Jeg har i dag mansardspær og har tænkt mig at bygge en overetage til i vinkel midt på. At bære af spær ville medføre store omkostninger og et stort indgreb, så jeg planlægger at lade dem forblive stort set intakte. Men jeg vil gerne skære ned tagfoden i henhold til den stiplede linje (billedet er ikke i skala med mit spær, kun princip) og har tænkt mig at forstærke ved at skrue-lime krydsfiner på begge sider i henhold til den orange markering.
Mansardtagstol med orange forstærkningslinjer og en stiplet linje der viser, hvor tagfoden skal afkortes. En pil indikerer støttepunktet.

Spæret hviler på ydervæggen mellem tagfod og opstilling i princippet i henhold til pil.

Kan dette fungere? Antager at ingen spærproducent vil beregne noget sådant, da det ikke længere består af trekanter...

Du må nok have en regel mellem plywooden men jeg kan ikke forestille mig, at det ikke skulle gå.

M
Kun min belastningsberegningshjerne der giver rødt flag, eftersom hanbjælken tager stor træklast fra nedtungningen af taget, og den beskrevne ændring ville indebære stor knækpåvirkning både i øvre og nedre fastgørelse af krydsfinerpladen. En last som i originaludførelse optages af den nedre del af spærren uden at belaste et fastgørelsespunkt, men som nu bliver fordelt på to fastgørelsespunkter.

Husomhelst så gætter jeg bare på, at det er et problem, men det behøver det dog ikke at være, jeg ville nok have spurgt en konstruktør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.