Hej!
Vi har haft "en" rotte i væggen på vores sommerhus nu i to sæsoner, selvom anticimex har dræbt et antal med fælder og gift. Der er for mange rotter og for meget nedfaldsfrugt til den strategi, tror jeg. I stedet tænkte jeg se, om jeg fysisk kunne forhindre bæsterne i at komme ind i huset.

En tanke er, at jeg graver et rottegitter ned 15 cm i jorden og så fastgør jeg det op mod syllen rundt om huset. På venstre side under terrassen ligger der fliser, som jeg så bare tænkte tætne ned imod, men de kan jo grave gange under dem måske. Så jeg er bange for at lægge en masse arbejde, hvis de bare kan grave sig under det net. Hvordan ville I have gjort?
Hovedproblemet er altså en rotte i en af ydervæggene.

Jeg vedhæfter nogle billeder af, hvad jeg har at arbejde med:
Rødt sommerhus med solpaneler på taget og en veranda. Til venstre et drivhus med glasvægge. Græsplæne og et par træer omkranser bygningen.
Det lille hus er blevet tilbygget i to omgange, så i midten er der en plade, til højre er der pæle og til venstre terrasse med fliser under.

Portræt af en træterrasse ved et rødt sommerhus med ujævnt belagte sten og synlige stolper. Rødmalet hus med hvid dør og lille trætrin, græsplæne foran. Synlige fundamentsten og plads under huset, der kunne være indgang for skadedyr. Udvidet terrasseområde med glaspaneler, rød husvæg, nedløbsrør og fladt græsplæne; musefælde på fliser nær nedløbsrør. Rødt træhus med tagrender, græsplæne og buske i baggrunden. Flade sten ved fundamentet. Problem med rotter nævnt i indlægget.

Da vi havde høns, kom rotterne som et brev på posten. Rotter findes simpelthen, hvor der er rottemad. At tætne væggen er nok lige så effektivt som når Trump bygger en mur for at forhindre smuglere i at bygge tunneler. Ifølge min erfaring er den eneste chance for at slippe af med dem at fjerne maden. Gift og fælder reducerer antallet, men fjerner ikke årsagen. Ked af, at jeg ikke kan være mere opmuntrende, men jeg gyser stadig, når jeg husker, hvordan det var at vågne op af rotter i spisekammeret....

Eller så får man en taxvalp fra velmeriterede forældre. Danskskånsk gårdshund er også et fremragende alternativ. En "normal" katteracka klarer ikke rotter.

ÅkeSun ÅkeSun sagde:
Når vi havde høns, kom rotterne som et brev med posten. Rotter findes der, hvor der er rottefoder, ganske enkelt.
At tette væggen er nok lige så effektivt som når Trump bygger en mur for at forhindre smuglerne i at bygge tunneler.
Ifølge min erfaring er den eneste chance for at slippe af med dem at fjerne maden. Gift og fælder reducerer antallet, men fjerner ikke årsagen.
Beklager, at jeg ikke kan være mere opmuntrende, men jeg får stadig kuldegysninger, når jeg husker, hvordan det var at vågne op med rotter i spisekammeret....
Ja, det er det, jeg er lidt bange for og ikke vil høre :)
Dette sker på et større koloniområde med tonsvis af frugttræer og nedfalden frugt. Virkelig vanskeligt at slippe af med maden desværre.

yonna yonna sagde:
Eller så skaffar man en taxvalp från velmeriterede forældre. Danskskånsk gårdshund er også et fremragende alternativ. En "normal" katterace håndterer ikke rotter
Ikke heller rigtig løsningen jeg håber på, selvom det nok ville have virket. Føles som at man skal skaffe hund fordi man vil have hund, ellers bliver det nok nemt forkert tænker jeg.

• Synes
Abies koreana og 1 anden
  • Laddar…
Det måske er nok, at du har mindre "mad" end naboerne?
Trist nok er de der djævle ret gode til at grave tunneler og at gnave igennem vægge, så det er svært at holde dem ude, hvis de får færten af slik. Gift er ikke helt heldigt, hvis der er hunde eller katte i nærheden, og det er ikke så sjovt, hvis de ligger og dør på det forkerte sted.
Sen er jo lovlige fælder særligt effektive.
Sådan nogle druknefælder, som man finder på YouTube, med lokkemad på vippebræt og glykol under, er jo ikke tilladte .....

ÅkeSun ÅkeSun sagde:
Det kanske räcker att Du har mindre "mad" end naboerne?
Trist nok er de der djævle ret gode til at grave tunneler og at gnave igennem vægge, så det er svært at holde dem ude, hvis de får færten af godter. Gift er ikke helt lykkedes, hvis der er hunde eller katte i nærheden, og det er ikke så sjovt, hvis de ligger og dør det forkerte sted.
Desuden er lovlige fælder særligt effektive.
Sådanne druknefælder, som man finder på youtube, med madding på vippeskinne og glycol under, er jo ikke tilladt .....
Tak for tipsene og engagementet.
Jo, fjernede vores frugt sidste år så godt vi kunne men uden videre succes. Derfor overvejer jeg noget andet. Skal overveje videre.

A AxelCar sagde:
Hej!
Vi har haft "en" rotte i væggen på vores sommerhus nu i to sæsoner trods at anticimex har dræbt et antal med fælder og gift. Der er for mange rotter og for meget faldfrugt til den strategi, tror jeg. I stedet tænkte jeg se om jeg fysisk kunne hindre dem i at komme ind i huset i stedet.

En tanke er at jeg graver et rottemesh 15 cm ned i jorden og derefter fastgør det op mod soklen rundt om huset. På venstre side under terrassen ligger der fliser, som jeg så bare tænkte tætne ned mod, men de kan jo grave gange under dem måske. Så jeg er bange for at lægge en masse arbejde, hvis de bare kan grave sig under nettet. Hvordan ville I have gjort det?
Grundproblemet er altså en rotte i en af ydervæggene.

Vedhæfter nogle billeder af, hvad jeg har at arbejde med:
[billede]
Det lille hus er blevet bygget til i to omgange, så i midten er der en plade, til højre er der pæle og til venstre en terrasse med fliser under.

[billede][billede][billede][billede]
Går ikke at holde en rotte ude!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.