Hejsa!
Ved ikke om dette spørgsmål er placeret i den rigtige del af forummet, men prøver her.

Jeg er en nyuddannet bygningsingeniør med meget lidt praktisk erfaring. Har lige købt hus med min kæreste og skal nu om et par måneder kaste os ud i at renovere.

En af tingene vi skal gøre er at rive en bærende betonvæg ned for at forbedre planløsningen og følelsen, når man træder ind i hjemmet. Og jeg har kigget en masse rundt på dette forum og også andre sider på internettet, spurgt mine kontakter i byggebranchen, men sidder alligevel med spørgsmål og overvejelser...

Væggen, der skal rives ned, er den rødmarkerede på billedet. Plantegning af hus med markering af bærende betongvæg, der skal nedrives. Væggen er rødmarkeret nær hallen og trappen.

Jeg har talt med min kommune og byggetilladelse er ikke påkrævet, men byggeanmeldelse er nødvendig, og jeg er ikke helt sikker, men jeg antager, at en eller anden form for konstruktions tegning med bæreevneberegning kræves? (Typisk frame-analysis.)
Jeg kan selv gøre dette egentlig, men ville I, som har erfaring, anbefale at bruge en mere erfaren konstruktør, eller tror I, at kommunen ville godtage mig selv som KA?

Når konstruktions tegningen er lavet, er dette et arbejde jeg kan klare selv med det rette værktøj? Eller bør man hyre et hulboringsfirma?

Findes der situationer, hvor man ikke behøver at afstive?

Hvis man nu skal afstive og forstærke bagefter med bjælker, kan nogen forklare lidt mere detaljeret, hvordan dette gøres? Lige nu kan jeg ikke rigtig få billedet til at hænge sammen...
Havde det været en væg med trælægter er jeg mere "med i spillet", men når det kommer til netop beton er jeg usikker på, hvordan det fungerer ved de forskellige kontaktflader.

Beklager et rodet indlæg med mange spørgsmål, men håber at I forstår, hvad jeg leder efter og kan svare på noget af det i det mindste :D

Med venlig hilsen, Simon