samme konstruktion som i gillestuen, se min anden tråd, så jeg må vel rive op der også, og så burde jeg kunne se mere af syllerne. Men hvis der ikke findes nogen syllpapp, så burde i det mindste syllerne være fugtskadede med tanke på, hvordan reglarne i gillestuen ser ud.

Knastør spiklægte monteret direkte på en betonindervæg, som har holdt i næsten 50 år uden kommunikationsproblemer.
Knustorr spiklägte direkte mod betonindersidevæg. Overvejer faktisk at stoppe med at rive ned, det har jo åbenbart fungeret i næsten 50 år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.