Hej.
Vi er i gang med at få vores toilet renoveret, se http://www.byggahus.se/forum/badrum/250075-hojd-och-placering-av-avlopp-i-vagg-tvattstall.html . Jeg benytter lejligheden til at spørge i dette forum også:

Hvornår kan man skære armeringsjern i en betonindervæg? Jeg tror ikke, at væggen har nogen bærende funktion, den er ret tynd, ca. 10 cm.

Da håndværkeren, som renoverer WC-rummet, huggede i væggen for at sætte vand og afløb, stoppede han 10-15 cm for lavt. Han begrunder det med, at han stødte på et armeringsjern, og siger, at det ville være dårligt for væggen at skære det over. Jeg kan ikke vurdere, om det er en god grund til faktisk at sætte afløbet og vandet for lavt, eller om det er en undskyldning: at det ville være besværligt at skære jernet.

Er der noget om det, han siger? I så fald kan jeg ligesom acceptere, at afløbet ikke kom på det rigtige sted, og trøste mig med, at væggen i det mindste er stabil, og modsat: hvis jeg insisterer på, at det skal gøres om og sættes rigtigt, behøver jeg så at bekymre mig om væggens styrke?

Armeringsjernet findes jo der af en grund, men der er flere i væggen, så det bør ikke være noget problem at skære det over, synes jeg.

Mikael_L
Var det tynd armering, ca. 4-6 mm i diameter?

Jeg ved ikke, desværre. Hantverkaren satte afløbet og vandet og støbte igen, før jeg så det. Findes der forskellige størrelser og typer?

Mikael_L
Ja der findes netarmatur, som normalt har materiale på ca. 5 mm dia, og denne har typisk sjældent nogen bærende funktion (eller regnes ikke med, ved beregninger) ved en sådan væg, som du beskriver. Formålet er sprækkearmatur, mest for at sikre, at væggen i sig selv holder sammen, ikke for at tilføje strukturel styrke til husstammen.

Et sådant jern er absolut ikke farligt at skære over.

Men ellers tør jeg ikke rigtig udtale mig, hvis man finder et 12 mm jern, så har det sandsynligvis et egentligt formål.

Tak for svar! Jeg kan tilføje, at huset er bygget med letbeton, 1950. Jeg skal prøve at spørge, hvad det er for en type armeringsjern.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.