Hejsa!
Ved ikke om dette spørgsmål er placeret i den rigtige del af forummet, men prøver her.

Jeg er en nyuddannet bygningsingeniør med meget lidt praktisk erfaring. Har lige købt hus med min kæreste og skal nu om et par måneder kaste os ud i at renovere.

En af tingene vi skal gøre er at rive en bærende betonvæg ned for at forbedre planløsningen og følelsen, når man træder ind i hjemmet. Og jeg har kigget en masse rundt på dette forum og også andre sider på internettet, spurgt mine kontakter i byggebranchen, men sidder alligevel med spørgsmål og overvejelser...

Væggen, der skal rives ned, er den rødmarkerede på billedet. Plantegning af hus med markering af bærende betongvæg, der skal nedrives. Væggen er rødmarkeret nær hallen og trappen.

Jeg har talt med min kommune og byggetilladelse er ikke påkrævet, men byggeanmeldelse er nødvendig, og jeg er ikke helt sikker, men jeg antager, at en eller anden form for konstruktions tegning med bæreevneberegning kræves? (Typisk frame-analysis.)
Jeg kan selv gøre dette egentlig, men ville I, som har erfaring, anbefale at bruge en mere erfaren konstruktør, eller tror I, at kommunen ville godtage mig selv som KA?

Når konstruktions tegningen er lavet, er dette et arbejde jeg kan klare selv med det rette værktøj? Eller bør man hyre et hulboringsfirma?

Findes der situationer, hvor man ikke behøver at afstive?

Hvis man nu skal afstive og forstærke bagefter med bjælker, kan nogen forklare lidt mere detaljeret, hvordan dette gøres? Lige nu kan jeg ikke rigtig få billedet til at hænge sammen...
Havde det været en væg med trælægter er jeg mere "med i spillet", men når det kommer til netop beton er jeg usikker på, hvordan det fungerer ved de forskellige kontaktflader.

Beklager et rodet indlæg med mange spørgsmål, men håber at I forstår, hvad jeg leder efter og kan svare på noget af det i det mindste :D

Med venlig hilsen, Simon

Det føles lidt mærkeligt med en betonvæg i stueetagen på et parcelhus, som desuden ikke er særligt gammelt. Der må findes en eller anden forklaring på det. Hvordan ser det ud på næste plan og hvordan er bjælkelaget udført?

Huset er fra 1960. Væggen føles stenhård og stum, når jeg banker på den. Bjælkelaget ved jeg faktisk ikke, hvad det er =0
Jeg har fået at vide, at det er beton, men kan tage derud og skære lidt for at se, hvad det faktisk er... Måske skulle jeg have gjort det, inden jeg skrev indlægget ^^

Af skraveringerne på tegningen at dømme er det i hvert fald ikke beton. Snarere letbeton eller mursten. Benyt lejligheden til at kontrollere etageadskillelsen ovenfor samtidigt. Det har jo betydning for valget af passende foranstaltning.

J justusandersson sagde:
Af skravering på tegningen at dømme er det i hvert fald ikke beton. Snarere letbeton eller mursten. Sørg for at kontrollere bjælkelaget ovenfor samtidig. Det har jo betydning for valg af passende foranstaltning.
Okay!
Tak for tipset! Jeg skal derhen næste uge, så jeg vil tage et kig på dette og opdatere!

Nu har jeg tjekket, det er solid beton i væggen og ingen el-installationer i den heller.
Så, til spørgsmålet igen, hvordan gør man dette?
Fjerner man væggen på bedste måde, og så har man 3 bjælker som man sætter op? 2 vertikale og så en som ligger ovenpå disse 2 stående?
Hvordan ville I have gjort det?

Hvordan er bjælkelaget ovenover udført, og hvad findes ovenover væggen?

Skidt også, glemte at tjekke bjælkelaget, som du bad mig om, da jeg var der.....
Ovenpå er i hvert fald en ikke-bærende væg.
Har ledt rundt en del på internettet nu for at prøve at finde ud af, hvordan man skal bære sig ad for at finde ud af, hvordan bjælkelaget er konstrueret, men har ikke fundet noget godt. Hvordan gør I? Hul i gulvet? (ikke aktuelt) Tager en liste eller gulvbit op?
Mvh
Sussens

Hop på det. Så mærker du, om det er træ eller beton.

• Synes
Mattias_Eson
  • Laddar…
Nu har jeg talt med en konstruktør, været der og set under og i alle vægge og bjælkelag.

Jeg har lavet beregninger på lasteffekterne og reaktionerne, udbredt på 1920 som åbningen kommer til at være. HEA 160 klarer dette med god margin. Forstår hvordan jeg skal gøre, men undrer mig lidt hurtigt over, hvor meget beton bjælken skal ligge på i enderne? Kommer til at skære åbningen ud i betonen, så save en lille bid oppe på siderne, hvor jeg så vil lægge bjælken, men hvor meget bør jeg udhule? Er det nok med 160mm?

Kan sende billeder og tegninger lidt senere, sidder dårligt nu men ville skrive og spørge, inden jeg glemmer det! hehe

Mvh

Er du virkelig sikker på, at det drejer sig om pladsstøbt armeret beton i væggene? Jeg har meget svært ved at tro det. I så fald ville det blive koldt som i graven i rummene. Betonhulsten lyder i så fald mere rimeligt.

Nej du har helt ret! Det er muret sten som man har "lagt" beton på, eller hvad man nu siger. Men det spiller ingen rolle for bæreevnen eller konstruktionen =)
Bliver bare lidt nemmere at rive :D

S sussens sagde:
hvor meget beton skal bjælken ligge på i enderne?
Jeg vil skære åbningen ud i betonen, så save en lille del i siderne hvor jeg så skal lægge bjælken, men hvor meget bør jeg skære ud? Er 160mm nok?
Tag hele væggen ned og stil bjælken på for eksempel VKR 100.
Det bliver billigere end udskæringen og kræver mindre plads. (y)

Hvis væggen havde været i beton, ville 160 nok have været tilstrækkeligt.
Med hulsten tør jeg ikke gætte.

Jarlingar Jarlingar sagde:
Tag ned hele væggen og stil bjælken på fx VKR 100.
Bliver billigere end udsparingen og kræver mindre plads. (y)

Hvis væggen havde været i beton, ville 160 understøtning have været nok.
Med hulsten tør jeg ikke gætte.
Det var det, jeg tænkte at gøre først, men forstår ikke helt, hvordan jeg "kobler" bjælkerne på hinanden, samt afstivning ned til og ind mod væggen. Skal man svejse bjælkerne fast i hinanden?

At det kræver mindre plads, forstår jeg, men hvorfor bliver det billigere? =0 Så skal jeg jo købe mere stål. :thinking:

H
S sussens sagde:
Nej du har helt rett! Det er muret sten som man så har "lagt" beton på, eller hvad man nu siger. Men det spiller ingen rolle for bæreevnen eller konstruktionen =)
Bliver bare lidt nemmere at rive :D
formentlig pudset så?
har du begyndt at overveje, hvordan du skal gøre med nedrivning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.