Hejsa.
Vi har boet i vores hus fra 1928 i godt og vel 3 år, og nu skal vi flytte køkkenet til et andet rum, og samtidig skal vi skifte/flytte nogle vinduer og rive en bærende væg ned. Jeg tænkte at bede om lidt hjælp og gode råd, når jeg nu skal fjerne den bærende væg, som er den gamle ydervæg (gavlvæg), der nu er en indervæg i og med udbygningen af huset (lavet 1979-80).
Jeg er begyndt med at rydde den ene side af væggen, som skal rives og bære af for at se, hvordan det ser ud.... Som man ser på billederne, er der allerede en åbning i væggen. I og med at den anden side af væggen ikke er revet endnu, ved jeg ikke, hvor stor del af tykkelsen er til evt. "installations rum" (el-dåser osv.)
Den del af væggen, som skal bæres af, er ca. 3,8 m. og jeg tænkte at kopiere det meste af konstruktionen fra forum medlemmet "Copello2", men jeg tænkte dog at bruge en HEA 160 stålbjælke i stedet for HEA 180.
Jeg spekulerer på, hvordan jeg ved, at spær osv. på etagen ovenover ikke belaster så meget, at "loftet/bjælkelaget" buer, når jeg saver væggen væk? Selvfølgelig understøtning på begge sider af væggen. Tips? Nogen med erfaring fra lignende?
Du skal kontakte en byggkonstruktør, der kan beregne, hvilke laster der gælder i netop dit tilfælde, og hvad det indebærer for størrelsen på bjælken samt om der er behov for forstærkninger under bjælkens endepunkter for at undgå problemer i fremtiden. Inden du begynder, skal du have en godkendt byggeanmeldelse, der indeholder dimensioneringsberegninger etc.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.