Undrer om nogen har erfaring med buede vægge i badeværelse og arbejdet med fibercementplader. Jeg har skruet Knaufdanogips Aquapanel indoor op i hele badeværelset men mangler den halvrunde væg. Jeg mener, at denne plade skal kunne bøjes i radie, men prøvestykkerne jeg har testet, har ikke fungeret så godt, pladerne knækker. Diameteren i bruseren er 1040 mm. Hvis denne Aquapanel ikke fungerer, så findes Ivarssons ivarit UniCo flex. Kan man kombinere disse to plader i samme rum?

• Rund trækonstruktion i et badeværelse under renovering, klar til at blive dækket med fibercementskiver, muligvis Knaufdanogips Aquapanel.
Et alternativ kan være LUX Element. Har ikke arbejdet med mere end deres almindelige plader til væg, men de var meget lette og smidige at arbejde med.

Link til forhandlere i Sverige finder du her.

// stOra_M

Tak for linket. Ser dog at den tyndeste LUX-plade er 30 mm så overgangen fungerer ikke godt. Aquapanelen er 13 mm tyk.

Der findes luxplade fra 4mm og opefter. Fuld størrelse byggeplade findes i ex 12 mm

jeg har rund væg i badeværelset..
kør med 6 mm gipsen og vand godt.
tag 4 lag
regel på 20cm c/c så fungerer det kanon.

mvh
snickar estwing

Så tænkte jeg gøre på ydersiden men ikke inde i badeværelset. Efter at have monteret fibercementplader i hele badeværelset føles det dumt at sætte kartonklædt gips på det sted, hvor det vil være allermest vådt.
Kan det fungere at fugte fibercementpladen og derefter bøje?
Jeg har c/c 150.

fn76 sagde:
Så tænkte jeg gøre på ydersiden, men ikke inde i badeværelset. Efter at have monteret fibercementplader i hele badeværelset føles det dumt at sætte kartonklædt gips der, hvor der vil være aller vådest.
Kan det fungere at gøre fibercementpladen våd og derefter bøje?
Jeg har c/c 150.
men du primer og gummer vel?
hvad bliver vådt?

mv
snedker estwing

Enig med estwing. Brug 2x renoveringsgips eller masonite+renoveringsgips og fuktspærre. En forudsætning er, at væggen er fritstående.

Problemet er vel, at det ikke længere er godkendt med pappgips i vådrum.

Hvis du bruger LUX-pladen som er en slags frigolit-kerne, kan du save snit et stykke ind i pladerne, MathiasS på forumet har gjort det til en vinduesfalse tror jeg.

jeppeknaster sagde:
Problemet er vel, at det ikke er godkendt med papgips i vådrum længere.

Jo, hvis du bruger med membran under fliselimen i stedet for fugemassen

saxet fra de nye brancheregler www.bkr.se

"5.7 Pladekonstruktioner
Pladekonstruktioner er almindelige som underlag
for keramiske fliser.
Plader/pladekonstruktioner beregnet til vægge
og gulve skal ifølge producenten være
dokumenteret egnede/afsedt som underlag
for tætsystemer og keramiske fliser i
vådrum samt være monteret ifølge producentens
anvisninger.
Kartongbeklædte plader af gips skal ikke
anvendes i vådrum. Gælder både gulve og
vægge."

Dette gælder uanset tæthedstype, som jeg har forstået det.

Papklædt gipsplade i badeværelset er udelukket. Dette er et nybyggeri, og KA vil næppe godkende gips. Jeg vender tilbage med resultat af test med at våde og bøje aquapanelen. Dette er til et fritidshus, så det bygges ikke dagligt. Bliver måske til, at jeg tester i weekenden.

Mikael_L
fn76 sagde:
Kan det fungere at væde fibercementpladen og derefter bøje?
Jeg har c/c 150.
Jeg undrer mig over, om det virkelig gør nogen forskel at væde en fibercementplade.
Materialet påvirkes vel ikke af vandet?
Når man væder gips for at bøje, har jeg fået det indtryk, at det er selve papiret, man vil have blødere, ikke selve gipsen...

Nå, jeg ved ikke... men jeg tror... :rolleyes:

Hvis væggen ligger inden for tætningslaget kan det vel næppe spille nogen rolle om den er papklædt, se den som en møbel, inden for dine fire vægge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.