Jeg har brug for lidt input vedrørende en bærende væg, der står lidt i vejen for min nye plantegning. Kort sagt vil jeg gerne have en limtræsbjælke, der bygger så lidt som muligt ned (det vil alle jo gerne), og hvor bredden ikke har så stor betydning.
Åbningen kommer til at være ret stor, 4m, så bjælken bør være ret kraftig. 315mm er nok det højeste, vi kan acceptere, da vi kun kan få den 45mm ind i loftet...
Har kigget på lidt forskellige bjælkemuligheder, men er ikke helt sikker på, hvordan de forholder sig til hinanden styrkemæssigt.
Jeg formoder, at mit spørgsmål egentlig handler om at sammenligne disse størrelser:
90x315
115x315
140x225
Kunne også have dobbelt 90x225 eller 270, alt for at få højden ned...
Har ikke nogle specielt gode tegninger at konsultere, så har kontaktet kommunen for at se, hvad de har i arkiverne. Har revet en del af loftet ned for at se, hvad der er bagved, og kan konstatere, at den bærende væg i det mindste holder gulvet på overetagen oppe. Der er 45x200 reglar, der hviler på den bærende væg og holder overetagen oppe...
Træhus med to etager og loftbygget i 80'erne i Stockholmsområdet.
Uafhængigt af hvilken størrelse på bjælken, der kræves (hvilket forudsætter ordentlige tegninger, hvis man skal regne på det), så kan man sige noget om de tre limtræsdimensioner, du har angivet, 90x315, 115x315 og 140x225. 115x315 er stivest, og 140x225 væsentligt mindre stiv end de øvrige. Med 4 m spændvidde kan man nok udelukke den. Den laveste bjælke, der kan erstatte 90x315 og 115x315, er 215x270. Den er endda en smule bedre. Det kan være godt at vide, at man altid kan mindske højden på en limtræsbjælke ved at øge tykkelsen. Det har dog altid en pris i form af større materialeforbrug. En 4 m lang 215x315 kan klare ca. 15 kN/m i udbredt last uden at bøje mere ned end 1/300 af spændvidden. På en primærbjælke af den slags kan der dog være grund til at begrænse nedbøjningen mere.
Tak for svarene, det klargør lidt i det mindste, hvad det er jeg står op imod. Jeg har fået en hel "bunke" med tegninger fra kommunen i dag og lægger nogle op af dem, jeg tror er relevante her.
Jeg har markeret med rødt der, hvor delen af hjertetvægen er, som skal erstattes med en bjælke. Blå er en ny væg.
Jeg ved ikke om disse tegninger klargør noget, da jeg selv har svært ved at se/forstå om hjertetvægen bærer nogen del af taget eller ej... Var oppe på loftet for at se, hvordan det er der, men blev ikke meget klogere.
Vi har fire stykker limtræsbjælker af forskellig slags i huset som det er, men disse er alle på "ydre bærende" dele.
Det er et originalt bygget hus! Tegningerne er desværre lidt for slørede. Det er svært at se de præcise mål. Lasten på limträbalken ligger sandsynligvis omkring 12 kN/m. Det peger mod 215x270 mm bjælke. Men som sagt, det bør man kontrollere mod tegninger, som man kan måle på.
Robust pakke fra kommunen og lige hvad der er brug for.
Hvad jeg kan se, ligger spærene parallelt med væggen, som du vil fjerne, dermed bør kun væggen bære etagen ovenpå.
Ser kun et totalmål mellem ydervæggene, men det ser ud til, at det er omtrent lige langt fra væggen, som skal rives, og facaden på begge sider af væggen, ca. 4 m, kan det passe?
Det stemmer, at tagspær går parallelt med hjertemuren, og at der er ret præcist 4m på hver side af den.
Jeg vil forsøge at forbedre billederne, så de ikke er så slørede. Jeg fik dem i TIF-format og var nødt til at gemme dem i et mindre format for at kunne uploade dem, men det blev ikke helt godt. Jeg vil prøve igen i morgen.
Jeg googlede lidt hurtigt og det ser ikke ud til at være helt nemt at få fat i en 215x270 bjælke, måske må jeg vælge 115x315 trods alt. Men som sagt, med bedre billeder bliver det måske lidt klarere og give et bedre indblik i det hele.
Hvorfor limtræsbjælke?
Vi har en 5 meters åbning, hvor hjertevæggen er erstattet med en HEA stålbjælke 5400 mm lang,
som er 200 mm høj.
Den ligger inde i bjælkelaget og ses slet ikke.
Tag en stålbjælke, så bliver det meget mindre forstyrrende. Og stålbjælken kan jo beklædes med træ eller noget andet, så I slipper for at se den.
Gældende HEA bjælke så er det ikke udelukket det heller, hvis det viser sig at limtræsbjælken havner på 315mm og en HEA bjælke på rundt 200 + gips så er det helt klart et interessant alternativ.
Gør et nyt forsøg med nogle af billederne for at se om de bliver bedre.
215x270 er bestillingsvare, men ingen problemer med at få fat i dem. Stålbjælker fungerer meget godt, når man kan bygge dem ind i bjælkelaget. I dette tilfælde er de en unødvendig komplikation, som desuden er dyr.
TIFF er et besværligt format, hvis man ikke kan komprimere. Filerne bliver ekstremt store.
Hvis du vil have den lavest mulige limtræsbjælke, er det 215x270. Der findes altid alternative og tilsvarende dimensioner af limtræ. Det er en af de store fordele.
Ud fra lastsynspunktet er det tilstrækkeligt med 90x90, men dimensionen bør vælges med hensyn til bjælkens bredde, så det bliver en fornuftig opbakning. Husk, at søjlerne skal stå på punkter, der kan tåle den store punktlast, som er tilfældet, tættere på 30 kN, dvs. ca. 3 ton stykket.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.