Hej! Jeg overvejer at bygge en større garage/værksted. Har brug for lidt hjælp til, hvordan jeg skal tænke og tegne videre.

Tanken er en garagedel med et indre mål på ca. 8x8 meter. Derudover bliver der en værkstedsdel på 8x? meter.

Uanset hvad, så overvejer jeg at have en overetage over garagedelen.

Vægthøjden bliver 3,5-4 meter, lidt uklart endnu.

Jeg overvejer at bruge sakstagstolper.

Nu til selve spørgsmålet:
Bjælkelaget til selve overetagen ønskes altså at være som garagen 8x8 meter.
Jeg vil have brug for en limtræsdrager der skifter af på midten.
MEN kan jeg få en drager op uden at have en stolpe i midten?

Jeg har brugt Svensk træs lathund og fundet frem til, hvad jeg har brug for af dimension til bjælkelaget, men den der limtræsdrager bliver jeg ikke klog på.

Jeg har kigget på beregningerne hvad angår afdrivning af midtervæg i 1&1/2 planshus, og der er maxlængden 5000mm, men det bliver vel ikke helt det samme, da tagstolperne bliver selvbærende i mit tilfælde.

Altså. Kan jeg i midten af garagen hænge en frit hængende limtræsdrager på 8 meter uden midterstolpe og derefter sætte bjælkesko eller lignende på hver side af dragen og lægge mit bjælkelag i? Bjælkelaget fastgøres altså derefter i væggene 4 meter til begge sider.

Tanken med overetagen er "bolig" "ungdomsly" "gæsteværelse" you name it ‍♂️

Bjælkelag 45x245 c24 cc600.

Taaack på forhånd

• Synes
Keski11
  • Laddar…
8x8 m er vel meget uden søjler. Det er bedre med to bærende bjælker, ellers skal du også have limtræ til gulvbjælkerne. Selv da vil du få betydelige stabilitetsproblemer. Jeg synes dog, at du først skal udvikle konceptet. Det er bedre at lave en hal med ordentlig lofthøjde og derefter en separat del i to plan med lavere lofthøjde. En hal kan man bygge med treledsrammer, der klarer store spændvidder til moderate omkostninger. Overvej planmålene i forhold til funktionskravene. Hvad er det, du vil kunne gøre, og hvor meget plads kræver det?

Den ene tanke er som på billedet "typ". "Åben for forslag" da jeg endnu er inde i drømmefasen..

Bygningen på billedet er 8,4 x 16,8 m. 4 m i væghøjde.

Til højre er tanken et dobbeltgarage 8x8 m indvendigt ca. 2,2-2,4 m i lofthøjde hvor etageadskillelsen for overetagen skal tage over. Limtræsbjælken er tænkt mellem portene. Men kan også lægges i længderetningen i midten for den sags skyld. Hvis man skal have en midterstolpe så ender den jo midt i alligevel.
Dobbeltbjælker som du nævnte, kan blive lidt dumt for tagskydsportene, tænker jeg.
Så en bjælke i midten ville være godt, men spørgsmålet i sig var om der findes en bjælke, der kan klare etageadskillelsen uden midterstolpe. Det bliver jo 64 m2 gulvflade, som skal bæres af ydervæggen (højre gavl), limtræsbjælken 4 meter inde og derefter en indvendig væg, som så bliver 8 meter fra højre gavl.

Efter denne indvendige væg kommer man ind i værkstedsdelen.
Indenfor porten til venstre vil jeg have 4 m i lofthøjde til en billift. Så fra venstre gavl og måske 3,6-4,8 m ind kan man bruge almindelige tagspær for at få et glat indvendigt loft. Derefter overvejer jeg at få til en form for loft også der frem til midtervæggen mod garagedelen til opbevaring af diverse værkstedsudstyr/bildele mm. Altså her kører man typisk sakstagspær som i det andet loft.

Kører jeg med 4 m væghøjde får jeg på loftet omkring 1,3 meter i laveste væghøjde hvilket er ret rart synes jeg. Men det hele afhænger af hvor stor den der limtræsbjælke bliver, og om man skal lægge etageadskillelsen PÅ bjælken eller om man kan hænge etageadskillelsen i typ bjælkesko i bjælken for på den måde at få sænket gulvhøjden ca. 25 cm.

Jøsses, hvor blev det meget at læse, men håber du forstår hvordan jeg tænker.

Under loftet i værkstedsdelen får man jo også godt med plads til at lave toilet, omklædningsrum, og en masse andet man vil have.

• Bygning med hvid facade og gråt tag, tre garageporte og et vindue over midterporten. Skiltning for Lövångers Bygg kan ses øverst til venstre.
Mit forslag er, at du deler det op i to dele. Garagedelen med loft behøver ikke være større end 6x6 m, måske er 5x6 m også tilstrækkeligt. 8x8 m er heller ikke et godt mål for en "lya". Derimod har du brug for en ordentlig kipshøjde i boligdelen.

J justusandersson sagde:
Mit forslag er, at du deler det op i to volumener. Garage-delen med loft behøver ikke være større end 6x6 m, Måske er 5x6 m også nok. 8x8 m er heller ikke et godt mål for en "lya". Til gengæld har du brug for en solid kippehøjde i boligdelen.
Mnjaa. En bil er ca. 2m bred. Jeg vil kunne åbne dørene helt uden at ramme hverken den anden bil eller væggene, dvs. at 7m ser jeg som absolut minimum. En helt åben bildør er omkring en meter.

