Hej
Jeg er begyndt at rive en bue på nederste etage i vores 1,5 plans hus ned.
Buen skal ikke være en bærende konstruktion, da den ikke er med på tegningerne fra, da huset blev bygget, og vi har stålbjælker i loftet et stykke inde i køkkenet, som ses på tegningen (buen er den rødmarkerede). Desuden går loftet ovenover buen.

Buen er bygget i letbeton, og jeg troede, at jeg kunne tage stenene ned én ad gangen, men efter at have fjernet pudset kunne jeg konstatere, at det er en lang lecabjælke, der holder buen oppe. Da jeg så dette, begyndte jeg alligevel at tvivle på, om den måske trods alt er bærende...
Nu overvejer jeg at beholde bjælken, men fjerne afrundingerne under, hvilket jeg har gjort på venstre side.

Mit spørgsmål er, om bjælken vil holde nu, når jeg skærer begge "afrundinger" væk. Altså om det nu bliver for langt mellem stolperne (240 cm)? Om bjælken holder med et oplag på 25 cm på hver side? Bjælken er 290 cm lang, 20 cm bred, og "stolperne" er 25*20 cm

Hvad tror I?

Mvh Jonas

• Billede af en åben valvbue under renovering i et hjem. Valvbuen er lavet af lecabalk og ses med fjernede sidesektioner. Et rum med hvide vægge er synligt.
  • Byggeplan med stålbjælker og markeret valg, diskuteret for evt. bærende funktion. Hånd holder planen. Røde linjer viser fokusområdet.
Svarer mig selv her da jeg læste dette:
Leca bjælke 200 længde 3000 mm bruges som bærende alt. blot overbryggende element over vindues- og døråbninger. Max åbningsmål er 2500 mm ved 5 kN/m belastning på bjælken.

Så åbningens mål som hos os bliver 2400 bør være ok forudsat at belastningen ikke er mere end 5kN/m.

Talte lige med manden, der byggede huset i 1977. Hvælvingen er ikke bærende, så det er bare at fjerne den, hvis man vil. Så vi har to valg: enten fjerne afrundingerne og beholde bjælken og gipse den igen, eller rive det hele ned. Det er bare svært at få en så lang og tung bjælke ned, men jeg antager, at man kan leje en form for lift.

B
Er ikke hundrede på, hvad det er for en densitet på netop den lecabjælke, men en ny lecabjælke i omtrent samme dimension vejer 125 kg. Det tager jo to mand ned let.

Jeg ville nok have løftet stenene oven over væk og derefter forsøgt at løfte den til siden (mod kameraets hold).
Skærmbillede af produktdetaljer for en lecabjælke, inklusive pris, dimensioner og vægt på 125 kg.

Sandt, problemet er vel højden, det er ikke så let at bære 125 kg over hovedet. At bære det ud, når det først er nede, tror jeg, vi kan klare to.

Lej 4 stk stamp og stil i par på hver side af bjælken, træk spændebånd rundt og slå bjælken løs. Når den slipper, ender den i en "vugge" af spændebånd, og så er det bare at hejse den ned. Alt går, hvis man er snedig. Jeg lykkedes med at separere et 2-delt skab (ca. 220x120x80 cm) i homogen eg og transportere det fra kælderen, op ad en bakke og op på en trailer. Alt sammen ved hjælp af lidt regler, donkraft og spændebånd; og selvfølgelig en masse tålmodighed.

Tak, ja det ville fungere. Jeg så, at Cramo udlejer noget der kaldes Alplyft, som også kunne fungere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.