Hej! Baggrundsinfo først: jeg er uerfaren/uvidende, så svar gerne enkelt og uden at antage, at jeg forstår noget usagt. :oops:

1. Jeg har brug for en udendørs trappe. Har fundet færdige vangestykker hos blandt andet Bauhaus, NTR A, op til 7 trin. Jeg har brug for, hvis jeg har regnet rigtigt, ca. 16-17 trin. Hos Bauhaus står der "ja de kan samles", men ikke hvordan... Kan man lægge dem overlappende med ét trin og skrue nogle gevindstænger/bolte igennem? (Så et billede på google, farligt for folk med lidt viden! :rofl:) Bør man understøtte med noget, der går længere (flere trin) og skrue det hele sammen? Lime (plus skrue så)?

2. Når der så endelig er en trappe (bank på træ), har jeg brug for et gulv. Der er et gammelt trægulv, men det svajer en del her og der. Kan jeg lægge tynde (10 mm) spånplader på tværs over det, og vil det gøre det mere stabilt? Det er et koldt rum, men tørt fra i hvert fald direkte regn (luftfugtigheden er vel en anden sag). På anden etage, så ingen jordfugt nedefra (vel). Det skal blive et hobbyrum, så ingen tungere belastning end folk, der går der.

Jeg har meget begrænset budget, så min indstilling er bestemt "billigst muligt", desværre ikke "bedst"... Jeg forstår, at det sikkert er meget frustrerende, men jeg har jo ikke flere penge af den grund. :)

Taknemmelig for hjælp!

L
At skarve vagnstykker er intet problem, men det er en lang trappe, så støtte på midten er et must, og der skarves disse, er bedst midt over stolpen. Med det med stanplanet er det lidt vaklende nu, siger du, så bør du nok lave det om. Tag et eller flere billeder, så det ses, hvad du vil gøre.

L Liteavvarje sagde:
At sammenspænde vognstykker er ikke noget problem, men det er en lang trappe, så støtte på midten er et must, og der sammenspændes disse, det er bedst midt over stolpen.
Så det med stanplanet er lidt ustabilt nu siger du, så bør du nok gøre det om.
Tag et eller flere billeder, så det ses, hvad du vil gøre
Aha, man skal have stolpe under trappen altså? Attans, det gør det sværere... Jaja, det skal vel gå på en eller anden måde.

Hvad er stanplan? Er det gulvet du mener? Hvorfor gøre det om i stedet for bare at lægge ovenpå?

Jeg skal se, om jeg kan få taget nogle billeder i aften, hvis det ikke er blevet for mørkt.

L
Længden på trappen er lang, og derfor skal der være støtte til begge vagnstyckena, de skal jo skarves, svært at få det til at holde uden støtte
Stanplan er den del, du kommer op til, trappen skal sidde fast der, så det skal være absolut stærkt der, ingen vingel

L Liteavvarje sagde:
Længden på trappen er lang, og derfor skal der være støtte til begge vangstykkene, de skal jo samles, svært at få det til at holde uden støtte
Ståplan er den del, som du kommer op til, trappen skal sidde fast der, så det skal være absolut stærkt der, ingen vaklen
Tre vangstykker bliver det, ifølge specs skal der være maks 60 cm mellem dem, hvilket giver for smal trappe, så tager et i midten også, hvis det gør nogen forskel? Samling går siger du, men hvordan gør man det så?

Trappen skal sidde fast i væggen, det er jo en udendørstrappe? Væggen er mursten og puds. Hvad er det, jeg misser/tænker forkert?

Stannplan staves det, dvs hvor man stopper. Hvis man har et plan på vejen hedder det vilplan.

Kan du ikke lægge et billede op af, hvordan det ser ud, hvor du har brug for din trappe?
Der er som sagt brug for støtte på vejen, og/eller forstærkninger, den kan ikke hænge frit i luften og kun være fastgjort ovenpå, det ville lægge for meget pres på skruerne, du fastgør den med.

Hvad angår gulvet, skal du finde ud af, hvorfor det svajer: er de gamle brædder ved at være færdige, eller er der for langt mellem bjælkerne? Fjern et af brædderne og se, hvordan det ser ud nedenunder.

