Hej!
Ny her men har fået en del tips, og man lærer en hel del. Jeg tænkte på at få lidt vejledning angående vores gavl på huset. Vi købte et rækkehus, vi elsker, for 7 måneder siden, hvor meget var renoveret, vi var godt klar over, at der var en revne i gavlen, den så lille ud og er nu blevet større, fordi de "fusk" har repareret det, de der boede her før havde også malet huset, men malingen skaller, hvilket må have været dårligt malet. Hvor bange skal man være for, at huset styrter sammen, nervøs som pokker😁?
Huset er bygget i 1903, kælder + 2 etager. Det er forbundet med et andet hus. Drænet for ca. 4 år siden? OBS på billedet har jeg selv fuskrepareret, indtil vi forhåbentlig skal pudse huset op. Taknemmelig for svar
Revne i facaden på et hus med rødmalet overflade, hvor skaden ser delvist udbedret ud med spartelmasse.

Revne i husgavl med afskallet maling; radhus bygget 1903, facade delvist repareret.

Huset vil ikke falde sammen, så du kan sove roligt. Gamle huse har desuden ofte planke-vægge, hvilket gør det endnu mere stabilt. Der er sandsynligvis opstået sætninger i jorden ved omdreneringen. Måske stod det åbent lidt for længe, og bærelaget begyndte at vige en smule. På billedet ser det ud som om, jorden har sat sig (den inderste stenrække hælder opad). Jeg ville tro, at jorden rundt om huset snart har sat sig færdigt, og at du om et år kan åbne op for revnen (slå pudsen bort i hele revnen) og reparere den rigtigt.

Thiger sagde:
Huset vil ikke falde sammen, så du kan sove roligt. Gamle huse har desuden ofte plankevægge, hvilket gør det endnu mere stabilt. Der er sandsynligvis opstået sætninger i jorden ved omdræneringen. Måske stod det åbent lidt for længe, og bærelaget begyndte at give lidt efter. På billedet ser det ud til, at jorden har sat sig (den inderste stenrække hælder opad). Jeg vil tro, at jorden omkring huset snart har sat sig færdig, og at du om et år kan åbne sprækken (slå pudsen af i hele sprækken) og reparere den rigtigt.
Tak for svaret Thiger! Man bliver nervøs, efter dræneringen lagde de jo om brolægningen, så det skulle være i orden. Ulempen nu er også, at der på soklen er opstået frostskader, der bukker ud i revner. Men det må jeg tage hånd om snart og pudse det op igen. Måske kan du svare på, hvorfor nogle huse, som vores, har en kant på soklen, der stikker cirka 2 cm ud fra husvæggen?

Jorden sætter sig altid efter, at man har drænet om, det i sig er ikke noget mærkeligt. Derfor plejer det at være bedst at dræne om om efteråret og vente til forsommeren, før man lægger sten osv. Så får jorden mulighed for at arbejde sig igennem en vådperiode samt frost. På forsommeren jævner man overfladen og lægger belægningsstenene efter alle kunstens regler. Så har man i det mindste skabt de bedste forudsætninger for at undgå bølgede stier. Så kan der selvfølgelig opstå sætninger alligevel...

Hvad angår soklen, så antager jeg, at det bare er et design-element a'la skånelænge. Det ser sådan ud på jeres minimale tagskæg også. Det gør, at regnen altid kommer på facaden, og det bliver vådt. Kræver nok lidt mere vedligeholdelse, men er meget flot ifølge mange...

• Synes
Mu Jiang
  • Laddar…
Tak igen Thiger!
Haha stensætning er en katastrofe desværre :-(
Sådan så revnen ud, inden jeg snydefyldte den og derefter soklen
En hånd holder ved en sprække i en rød murvæg, der viser skader og ujævnheder i overfladen.

Et foto af en revne i en mørk væg over brostensbelægning, før den blev repareret.

Er revnerne blevet værre og værre eller ser det ud til at være stoppet op? Har I net bag pudsen?

Jeg ville pudse med noget fiberarmeret puds, helst ned til netværket hvis der fandtes et.

Thiger sagde:
Er revnerne blevet værre og værre, eller ser det ud til at have stoppet op? Har I net bag pudsen?

Jeg ville pudse med en eller anden fiberarmeret puds, helst ned til nettet, hvis der var et.
Den store revne i facaden synes jeg ikke bliver større, men der kommer små revner, jeg ikke helt genkender. Formentlig noget der kommer efter dårlig reparation af ejeren før 🤔
I soklen er der garanteret opstået fugt, og nu revner det op, kan høre at det er nærmest hult bagved. Til 99% sikkerhed har huset ikke et net. Tror du det er umagen værd at jeg fjerner soklen, inden jeg går i gang med facaden?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.