W
Jeg skal lave indervægge til mit kommende vådrum. Jeg har tænkt mig at sætte OSB-plader op mod mine stående vægstolper (CC=600 mm). Derefter gipsplader og til sidst vådrumsmåtte. Skal (eller bør) jeg i mit tilfælde have vådrumsgipsplader i stedet for almindelige gipsplader (jeg vil jo alligevel have mit overfladelag som tætningslag)?

Not 1) Jeg har opfattet det som, at vægstolpernes CC-afstand ikke behøver at være 450 mm i mit tilfælde, da jeg ikke skal have keramisk overfladelag. Er det korrekt?

Tak for motiverede svar!

W widheg sagde:
Not 1) Jeg har opfattet det som, at vægreglernes CC-afstand ikke behøver at være 450 mm i mit tilfælde, da jeg ikke skal have keramisk overflade. Er det korrekt?
JA

det går fint med almindelige gipsplader

sætter du både osb+gips så går det også fint til kakel

• Synes
widheg og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
MrJay
Så vidt jeg ved og har bygget, gælder 15mm plywood i badeværelser og ikke OSB…

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det kræves ingenting bag gipsen og almindelig gips er nu godkendt...

MEN...

Skal du kunne lave godkendte fastgørelser senere, så ville jeg have skiftet OSB ud med 15mm krydsfiner, da det er meget svært at vide på forhånd, hvor du har brug for at indsætte korte stykker, så det er bedre at bruge lidt ekstra penge på krydsfiner og være på den sikre side senere.

• Synes
  • Elsker
redep og 8 andre
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp sagde:
Det kræves ingenting bag gipset, og almindelig gips er nu om dage godkendt...

MEN...

Skal du kunne lave godkendte fastgørelser senere, så ville jeg have skiftet OSB ud med 15mm krydsfiner, da det er umuligt at vide på forhånd, hvor du har brug for at indsætte tværstykker, så det er bedre at bruge lidt ekstra penge på krydsfiner og være på den sikre side senere.
Tak! Så krydsfiner er altså bedre at fastgøre i, sammenlignet med OSB (hvis de skulle være lige tykke)?

• Synes
snespikaren
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
De er ikke lige så tykke, for OSB er kun 11mm og ifølge BBV ikke godkendt til montage, hvilket 15mm krydsfiner er, så derfor skal man tilføre forstærkninger overalt, hvor der skal laves montager.
Desuden er krydsfiner generelt meget bedre end OSB, selv når man taler om samme tykkelse, da densiteten i OSB er meget lavere.
Skruer du i en OSB, tager skruen ud og forsøger at skrue i det samme hul igen, holder skruen ikke fast.
Skruer du for langt og spænder skruen for hårdt i en OSB, ender det med, at skruen bare fortsætter rundt, og du skaber et hul.

I et normaltstørrelse badeværelse taler vi om cirka 1500-2000kr dyrere med 15mm krydsfiner, så det er ret ubetydeligt for at få det 100% godkendt.

• Synes
Jsson83 og 7 andre
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp sagde:
De er ikke lige så tykke, for OSB er kun 11mm og ifølge BBV ikke godkendt til fastgørelser, hvilket 15mm krydsfiner er, så derfor skal man lægge ekstra reglar overalt, hvor der skal laves fastgørelser.
Desuden er krydsfiner generelt meget bedre end OSB, selv når man taler om samme tykkelse, da densiteten i OSB er meget lavere.
Skruer du i en OSB, tager skruen ud og prøver at skrue i det samme hul, så holder skruen ikke igen.
Skrue du for langt og strammer skruen for hårdt i en OSB, ender det med, at skruen bare fortsætter rundt, og du skaber et hul.

I et normaltstørrelse badeværelse taler vi om ca. 1500-2000kr dyrere med 15mm krydsfiner, så det er ret ubetydeligt for at få det 100% godkendt..
Tak for udførligt svar!

• Synes
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T Tim Uddfors sagde:
Jeg ville følge Säkervattens vådrumsvæg følg linket.

fo[link] (sakervatten.se)
Hvad er forskellen mod det, jeg forklarede... 🤔

Godt med linket dog, så det letter det for TS at bygge rigtigt. ;)

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Gulvlæggeren jeg hyrede sagde bestemt, at man ikke skal bruge vådrumsgipsplader, på grund af dårligt greb for limen. Held og lykke.

• Synes
widheg og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.