Hej!
Ret mig, hvis det er det forkerte forum!
Efter x antal forsøg og stadig intet resultat tænker jeg, at man måske bør forhøre sig. Skal sænke loftet i køkkenet samt en del af stuen. Loftet er af beton, sikkert 50+ år og med andre ord sk** hårdt. Prøvede at bore og plugge, det gik så som så, da jeg ikke kommer lige så langt ind i betonen, som jeg gerne ville. Lejede en Bolt pistol hos Cramo, krudt og med 62mm søm. Problemet er, at gitterpanelet, der skal regels op (28x70) enten revner, eller så går bolten ikke helt ind. Ender med 4-6mm af bolten tilbage og kan umuligt slå den ind. Hvis ikke det sker, så løsner en del af betonen, alternativt bøjer sømmet sig... Ved ikke om jeg bør prøve med 45x45 regler i stedet? Tager gerne imod alle de tips, I har!
Værd at nævne er, at der ligger 10mm skiver mellem beton og gitter, men det skulle så vidt jeg ved ikke påvirke noget?
Ret mig, hvis det er det forkerte forum!
Efter x antal forsøg og stadig intet resultat tænker jeg, at man måske bør forhøre sig. Skal sænke loftet i køkkenet samt en del af stuen. Loftet er af beton, sikkert 50+ år og med andre ord sk** hårdt. Prøvede at bore og plugge, det gik så som så, da jeg ikke kommer lige så langt ind i betonen, som jeg gerne ville. Lejede en Bolt pistol hos Cramo, krudt og med 62mm søm. Problemet er, at gitterpanelet, der skal regels op (28x70) enten revner, eller så går bolten ikke helt ind. Ender med 4-6mm af bolten tilbage og kan umuligt slå den ind. Hvis ikke det sker, så løsner en del af betonen, alternativt bøjer sømmet sig... Ved ikke om jeg bør prøve med 45x45 regler i stedet? Tager gerne imod alle de tips, I har!
Værd at nævne er, at der ligger 10mm skiver mellem beton og gitter, men det skulle så vidt jeg ved ikke påvirke noget?
(Forudsætter at det var en Hilti DX 460 du lejede)S Stressad sagde:Lejede en Bolt-pistol hos Cramo, krudt og med 62mm søm. Problemet er, at glespanelen som ska regels op (28x70) enten sprækker eller så går bolten ikke helt ind. Ender med 4-6mm af bolten tilbage, og det er umuligt at slå den ind. Hvis ikke det sker, så løsner en del af betonen, alternativt bøjer sømmet sig.. Ved ikke om jeg bør teste med 45x45 regler i stedet? Tager gerne imod alle tips I har!
Værd at nævne er at der ligger 10mm skiver mellem beton og gles, men det skal så vidt jeg ved ikke påvirke noget?
Idéen med at skyde op glesen er selvfølgelig god, men der er flere ting, der gør, at du ikke fik det til at fungere! Desværre skulle Cramo-sælgeren måske ikke have anbefalet den løsning, hvis personen ikke forklarede meget grundigt.
Først og fremmest er sømmet for langt til formålet. Man skal bruge fastgørelsesmateriale+20mm når det kommer til beton. Sømmet findes i x2 og x7 varianter - altså skulle et 47mm søm bruges her. Uanset når man skyder med bolt-pistol, skal man ”kalibrere” med 2-3-4..-8 skud, indtil man finder det rette. Dels hvilket krudt man skal bruge (grøn, gul, rød eller sort) i dette tilfælde fik du sikkert røde krudtbånd med hjem, hvilket kan være for kraftigt. Bedst at starte med grøn og arbejde sig opad. Derefter når man har fundet det rette krudt (sømmet fastgøres i underlaget uden at sprække træet, men måske går lidt for langt ind eller ikke langt nok ind), så indstiller man pistolen med justeringsknappen på siden. Den går i 0,5 trin op eller ned. Når dette er gjort ved man hvordan man skal skyde for bedste resultat! Derefter regner man med ca. 80% træfsikkerhed, dvs. 2 skud ud af 10 vil sandsynligvis ikke sidde, så tag dette med i omkostningsberegningen. Det er derefter meget usikkert at skyde i sprækket beton (undersiden af dæk) generelt, da det er her de større sten i betonen har samlet sig ved støbning. Når et søm rammer en sten i betonen, er det let, at den ”glider med” i stedet for at sprænge stenen, og det er da sømmet bøjer sig.
Endeligt vil det ALDRIG fungere at skyde hvis du har skiver mellem gles og beton. Det skal være helt fast for at fungere optimalt.
Konklusion: Brug sømpløkker. Lej en ordentlig borehammer og gode bor af Cramo i stedet, så kommer du igennem både sten og armeringsjern uden problemer.
Jeg har glesat i betongtag efter følgende metode.
1. Forbor hul i glesen
2. Tryk op gles i tag
3. Bor hul i beton
4. Ned med gleas
5. Pløk hullerne
6. Op med gleas
7. Skru gles fast
Virkelig belastende og tidskrævende, glesen sidder godt fast dog.
1. Forbor hul i glesen
2. Tryk op gles i tag
3. Bor hul i beton
4. Ned med gleas
5. Pløk hullerne
6. Op med gleas
7. Skru gles fast
Virkelig belastende og tidskrævende, glesen sidder godt fast dog.
