Hej!
Vi renoverer lige nu et af vores rum i huset og har revet alt ned til bjælkelaget og skovlet gammel slaggersten og savsmuld ud af bjælkelaget og erstattet med stenuld. På bjælkerne skal der nu lægges gulvspån, og hvad jeg har læst flere steder, skal kortlingerne lægges langs yderhjørnerne for at afstive gulvspånet.
Mit spørgsmål er nu, om det er ok at fæstne kortlingerne i væggen (vi har solide plank som vægge) som jeg har gjort ifølge billedet, eller om det er bedre at fæstne dem i reglarne? Har det nogen reel betydning?
Det eneste jeg kan forestille mig, er, at der eventuelt kan opstå knirken, hvis man går på en reglar hvor kortlingen ikke bevæger sig, men reglaren gør det og omvendt. Det modvirker man jo let ved at afkorte kortlingerne lidt, så de aldrig ligger op imod reglarne.

(Gulvreglarne er krysskoblade og kortlagte i reglarne et stykke inde i rummet samt i midten af rummet, hvis nogen undrer sig, men ovenstående handler udelukkende om kortlingen lægges ved ydervæg for at afstive gulvspånet)

• Trævæg med monterede kortlinger og isolering mellem bjælker under gulvspån i renoveringsprojekt.
Skulle have gjort præcis som du har gjort, ser kanon ud.

• Synes
eddiw
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Ville have gjort præcis som du har gjort, ser kanon godt ud.
Tak for svaret! Så fortsætter jeg på den bane :)

Ville have gjort præcis som du har gjort, ser kanon ud.
Et spørgsmål til. Hvordan bør jeg kortslutte her? Zigzag kortslutte og skrue gennem reglerne? Der er jo dobbelte regler, så man skal have vildt lange skruer i så fald..
Eller kan man bruge vinkler, som man fastgør kortene med i reglerne? Jeg benyttede lejligheden til at forstærke nogle afvekslinger med solide vinkler nogle steder i rummet, de afvekslinger som nogle regler er forbundet til sidder kun med søm. Ganske vel også solide, men har jo siddet siden 40'erne, så jeg tænkte det kunne være godt med lidt vinkler også og en flok ankerskruer.
Håber jeg tænkte rigtigt?
Træet er hårdt som et ondt år, kører man skruerne for hurtigt eller langt går de nemt i stykker.

(Ej isoleret her endnu som ses på billedet. Skal have lidt flexslange ned for fremtidige behov under blindbunden før isoleringen kommer i.)

Edit: Til højre er murstokken så der kommer jeg ikke til at skrue fra den anden side af reglen, så enten skråne skruen ind eller vinkeljern er vel alternativerne..

• Gulvstruktur uden isolering med træbjælker, en rød-hvid plastikpose til venstre, og bagvæg med træmønstret tapet.
Ja det er fede bjælker og besværligt at skrue gennem disse. Jeg ville have skrueskruet kortlingerne, helst med en konstruktionsskrue type Essve ETT, men det kan også gøres med en almindelig træskrue. Så kan du placere dem på linje præcis der, hvor du vil have dem ved siden af væggen.

Dine forstærkninger med vinkelbeslag er næppe dårlige, men svært at sige, om de tilfører noget. Men det er altid rart at forsøge at forbedre alt, man kan, når bjælkelaget først er åbent.

Ja, det er fede bjælker og svært at skrue igennem dem. Jeg ville have skråskruet kortlingerne, helst med en konstruktionsskrue som Essve ETT, men det går også med en almindelig træskrue. Så kan du lægge dem i linje præcis, hvor du vil have dem tæt på væggen.

Dine forstærkninger med vinkelbeslag er næppe dårlige, men det er svært at sige, om de tilføjer noget. Men det er altid rart at forsøge at forbedre alt, man kan, når bjælkelaget er åbent.
Tak for de hurtige svar sådan her om natten :)
Jeg skråede træskruer ind, da jeg lagde nye kortlinger midt i bjælkelaget, så jeg gør noget lignende her også.

Ja, det er kraftige regler i mit 40'er-hus.. 75(eller 70)x230 samt 100x230-regler. Og alle vægge indeholder spontplanker, ydervægge som indervægge. Kvalitetsbyggeri i gamle dage :)
Billedet ovenfor viser midten af huset, hvor der går en bærende væg under, som bjælkerne hviler på. De ene bjælker går ud i det rum, vi renoverer, og de andre til et tilstødende rum, deraf de dobbelte bjælker.

Angående vinkeljernene tænkte jeg, at de forhåbentlig ikke gør nogen skade, men at de måske gør en form for nytte til at stabilisere lidt, men du kan have ret. De giver måske ikke noget særligt.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Vigtigt er også, at du skruer OG limer gulvspånpladerne mod reglerne og i noten mellem pladerne, ellers får du ubønhørligt knirk i gulvet. Der går meget lim til.

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Vigtigt er også, at du både skrue OG lime gulvspånpladerne mod reglarne og i fer og not mellem pladerne, ellers får du uundgåeligt knirken i gulvet. Der går meget lim til.
Ja, det er tanken. Kan egentlig ikke lide tanken om at lime gulvspånpladerne fast til reglarne, da det bliver svært nogensinde at fjerne dem igen, men det ser ud til at være det, man må gøre. Hvilken type trælime af god kvalitet bør man bruge for resten?

• Synes
buhu
  • Laddar…
Brug det trælim, der kaldes "vinterlim", som er betydeligt stærkere, når det er tørret. Jeg mener, at 1 liter rækker til 5m2, men jeg vil lade det være usagt. Under alle omstændigheder skal du "øst" på, når du limer. Det skal svulme lidt op i samlingerne.
Du behøver dog ikke at være bekymret for, om det ikke kan brydes op. Spørg mig, hvordan jeg ved det. :D

• Synes
eddiw
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.