En bil er omkring 5 meter lang. En kørt ind stationcar med åben bagklap er snart 6 m. Så vil jeg kunne bevæge mig uden problemer med biler i garagen, så snart en meter mere foran bilerne = 7 meter. Og inde bagerst vil man måske have nogle hylder og rod, så så er man snart oppe på 8 m i dybden. Sådan tænker jeg...

Hvad angår lyan, så bliver kippehøjden (med 4m vægge og 25gr indvendig taghældning) omkring 3150 mm. Dette med et bjælkelag regnet på 600 mm (da jeg stadig ikke ved, hvordan bjælkelaget skal se ud med bjælken)..

Så ved ydervæggen bliver højden ca. 1300 mm
1400 mm ind så er lofthøjden 2000 mm
2600 mm ind så er lofthøjden 2500 mm
Og kippehøjden så ca. 3150 mm.

Disse mål ændres jo dog afhængigt af, hvor meget bjælkelaget bygger.

Dette er mål, jeg er kommet frem til med lineal og gradskive.

Jeg kører gravemaskine til daglig, så det behøver jo ikke passe overhovedet :crysmile::cool:

Jeg har stor respekt for dem, der kører gravemaskine. Det ville jeg ikke kunne klare. Desuden har jeg set tilstrækkeligt mange gravemaskinførere til at vide, at forskellen i dygtighed er stor.

Det er klart, at det er rart med masser af plads, men hvis man ikke er villig til at gå på kompromis, kan det blive svært at bygge skabelsen. I min gamle håndbog angives passende størrelse for en enkelgarage til 3,4x6 meter. Så er der plads til bilvedligeholdelse men ingen arbejdsbænk. En dobbeltgarage uden skillevæg bør være 6x6 meter, men det er ingen ulempe, hvis den er 6,8x6 meter. Det er ingen vanskelighed at bygge en hal på 8x16 meter med rigelig loftshøjde. Problemerne opstår, når du vil indføre et loft uden vægge eller søjler i stueetagen. Da er det bedre at bygge boligdelen separat på jorden.

Okay, men hvis jeg omformulerer spørgsmålet. Hvor grov en limtræsbjælke tror du kræves til mit etagedæk? Forudsat at jeg må sætte en søjle i midten?

En 8 m lang limtræsbjælke uden søjle skal være 215x540 mm (laveste højde), med søjle i midten 90x360 mm. Hvis du vil have det hele i et volumen, er det bedre at give loftet en egen bærende konstruktion end at hænge på hallens.

J justusandersson sagde:
Vil du have alt i et volumen, så er det bedre at give loftet sin egen bærende konstruktion end at hænge på hallens.
Tak! Endelig et svar på mit hovedspørgsmål :crysmile:

Hvordan mener du med det sidstnævnte? "Alt i et volumen & egen bærende konstruktion" ? :D

• Synes
HammarClark
  • Laddar…
Du bygger først et skal på 8x16 m. Inden for dette skal opstiller du en separat konstruktion med bjælker og søjler som gulv for loftet.

J justusandersson sagde:
Du bygger først en skal 8x16 m. Inden for dette skal stiller du en separat konstruktion med bjælker og søjler som gulv for tagetagen.
Tænker du typisk 3 bjælker og 9 stolper? Så det står helt for sig selv? På hvilken måde ville det blive bedre mener du?

Jeg er nysgerrig på dit tænke, men forstår ikke formålet.
Forklar gerne hvis du magter :D

Da jeg skrev indlægget håbede jeg på, at du ville svare. Efter at have læst forskellige tråde, så virker det jo som om, du har totalt styr på det meste (y):D

Limträ 115x315 ser ud til at fungere på 8 meter uden støtte på midten..... Limtræsbjælker på 8 meters længde med 600 mm centerafstand, deformation 36 mm ved brug af styrkeklasserne GL30c, anvendt til gulvstruktur.

T Taxture sagde:
Limtræ 115x315 ser ud til at fungere på 8 meter uden støtte på midten.....[billede]
Ja det kan stemme. Kiggede lidt på det alternativ også med hele bjælkelaget i limtræ. Men at lægge over 50 papp på et bjælkelag føltes lidt saftigt :crysmile:

Store haller kræver en anden måde at tænke på. Ved hjælp af f.eks. treledsrammer (søg efter det) eller lignende teknik er det nemt at bygge store spændvidder til relativt lave priser. Det er en fordel, hvis man ikke behøver at blande ind bæringen af et loft på en del af arealet. Det bliver meget billigere.

J justusandersson sagde:
Store haller kræver en anden måde at tænke på. Med hjælp af f.eks. treledsrammer (google det) eller lignende teknik går det nemt at bygge store spændvidder til relativt lave priser. Da er det en fordel, hvis man ikke behøver at blande ind bærende elementer af et loft på en del af arealet. Det bliver meget billigere.
J justusandersson sagde:
Store haller kræver en anden måde at tænke på. Med hjælp af f.eks. treledsrammer (google det) eller lignende teknik går det nemt at bygge store spændvidder til relativt lave priser. Da er det en fordel, hvis man ikke behøver at blande ind bærende elementer af et loft på en del af arealet. Det bliver meget billigere.
Jaja nu er jeg med på hvordan du mener.
Men njae, de vetifan :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.