Når jeg glesede min lejlighed, som jeg havde for mange år siden, så brugte jeg spikerplug.
1. Forbor glesen så man slipper for den boring, det er nok besværligt at holde gles med en hånd og slagboren med den anden.
2. Hold gles op og bor et sted i midten.
3. Slå spikerpluggen i.
4. Bor og sæt de øvrige spikerplug i glesen.
Nu i eftertid har jeg læst et sted, at man ikke skal bruge plastikkplug på grund af risikoen for, at loftet falder ned ved brand, så jeg ville nok have brugt ekspansionshylstre, hvis jeg gjorde arbejdet om i dag.
1. Forbor glesen så man slipper for den boring, det er nok besværligt at holde gles med en hånd og slagboren med den anden.
2. Hold gles op og bor et sted i midten.
3. Slå spikerpluggen i.
4. Bor og sæt de øvrige spikerplug i glesen.
Nu i eftertid har jeg læst et sted, at man ikke skal bruge plastikkplug på grund af risikoen for, at loftet falder ned ved brand, så jeg ville nok have brugt ekspansionshylstre, hvis jeg gjorde arbejdet om i dag.
Ved ikke om dette hjælper dig, men måske en fremtidig hjemmefikser.
Har netop sat ca. 25m2 loft op i beton. Beton fra 1967, så ikke specielt blød...
For mit projekt var byghøjden i fokus og sænkningen af loftet i mindst muligt omfang for at få plads til spots.
I alt 60mm med gips blev slutresultatet.
Løsningen muliggjorde samtidig enkel elføring.
Opskrift:
Reguleret ca. cc 60 med 22x90 panel. Sømplug som fastgørelse ca. cc 50 (Essve Sømplug Forsænket hoved 5/25/47).
Op med brættet og bor så lige igennem træet med borehammeren (5mm bor).
Ind med Sømplug og bank den ind. Evt. skru ind hvis det driller.
Sekundærregel Norgips S25/85 fastgørelse i reglarne med monteringsskruer (Essve Monteringsskrue 4,2x19). 6 stk. skruer per træregel, 3 stk. skruer per side). Tryk lidt til med skruetrækkeren bare, pladen er tynd.
Disse blev monteret cc 30.
Gipsen skruede jeg med Essve Gipsskrue 3,5x25. Brugte cc 15 hvilket nok er lidt for mange skruer, men loftet sidder i det mindste fast.
Kan benytte lejligheden til at tipse om Tesa Dust Shield. I dette kit indgår 4 stk. justerbare aluminiumstøtter - perfekt til at holde reglarne oppe mens de fastgøres.
Se billeder for reference på skruer og resultat.
Har netop sat ca. 25m2 loft op i beton. Beton fra 1967, så ikke specielt blød...
For mit projekt var byghøjden i fokus og sænkningen af loftet i mindst muligt omfang for at få plads til spots.
Løsningen muliggjorde samtidig enkel elføring.
Opskrift:
Reguleret ca. cc 60 med 22x90 panel. Sømplug som fastgørelse ca. cc 50 (Essve Sømplug Forsænket hoved 5/25/47).
Op med brættet og bor så lige igennem træet med borehammeren (5mm bor).
Ind med Sømplug og bank den ind. Evt. skru ind hvis det driller.
Sekundærregel Norgips S25/85 fastgørelse i reglarne med monteringsskruer (Essve Monteringsskrue 4,2x19). 6 stk. skruer per træregel, 3 stk. skruer per side). Tryk lidt til med skruetrækkeren bare, pladen er tynd.
Gipsen skruede jeg med Essve Gipsskrue 3,5x25. Brugte cc 15 hvilket nok er lidt for mange skruer, men loftet sidder i det mindste fast.
Kan benytte lejligheden til at tipse om Tesa Dust Shield. I dette kit indgår 4 stk. justerbare aluminiumstøtter - perfekt til at holde reglarne oppe mens de fastgøres.
Senest redigeret:
Hvad kostede denne løsning? Der tænker jeg alt fra regler til el til færdig overflade.N norl1ng sagde:Ved ikke om dette hjælper dig men måske en fremtidig gør-det-selv'er.
Har lige sat ca. 25m2 loft i beton. Beton fra 1967, så ikke specielt blød...
For mit projekt var bygningshøjden i fokus og sænkningen af loftet i mindst muligt omfang for at få plads til spots.
Løsningen muliggjorde samtidig nem montering af el.
Opskrift:
Fastgjort ca. cc 60 med 22x90 panel. Sømpløk som fastgørelse ca. cc 50 (Essve Sømpløk Forsænket hoved 5/25/47).
Op med brættet og bor derefter lige igennem træet med borehammeren (5mm bor).
Ind med sømpløk og bank den på plads. Evt. skru den fast hvis det driller.
Sekundærregel Norgips S25/85 fastgørelse i reglerne med montageskrue (Essve Montageskrue 4,2x19). 6 stk. skruer per trærege, 3 stk. skruer per side. Bare tryk lidt med skruemaskinen, pladen er tynd.
Gipset skruede jeg med Essve Gipsskrue 3,5x25. Brugte cc 15, hvilket nok er lidt for mange skruer, men loftet sidder i hvert fald fast.
Kan lige nævne Tesa Dust Shield. I det sæt indgår 4 stk. justerbare aluminiumstøtter - perfekt til at holde reglerne oppe mens de fastgøres.
Klik her for at svare