Hej,

Vi har tænkt os at rive en væg, som vi ikke ved om er bærende, i vores nye hus. Jeg vil gerne planlægge det, så vi kan starte med det forholdsvis snart, når vi får adgang. Men spørgsmålet er, kan man på nogen måde på forhånd finde ud af, om væggen er bærende eller ej? Det jeg ved er, at væggen er gipspladet.

Hvis man kigger på tegningerne, er det væggen mellem køkken og stue (den del, jeg har markeret med rødt), der skal rives.

Tak på forhånd for hjælp.

• Plantegning af husets stueetage, hvor væggen mellem køkken og dagligstue er markeret med rødt for potentiel nedrivning.
  • Bygningstegning af hussektion viser den bærende konstruktion og vægplacering mellem køkken og stue, markeret til nedrivning.
K karlssonjohan sagde:
Hej,

Vi har tænkt at rive en væg som vi ikke ved er bærende i vores nye hus, jeg vil gerne planlægge det så vi kan starte med det ret hurtigt når vi får adgang.
Men spørgsmålet er, kan man på nogen måde på forhånd finde ud af om væggen er bærende eller ej?
Det jeg ved er at væggen er gipset.

Hvis man kigger på tegningerne så er det væggen mellem køkken og stue (den del som jeg har markeret med rødt) som skal rives.

Tak på forhånd for hjælp.
Med største sandsynlighed så er den bærende, da I har rammetagstol med indrettet loft. Den bærer både tagstolens underarm og gulvet på etagen over.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Med største sandsynlighed er den bærende, da I har rammetagstol med indrettet loft. Den bærer både tagstolens underramme og gulvet på etagen ovenfor.
Stort tak for svar! Jeg har selvfølgelig haft mine anelser om, at den er bærende, men jeg blev lidt i tvivl da jeg var der og kiggede, fordi den føltes tynd og som en almindelig indervæg.

Jeg må kontakte en snedker, der kan udføre arbejdet.
Tak igen!

K karlssonjohan sagde:
Stor tak for svar! Jeg har selvfølgelig haft mine anelser om, at den er bærende, men jeg vaklede lidt, da jeg var der og kiggede, eftersom den føltes tynd og som en almindelig indervæg.

Jeg må høre fra mig til en snedker, der skal udføre arbejdet.
Tak igen!
For at være helt sikker bør man kigge på konstruktionsplanerne.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K karlssonjohan sagde:
Jeg må kontakte en snedker, der kan udføre arbejdet.
Indgreb i bærende væg bør dimensioneres af en bygningskonstruktør, og inden arbejdet påbegyndes skal man have en godkendt byggeanmeldelse. Snedkere er ikke uddannede til at dimensionere bjælker og søjler.

• Synes
guggen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.