Hej alle sammen!
Ny her i forummet og også når det kommer til renovering osv.
Har et gullringshus fra -88 som er étplans. Ved ikke navnet på selve huset, selvom jeg har prøvet at finde det.
Har nu efter ca 2 år i huset fundet ud af sammen med min partner, at denne væg skal fjernes for at få en større "hall" (som jeg vil vedhæfte billeder af), da den er alt for lille, når man har børn, barnevogne osv.
Er der nogen kyndige, der ved og måske kan sige ud fra mine værdiløse billeder, om jeg har selvbærende tagstole, og om væggen er bærende eller ej, og om det bare er at rive ned uden at bekymre sig?
Har også noget el i væggen, men da svigerfar er elektriker, lovede han at tage sig af den del.
Man starter vel selvfølgelig med at fjerne dør og karm og så slukke for strømmen for forsigtigt at fortsætte med at rive ned, så man kan se, hvordan kablerne løber, inden svigerfar kan komme og hjælpe til.
Lægger også ved et dårligt billede, som jeg fandt på protokollen på loftet, hvis det er til nogen hjælp.
Taknemmelig for hjælp.
Ny her i forummet og også når det kommer til renovering osv.
Har et gullringshus fra -88 som er étplans. Ved ikke navnet på selve huset, selvom jeg har prøvet at finde det.
Har nu efter ca 2 år i huset fundet ud af sammen med min partner, at denne væg skal fjernes for at få en større "hall" (som jeg vil vedhæfte billeder af), da den er alt for lille, når man har børn, barnevogne osv.
Er der nogen kyndige, der ved og måske kan sige ud fra mine værdiløse billeder, om jeg har selvbærende tagstole, og om væggen er bærende eller ej, og om det bare er at rive ned uden at bekymre sig?
Har også noget el i væggen, men da svigerfar er elektriker, lovede han at tage sig af den del.
Man starter vel selvfølgelig med at fjerne dør og karm og så slukke for strømmen for forsigtigt at fortsætte med at rive ned, så man kan se, hvordan kablerne løber, inden svigerfar kan komme og hjælpe til.
Lægger også ved et dårligt billede, som jeg fandt på protokollen på loftet, hvis det er til nogen hjælp.
Taknemmelig for hjælp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,203 indlæg
Den væg er næppe bærende uanset hvilken type spær der er. Bærende vægge i et så nyt hus ville være vægge, der går under tagryggen. Men nu ser det jo ud som gitterspær, og i så fald er ingen vægge bærende på etagen under loftet.
Men jeg håber, at døren er tættere nu, så der ikke bliver træk.
Der er risiko for mere sand og grus i køkkenet, når det er så åbent.
Der er risiko for mere sand og grus i køkkenet, når det er så åbent.
Føles ikke som om den bør være bærende. Jo, det er nok selvbærende tagspær, der findes i huset.BirgitS sagde:
Den væg er næppe bærende uanset hvilke tagspær det er. Bærende væg i et så nyt hus ville være væg/vægge, der går under tagryggen. Men nu ser det jo ud som fagværks tagspær og i så fald er ingen vægge bærende på etageplanet under loftet.
Risiko for mere sand og grus i køkkenet når det bliver så åbent.
Synes, at døren er tæt, har ikke oplevet noget, derimod når det er op mod -25-35C, så er det koldt i den lille entré pga. "sidevindue" i døren, som er lige så høj som døren, dog ikke lige så bred.
Det bliver nok godt med plads, når man får det åbent dér.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,203 indlæg
Den kulde vil sprede sig til resten af huset, når væggen fjernes, så det kan være godt at se over koldtrækket i forbindelse med det.R Rayban91 sagde:
BirgitS sagde:
Her har du bedre billeder, det er jo tydeligt selvbærende eller tager jeg fejl?BirgitS sagde:
Klik her for at svare