Hej har søgt efter grundbruk på byggmax og bauhaus. De har begge stoppet med at sælge det, da det tilsyneladende solgte dårligt. Jeg skal pudse leca udendørs. Nu undrer jeg, kan jeg ikke bare springe over trinnet med grundning først. Grundningen er til for (som jeg har forstået) at pudsen så skal sidde bedre..

Hvad tror I?

Søg efter rödgrund så finder du det du har brug for.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
A atomlab sagde:
Søg efter rødgrund så finder du det du har brug for.
Bliver resultatet godt, hvis man skider på at grunde før, tror du?

Rødgrund er lettere at få bedre basislag, er mere sød at bygge ud med, og det gør, at fugerne vil være mindre synlige.

• Synes
Tjrex
  • Laddar…
Før grunder, som rødgrund, fandtes færdigblandet, blandede man selv grunder af cement og sand. Fungerer lige så godt i dag. Pointen med rødgrund er, at den er indfarvet, så man nemmere kan se, at den dækker, og at man ikke har misset nogen steder.

Du vil se lecan/mørtlen gennem pudset, hvis det er en facade, du skal pudse. Følg anvisningerne/systemet fra den producent, du vælger.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Pudset er fra Bauhaus. Men de sælger jo ikke grundpudset længere.. Så det bliver formentlig weber grundpuds og bauhaus puds. Føles lidt sådan faktisk
Overvejer at springe grundningen over.
Det er en 30 cm høj havevæg, jeg skal fikse

K
Grundpuds med cementmørtel A

• Synes
guggen
  • Laddar…
D
Rødgrund er udfaset, webers hedder nu grundningsmørtel kc. Men som ovenstående skriver, så fungerer cementmørtel godt som grundning. Sørg for at trække det med en børste eller skrab overfladen af, så næste lag får godt fæste. Fugerne vil skinne igennem, hvis du ikke grunder.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
D Drburr sagde:
Rödgrund er udfaset, webers hedder nu grundningsmørtel kc. Men som ovenstående skriver, så virker cementmørtel godt som grundning. Sørg for at trække det med en børste eller skrabe overfladen, så næste lag får godt greb. Fugerne vil skinne igennem, hvis du ikke grunder.
Hvad er forskellen på cementmørtel og grundningsmørtel kc?

K
Hammare&Spik Hammare&Spik sagde:
Hvad er forskellen på cementmørtel og grundningsmørtel kc?
Ikke særlig meget. Alle mørtler har en blanding af kalk og cement. Deraf hedder nogle netop kc. Cementmørtel A har både kalk og cement. Selvom det altså hedder cementmørtel.

Men det gør det også lidt uklart, eftersom alle har netop kalk og cement men ration er forskellige afhængigt af anvendelsesområde. A/B/C klassificeringen er på udfasning til fordel for M klassificering hvor de angives i 10/2,5/0,5 m.fl.

A/M10 egner sig bedst til det, du gerne vil lave.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
K kniv sagde:
Ikke særlig meget. Alle mørtler har en blanding af kalk og cement. Derfor hedder nogle netop kc. Cementmørtel A har både kalk og cement. Selvom det så hedder cementmørtel.

Men det gør det også lidt uklart, fordi alle har netop kalk og cement, men forholdet er forskelligt afhængigt af anvendelsesområdet. A/B/C klassificeringen er ved at blive udfaset til fordel for M klassificering, hvor de angives i 10/2,5/0,5 osv.

A/M10 er bedst egnet til det, du vil gøre.
Sejt, tak!!

Bedste svar

K
Fedt, tak!!
Hvis du finder indlægget til god nytte, marker det gerne som bedste svar, så flere i fremtiden lettere kan finde det.

D
Hvad er forskellen på cementmørtel og grundingsmørtel kc?
Grundingsmørtlerne fra finja og weber er lavalkaliske og fungerer dermed også på letbeton. Cementmørtlerne er baseret på grå portland og må ikke anvendes direkte mod samme. M-klassen henviser til murermørtel, mens pudsmørtel sorteres ind under CS 1-4, hvis jeg husker rigtigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.