• Synes
Kjol
  • Laddar…
OK, lykkedes at få nogle billeder alligevel... Et loft med synlige træbjælker og en halvfærdig gulvstruktur. Der er åbne rum mellem bjælkerne, hvor gulvet skal lægges. Gammelt trægulv med synlige ujævnheder, en lille vindue med murstensvægge og et ujævnt loft i et ufærdigt rum. En stige læner sig op ad en to-etagers bygning med en sort dør og gamle træskodder, set udefra, muligvis til byggeri eller renovering.

Jeg kan ikke komme ind uden trappe, så det her er så godt det går. Men da det er åbent i kanten på højdeforskellene, kan man se gulvbjælkerne i det mindste, hjælper det? Jeg tror gulvet primært svajer fordi det er gammelt og ret tyndt.

Det gør mig ikke noget, hvis det ikke bliver helt stift i fremtiden heller, eller hvis det knirker og har sig. Bare man ikke falder ned til underetagen eller lignende. :D

Tillæg, fastgørelsen af trappen i væggen tænkte jeg simpelthen at trække lige igennem væggen, er det forkert?

L
M MångaFrågor sagde:
Tillägg, infästningen av trappan i väggen tänkte jag helt enkelt dra rakt igenom väggen, är det fel?
Der er lidt at bide i, det bliver stabilt, og grave lidt ud, fylde med knust og lægge stenplade som støtte mod jorden. Overvej bare vinklen op ad trappen, så den ikke bliver for stejl.

L Liteavvarje sagde:
Der er jo lidt at tage fat i, det bliver stabilt, og grave en del ud, fylde med skærver og lægge en stenplade som støtte mod jorden. Overvej blot vinklen op ad trappen, så den ikke bliver for stejl
Du mener, at det bliver stabilt at fastgøre direkte igennem væggen? Det lyder jo godt i så fald.

Vinklen bliver jo ifølge de færdige vangerings egen vinkel, hvilken var ca. 36 grader, hvis jeg husker rigtigt. Så en ret flad trappe, hvilket er rigtig godt (den skal være nem at gå på!), men selvfølgelig en ulempe, at den så skal støttes nedefra i stedet. :(

I lyset af både vinduet og porten havde jeg håbet at kunne "forstyrre" så lidt som muligt med trappen. Med stolper under fylder det jo meget mere...

L
Porten kommer du til at klare, men vinduet bliver nok skymt lidt, det må du leve med, :)
En så smal trappe, som passer mellem port og vindue, er nok i mindste laget :confused:
En samling af vange-stykkerne, et must, da kan du sætte en planke på ydersiden, ca. 1 meter gerne 1,5 på hver side af samlingen og trække sammen med kraftige bolte (vognbolt)
Tror nok, at det holder da
Trappen kommer til at blive lidt vaklende i sidled på den længde, så du skal krydse den nedenunder

• Synes
gUMMO414
  • Laddar…
L Liteavvarje sagde:
Porten kommer du att klare, men vinduet bliver nok lidt skymt, det må du leve med, :)
En så smal trappe som passer mellem porten og vinduet er nok i mindste laget :confused:
En samling af vange, et must, da kan du sætte en planke på ydersiden, ca. 1 meter gerne 1,5 på hver side af samlingen og trække sammen med stærke bolte (vognbolt)
Tror nok, det holder da
Trappen vil være lidt ranglet i sideled i den længde, så du må krydse den under
Problemet med stolper relateret til porten handler først og fremmest om, at det bliver snævrere at komme ind der med bil, tænker jeg...

Mener du, at jeg skal samle uden overlap? Det tror jeg ikke går, det ser ikke ud fra billederne som om bunden og toppen passer sammen uden at det bliver et dobbelttrin enten på højden eller dybden. Så tanken var altså at overlappe et trin, eventuelt også lime der, og måske som du skriver (tror jeg) også have en ekstra stump et stykke over samlingen.

Tror, jeg forstår, hvordan du mener med ranglet i sideled, det burde jeg kunne klare...

L
Så skal du flytte den mere til højre så langt som nødvendigt, så det er muligt at åbne porten helt plus lidt til.

L Liteavvarje sagde:
Då får du flytte den mer til højre så langt som nødvendigt, så det går at åbne porten helt plus lidt til
Men så ender trappen jo ikke ved døråbningen?

Det går vel at lave en platform deroppe udenfor døren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.