Hej! Jeg bygger et Atterfallshus/Keramikværksted på stolpefundament med isoleret bjælkelag og gulvspån uden bygplast. På gulvet skal der primes/støbes og lægges klinker. Væggene har bygplast, og jeg undrer mig over, hvordan jeg skal afslutte med tape ned mod gulvet. Skal gulvet ventileres, eftersom det bliver tæt af primer? Altså tape bygplastvæggen for sig og lade luft passere i yderkanten af gulvspån?
Taknemmelig for råd:)

Nej, påfør ufortyndet primer på gulvet, så har du brug for forstærkning, tape på gulv og op på væg, medmindre du har meget store sprækker og kan påføre silikon eller akryl.

• Synes
Odur
  • Laddar…
Ok, og tak for svaret!
Så bliver sokkelgrunden tæt opad, selvom det ikke anbefales... Håber ventilationen er god nok. Sokkelgrunden ligger delvist nedgravet på en skrånende grund med en 50 cm fri grusgang rundt om huset.

Skal jeg tape før eller efter primer? Tænkte støbe flydemassen ud til 120-reglen.
Tape først, så primer som hæfte?
Så fastgøre den nedre 45-regel ovenover betongulv og fliser.
Bliver det korrekt?

Tape efter primeren er tørret, så intet er fugtigt

C Cattis Steffensen sagde:
Ok, og tak for svar!
Så bliver punktfundamentet tæt opad selv om det ikke anbefales... Håber ventilationen er god nok. Punktfundamentet er delvist gravet ned i en skrånende grund med 50cm fri grusgang rundt om hele huset.

Bør jeg tape før eller efter primer? Tænkte støbe flydespartlen helt ud til 120-reglen.
Tape først, så primer som fæste?
Så fæste den nedre 45-regel oven over betongulvet og klinkerne.
Bliver det rigtigt?
Vi plejer at afslutte væggens plast/dampspærre ca. 5cm ud på gulvet og tape den til gulvet. Det er en fordel at lave installationslaget inden du spartler gulvet, da du får mere isolering i gulvvinklen, hvilket er at foretrække, da sten leder kulde godt. Du vil undgå kolde gulve så vidt muligt. Dette forudsætter vel noget, at du har tænkt at bruge gips eller lignende på væggene.

Hold den nedre 45 regel op fra gulvbrædderne, foreslået 45mm, så du kan bruge et stykke affaldstræ fra samme pind som afstandsstykke, så får du en god stribe isolering der. Derefter på med krydsfiner og gips, hvis det er det, du har tænkt. Så tæt gulvvinklen med elastisk fugemasse, så spartlen ikke løber ud nogen steder. Primer er for øvrigt ikke helt tæt, men fungerer mere som vedhæftning for spartlen.

• Synes
Spikrätaren og 2 andre
  • Laddar…
Tak for meget udførligt svar! Skal sætte obs på væggene, og gips i ovnrummet.
Nu ved jeg præcis, hvordan det skal gøres;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.