Udvikle hvad det er, du vil gøre. Det ser ikke ud som om, du har nogen egentlig hjertevæg, men mere som om det er en tidligere ydervæg, du refererer til? Jeg vil nok anbefale, at du kontakter en konstruktør, inden du river en bærende væg ned.
Jeg vil fjerne hjertevæggen om det går, så de to rum bliver et stort, eller om jeg behøver at indsætte en bjælke? Derefter undrer jeg mig om bjælkerne, der er på hver side af væggen, kan klare kraften, hvis man river væggen ned, da etagedækket hviler på væggen, jeg tænker at rive. Skal man have en stålbjælke eller skal man have en limtræs-bjælke, hvis man skal have en bjælke?
Hej igen!Tumstocke sagde:Jeg vil fjerne hjertevæggen, hvis det er muligt, så de to rum bliver et stort rum, eller om jeg har brug for at indsætte en bjælke? Så undrer jeg mig over, om bjælkerne på hver side af væggen kan klare trykket, hvis man river væggen ned, da gulvbjælkelaget hviler på væggen, jeg har tænkt mig at rive. Skal man have en stålbjælke, eller skal man have en limtræbjælke, hvis man skal have en bjælke?
Du skal absolut have en bjælke for at bære de kræfter, som den bærende væg leder ned. Afhængig af hvilket materiale huset er bygget af, kan du vælge bjælke og dimensionering. Der findes tabeller for den slags. Men som sagt... ifølge dine tegninger er det ikke en 'hjertevæg' det der.. Hjertevægge står altid i midten af et hus og optager belastninger sammen med ydervæggene. Din væg går i linje med en ydervæg og er derfor ikke en hjertevæg, men en bærende væg. (obs. ej hjertEvægg som du skriver
Så.. afhængig af hvilket materiale dit hus er bygget af, kan du vælge størrelse på åbning og bjælkemateriale samt dimensionering af den samme. Det er lettere, hvis det er et træhus... som har muret kælder f.eks., end et hus, der er helt af mursten f.eks.
Kontakt en konstruktør for at være helt sikker på, at det kan gennemføres!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tre bygglov men nu ska huset rivas
Artikelkommentarer -
Varför riva gammal WC-stol med cistern?
Badrum -
Riva tapet ner till betong, 40-tals lägenhet
Färg, Måla & Tapetsera -
Rive hjertevæg + sidevæg mod ydervæg - spørgsmål om stabilitet med ydervæg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Rive del af hjertevæg