Hej forumvenner.
Jeg er i færd med at rive en væg ned mellem køkken og stue. Huset er et hus fra Lingheds savværk ca. 8x15 m bygget 72-73.
Gips- og trævæg i hus med synlige regler, klar til nedrivning mellem køkken og stue. Rester af fjernede køkkenskabe langs venstre side.
Det har spær ifølge vedhæftede billede. Længde mellem ydervægge er 8400 cm (spærrets oplæg) og over underram på spærrene er 170/200 cc120 hvilket skal klare en spændvidde på 9000 cm ifølge træguiden.
Loftkonstruktion med træspær og skråt tag, set inde fra. Brædder ligger langs gulvet, og nogle kabler ses også i billedet.
Væggen som skal fjernes består fra stuen (tretex 12mm, ru brædder 10mm, regel 45mm med varieret cc mål (23-85cm), derefter ru brædder 10mm og gips 12mm. se billede.
Bræddebeklædt væg uden gips, med synlige træregler og ledninger, under renovering i køkkenet. Fjernede materialer på gulvet.
Der har også hængt køkkenskabe på væggen før disse blev fjernet. Der er ingen overliggere eller lignende over døre osv. i resten af huset.

Jeg har gennem en bekends bekendt hørt, at taget måske vil bøje lidt ned ved eventuel nedrivning, men at det ikke skal påvirke konstruktionen i øvrigt, da loftet ikke kan indrettes mm. Er der nogen andre, der har nogle tanker...?

S
En hjertevæg indebærer, at væggen er bærende og således fungerer som et lager for tagspærene. Om den nu er der for at mindske deformationerne eller for bære evnen skyld, skal kontrolleres.

Læg de tegninger op, du har af huset, så gør det det nemmere. Går væggen langs med spærretning eller krydser den dem? HVIS det er en hjertemur, så skal du sætte pause i nedrivningen nu.

K
En hjertevæg river man ikke bare sådan uden videre! Men jeg har meget svært ved at tro, at den der relativt spinkle væg, du har lagt et billede op af, er en hjertevæg, hvad får dig til at tro det? Du skal svare på spørgsmålet om væggens placering i forhold til spær, og det ville også være godt at kontrollere mod tegningen.

Senest redigeret:
Det der er ingen hjertevæg, og spærremmerne er selvbærende.

Tak for jeres svar.
Jeg tager af sted og henter tegningerne i dag og lægger dem ind, så det måske kan belyse spørgsmålet lidt bedre.

Jeg troede, at en hjärtvägg var en væg, der gik midt i huset langs tagryggen, uanset om den var bærende eller ej. Men man lærer altid noget nyt.
Personligt er min gætning, at væggen ikke bærer, men jeg har stoppet nedrivningen indtil videre. Det er ikke godt at basere sig på gætteri. Der er desuden flere døre og skabe i væggen og kun en 45x45, der er sømmet mod loftet på loftet og stående uanslåede 45mm reglar sporadisk placeret. Det føles meget svagt. Det, der får mig til at tøve, er, at væggen står midt i huset på tværs af spærene. Men som sagt kan væggen have andre formål end kun at bære...

K
Nej en hjärteväg er en væg, der er tværgående mod spær og tag op last, som ledes ned i jorden via gulvbjælkelag og fundament. At den udelukkende er tværgående er ikke rigtigt at kalde den for hjärteväg. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjärtvägg

Hvordan er den der væg fastgjort? Den ser jo unægtelig meget spinkel ud, og hvis du kan "gynge" den lidt i fastgørelserne på gulv og/eller i loftet, så ser du straks, om den bærer noget eller overhovedet har en afstivende effekt (tvivler dog stærkt på begge).

Så kommer billeder på tegningerne
Illustration af et hussektionstegning med mål for vægge og tag, inklusive en vinkel på taget på 14 grader.

Byggetegning af tagkonstruktion med mål og specifikationer for tømmerdimensioner, skala 1:20. Håndskrevne noter og detaljer vedlagt.

Bygningsplan med detaljerede målinger og noter på gul baggrund. Ritning viser strukturelle elementer og specifikationer.

Byggetegning med mål og mærkning af rum som stue og soveværelse. Skitse på beige papir med håndskrevne noter.

Bygningsplan med specifikationer for indvendige vægge, herunder materialer som råspont og træfiberskiva, samt en teknisk tegning med detaljer.

BirgitS
Findes der noget/nogle blokke, der er mærket med X på den/de tegninger, som forklaringen i det sidste billede gælder for?

BirgitS BirgitS sagde:
Findes der nogen/nogle blokke, der er markeret med X på de tegninger, som forklaringen i det sidste billede gælder?
Ifølge pluklisten er kun R markerede indervægge/vægeblokke med.
Plocklista over byggeprojekt med noterede innerväggar og väggblock, samt håndskrevne bemærkninger og målinger.

Derefter fandt jeg en bemærkning i ansøgningen om byggetilladelsen..
Byggeteknisk plockliste med detaljer om reglar og materiale til bærende og øvrige indervægge samt bundbjælkelag.

BirgitS
Det er vel bare to av alle vægblokkene som står under indervæg R.

Bærende reglar er 75 mm tykke og ikke-bærende 50 mm tykke ifølge billederne. Du skrev tidligere, at de var 45 mm. Er de 45 mm på alle siderne?
I så fald er de ikke bærende.

BirgitS BirgitS sagde:
Det er vel kun to af alle vægblokkene, der står under indervæg R.

Bærende stolper er 75 mm tykke, og ikke-bærende 50 mm tykke ifølge billederne. Du skrev tidligere, at de var 45 mm. Er de 45 mm på alle siderne?
I så fald er de ikke bærende.
De aktuelle vægge er 50x50, ikke 45x45, jeg målte ikke før. Det er jo kun badeværelset, der er isoleret. Øvrige vægge ser ud til at være uisolerede 50x50 plus råspont osv.

BirgitS
Så, så stemmer det, at de ikke er bærende, hvilket de jo heller ikke bør være, da det er fagværksspær.

Ja men så.
Ingen imod så fortsætter jeg (y):D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.