offlarjon
Vil købe en Metabo KGS 254 kapsav/snedsav snart, men overvejer hvilken savklinge der er egnet til at skære gulvlister i yderhjørner? Der følger en 48T klinge med, men er usikker på, om den måske er for grov? Ser også ud til at der er en 60T klinge, men den er ret dyr (ca. 1000:-), så hvis jeg kan klare mig med den, der følger med, ville det jo være godt selvfølgelig.

Jeg vil sige, at du klarer dig helt fint med den, der følger med, men det afhænger selvfølgelig af, hvilke krav du stiller. Hvis det hovedsageligt er til snedkerarbejde, du skal bruge saven, vil jeg uden tøven skifte til en kvalitetsklinge med flere tænder.

Et andet trick er at lave en offerbræt (Lim 12mm mdf som et "L"), som du monterer i aluminium beskytteren på saven, dette skruer du fast fra bagsiden. Så indstiller du savdybden på saven, så du ikke saver igennem offerbrættet. På den måde undgår du stort set al flisning på listerne, når du saver. Se billede nedenfor. Dette er godt at gøre, selvom du køber en finklinget klinge.

Held og lykke!

Rundsav med monteret offerbræt i form af et "L", lavet af MDF, for at minimere flisning ved snedkerarbejde. Saven står på en træbænk.

• Synes
ebbelito og 1 anden
  • Laddar…
offlarjon
OK tak for tippet - jeg gør et forsøg med den klingan & ser hvordan det bliver helt enkelt! :)

• Synes
Victor Lundin1
  • Laddar…
Tjek tandvinklen på klingen. Negativ 5 grader er meget nemmere at save pænt med end en ren spids kapklinge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.