Halløj!
Så utroligt vidende mennesker her, så jeg tænkte at spørge, om nogen kan svare på en ting. Vi har et hus fra 1908, som er blevet renoveret flere gange gennem årene, ny el, udgravning af kælder osv.
Vi har boet her et år nu og har fået lidt idéer til, hvordan vi vil have det for at trives. Til mit problem: Væggen mellem vores køkken og spisestue vil vi fjerne, så vi får en eneste stor flade, men jeg er lidt bekymret for, at det kan påvirke husets konstruktion. Jeg har alle tegninger på huset og har tegnet på billederne, hvordan vores planer i huset ser ud. OBS jeg undskylder på forhånd for, at det ikke er pænt gjort, men håber I forstår, spørg hvis der er noget I har brug for at vide
Taknemmelig for svar
Umuligt at bedømme uden flere fakta og forudsætninger, som skal vurderes på stedet.
Tag kontakt med en bygningsingeniør og bed om en vurdering.
Så får I også forslag til, hvordan en ændring kunne gennemføres (om muligt).
For eksempel er det jo almindeligt, at man afstiver med en limtræsbjælke i taget.
Umuligt håber jeg ikke :-0
Hader at man er så uvidende inden for disse områder og man vil ikke huset skal kollapse men føler at sætter man en større model af en limträbalk så burde man være i havn
Synes at det ser ud til, at spær og bjælker går den anden vej, og at det altså er væggen i midten horisontalt, der er bærende.
Det enkleste er vel at lave et større hul i loftet i nærheden af væggen, I vil rive ned, og se om der er nogle bjælker, der belaster den vinkelret og dermed bruger den som støtte.
Unødvendigt at slæbe en ingeniør derhen, hvis det viser sig, at I ikke vil ændre i den bærende konstruktion
Virker lidt opkørt svar?
Jeg mente ikke blot at smække en limträbalk op uden råd, mener også selvom det ikke er bærende væg, så er det måske bedre at sætte en op alligevel for stabilitet
Enig i, at et eller flere kikhuller for at se bæreretningerne på etagebjælkerne er det bedste. Måske kan man se det på gulvbræddernes retning, hvis de er synlige (vinkelret mod bjælkerne).
Etagebjælkerne over "køkkenet" er sandsynligvis parallelle med den blå væg, eftersom man tilsyneladende tidligere har kunnet fjerne væggen mellem køkkenet og trappen, og sandsynligvis har også bjælkelaget i det tilstødende rum samme retning, hvis spærene er ens, men helt sikker kan man svært være
I vores hus fra 1868 varierer bæreretningen i forskellige rum ved siden af hinanden i bjælkelaget mellem 1. og 2. etage
Håller med om att ett eller flera titthål för att se bärriktningar på bjälklagsbalkarna är det bästa. Kanske går det att se på golvplankens riktning om dessa är synliga (vinkelrät mot balkarna)
Bjälklagsbalkarna över "kök" är troligen parallella med den blåa väggen eftersom man tydligen tidigare kunnat ta bort vägg mellan kök och trappa och troligen har även bjälklaget i intilliggande rum har samma riktning om takstolarna är lika men helt säker är svår att vara
I vårt hus från 1868 varierar bärriktningen i olika rum intill varandra i bjälklaget mellan 1:a och 2:a våningen
Jag skickar bilder om det kan hjälpa
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.