Hej!

Vi har købt et hus bygget i 1917 og havde planer om at rive en væg ned, som viste sig at være muret. Vi tror ikke, den er bærende, men skal selvfølgelig åbne op i loftet for at finde meterværk og se, at de ikke ligger overlappende på væggen. Men hvad er jeres erfaring med murede vægge indendørs i gamle huse? Ofte bærende? Virker det godt med stålbjælke eller limtræsbjælke til at støtte op? Kan man lade bjælker blive, men fjerne murstenene? Tips og tricks modtages med taknemmelighed fra et par, der nu har kastet sig ud i deres første renovering. Vedhæfter mæglerens tegning, har ikke en så meget bedre desværre. Tak på forhånd!

• Plantegning af husets stueetage med værelser markeret. En cirkel i blåt viser en mur mellem tv-stue/soveværelse og køkken.
  • Murstensvæg med delvis fjernet gips og afsløret træramme, byggeplads i et rum, murbrokker og værktøj ligger på gulvet foran et vindue.
Det er måske en gammel ydervæg?

Har I tjekket med din kommunes byggesagsafdeling? Der kan jo være gamle dokumenter, der viser eventuelle tilbygninger og måske tegninger.

S Småbrukaren sagde:
Det er måske en gammel ydervæg?
Mindre sandsynligt. Det er en bygning med "traditionel sekstdelt plan".

S Sellergrenskan sagde:
Hej!

Vi har köbt et hus bygget 1917 og havde en tanke om at rive en væg, som viste sig at være muret. Vi tror, at den ikke er bærende, men skal selvfølgelig åbne op i loftet for at finde reglar og se, at de ikke ligger omlott på væggen. Men hvad har I for erfaring med murede vægge indendørs i gamle huse? Ofte bærende? Fungerer det godt med stålbjælke eller limtræsbjælke for at støtte op? Kan man lade bjælker være tilbage, men fjerne teglstenene? Tips og tricks modtages taknemmeligt fra et par, der nu har givet sig i kast med deres første renovering. Vedhæfter mæglerens tegning, har desværre ikke en meget bedre. Tak på forhånd!
Tag kontakt med en bygningsantikvar, f.eks. på Länsmuséet i dit län, eller nogen der er kyndig inden for ældre bygninger (søg f.eks. via Svenska Byggnadsvårdsföreningens hjemmeside) med henblik på rådgivning omkring væggen.

Teglstenene kan være "fyld" i væggen, der ikke er nødvendig af fasthedsmæssige årsager, men de stående reglar kan meget vel være bærende, og liggende tømmer kan desuden holde ydervæggen sammen med murstocken. Det ser lidt ud på billedet, som om den er bygget efter samme konstruktionsprincip som et "bindingsværkshus", og i så fald kan den stive huset både horisontalt og vertikalt, og i så fald har I brug for hjælp fra den rigtige konstruktør for at kunne fjerne væggen, hvis det overhovedet er en passende foranstaltning.

En kyndig person har brug for at se hele husets konstruktion, inklusive tagstolene, gerne både via tegning, hvis en sådan findes, og også på stedet, for at kunne afgøre, om det er passende eller dumt af fasthedsmæssige årsager at fjerne væggen, og hvordan det i så fald skal gøres, og hvad, hvor og hvordan væggen i så fald skal væxlas af.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
S skogaliten sagde:
Tag kontakt med en byggningsantikvarie, f.eks. på Länsmuseet i dit län, eller en som er kyndig inden for ældre bygninger (se f.eks. via Svenska Byggnadsvårdsföreningens hjemmeside), med hensyn til rådgivning omkring væggen.

Teglstenene kan være "fyld" i væggen, som ikke er nødvendig af styrkemæssige årsager, men de stående stolper kan meget vel være bærende, og det liggende træ kan desuden holde den ydre væg sammen med skorstenen. Det ser lidt ud på billedet, som om den er bygget i henhold til samme konstruktionsprincip som et "bindingsværkshus", og i så fald kan den stabilisere huset både horisontalt og vertikalt, og i så fald har I brug for hjælp fra den rette slags konstruktør for at kunne fjerne væggen, hvis det overhovedet er en passende foranstaltning.

En kyndig person skal se hele husets konstruktion, inklusive spær, gerne både via tegning, hvis en sådan findes, og også på stedet, for at kunne afgøre, om det er passende, eller dumt af styrkemæssige årsager, at fjerne væggen, og hvordan det i så fald skal gøres, og hvad, hvor og hvordan væggen i så fald skal væksles af.
Jeg var lige hjemme hos venner, som har lignende vægge, og de sagde, at det kan handle om lerbrug (altså ikke brændte sten), og dermed bør selve murvæggen i sig selv ikke være bærende, men så handler det om, at bjælkerne kan være det, lidt som du var inde på. Ser du, på baggrund af din erfaring, nogen større risiko ved at tage stenen ned?

S Sellergrenskan sagde:
Jeg var lige hjemme hos venner, der har lignende vægge, og de sagde, at det kan være lerbrug (altså ikke brændte sten), og dermed bør selve murvæggen i sig ikke være bærende, men det handler så om, at bjælkerne kan være det, lidt som du var inde på. Ser du, ud fra din erfaring, nogen større risiko ved at fjerne stenen?

• Gammelt træbjælke og muret væg med stukliste og dekorativt element under et træloft.
  • Væg i ler og træ med vindue til højre og en bogreol med bøger og porcelæn til venstre.
S Sellergrenskan sagde:
Jeg var netop hjemme hos venner, der har lignende vægge, og de sagde, at det kan dreje sig om lerbruk (altså ikke brændte sten), og dermed bør selve murvæggen ikke i sig selv være bærende, men så handler det om, at bjælkerne kan være det, lidt som du var inde på. Ser du, ud fra din erfaring, nogen større risiko med at tage stenen ned?
Jeg ville vente med at tage stenen ned, indtil jeg ved, hvilke dele af træværket der kan flyttes, eller hvilke der ikke er egnede til at flytte overhovedet.

Ud fra et stilperspektiv kan den gamle væg/den del af den gamle væg, som skal blive, blive et dekorativt element, der knytter sig til husets historie, med "sine sten", fx dækket af et tyndt lag lerpuds eller kalkpuds.

For ellers skal du sørge for en god fyldning til den del af væggen, der skal blive.

At sætte gipsplader op og forsøge at skabe 90-graders hjørner er måske ikke det smukkeste, hvis man vil bevare i det mindste dele af karakteren i et gammelt hus.

Hav lidt is i maven et par dage, indtil du har fået hjælp af en kyndig person inden for den lokale byggetradition via de tips, hvor du søger, som jeg gav tidligere.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S skogaliten sagde:
Jeg ville vente med at tage stenen ned, indtil jeg ved hvilke dele af træværket, der kan flyttes, eller hvilke der ikke er egnede til at flytte overhovedet.

Fra et stilperspektiv kan den gamle væg/den del af den gamle væg, som skal være tilbage, blive et dekorativt element, der knytter an til husets historie, med "sine sten", f.eks. dækket af et tyndt lerpuds eller kalkpuds.

For ellers har du brug for at arrangere en god fyldning til den del af væggen, der skal blive.

At smække gipsplader på og forsøge at skabe 90-graders hjørner er måske ikke det flotteste, hvis man vil bevare i det mindste dele af karakteren i et gammelt hus.

Hav lidt is i maven i et par dage, indtil du har fået hjælp af en kyndig person inden for den lokale byggetradition via de tips om, hvor du kan søge, som jeg gav tidligere.
Mange tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.