Har lige sat en 2m lang hængende loftshylde op. Den er skruet i bjælker, jeg har forstærket på loftet.

Ser ud til at sidde rigtig godt, men jeg kom til at tænke på, at rustfri skruer måske er lidt skrøbeligere? Valgte rustfrit fordi de ser bedre ud, når de er synlige.

Prøve-monterede alt og tog det ned igen, opdagede da, at nogle skruer var skæve. Dette er vel dog bedre end at de knækker.

Skruerne er købt på Bauhaus som løsvægt og er træskruer.

Hvad anbefaler I ellers for skruer?

Til indendørs brug fungerer vel de fleste mtrl og overfladebehandlinger. Flottest vinder. Hvad er du bekymret for?

J jockebq sagde:
Satte precis upp en 2m lång hængende loftreol. Denne skruvades i reglar jeg har forstærket med på loftet.
Ser ud til at sidde rigtig godt, men jeg kom til at tænke på, at rustfri skruer måske er lidt mere skrøbelige?
Valgte rustfrit, fordi de ser bedre ud, når de er synlige.

Prøvesamlede alt og tog det ned, opdagede da, at nogle skruer var skæve. Dette er dog bedre end at de går i stykker.

Skruerne er købt i Bauhaus som løs vægt og er træskruer.

Hvad anbefaler I ellers for skruer?
Handler det om store vægte, du skal belaste reolen med?

Nej, men hylden i sig vejer nok 25kg. Fastgjort ved 6 steder med 3 skruer ved hvert sted. Så der er intet at bekymre sig for, at rustfri skruer er mere skrøbelige?

J jockebq sagde:
Nej, men hyllan i sig vejer nok 25kg. Fastgjort vid 6 steder med 3 skruer vid hver sted.
Så det er intet at bekymre sig for, at rustfrie skruer er skrøbeligere?
Jeg ville tro at hver skrue bærer mere end 100kg, du har altså 18 skruer.

F fribygg sagde:
Jeg ville tro, at hver skrue bærer mere end 100kg, du har altså 18 skruer
Matthias Wandel testede for nylig, og en helt almindelig gipsskrue holder til omkring 200kg, før den trækkes ud af træet.

Jeg gætter på, at du bruger betydeligt tykkere skruer end gipsskruer, så at antage 500kg per skrue er nok ikke at overdrive.

Du har i så fald skruer, der holder til 9 ton (men noget andet vil sandsynligvis gå i stykker først).

• Synes
fribygg
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Matthias Wandel testede for nylig, og en helt almindelig gipsskrue holder til omkring 200 kg, før den trækkes ud af træet.

Jeg gætter på, at du bruger betydeligt grovere skruer end gipsskruer, så at antage 500 kg per skrue er nok ikke at overdrive.

Du har i så fald skruer, der holder til 9 ton (men noget andet vil sandsynligvis gå i stykker først).
Det var mere, end jeg forventede! Nå, jeg tror skruen, jeg bruger, er omtrent som gipsskruer, men lidt tættere og ikke så grove gevind. Dog cirka 70mm hvoraf 60mm fæstner i træ.

J jockebq sagde:
Det var mere, end jeg forventede mig! Nja jeg tror, skruen jeg bruger er omtrent som gipsskruer, men lidt tættere og ikke så grove gevind. Dog cirka 70mm, hvoraf 60mm fæstner i træ.
Hvis du trækker i to sådanne skruer og belaster med din egen kropsvægt, ved du jo, om du kan stole på skruerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.