Hej! Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg er i gang med at rive en indervæg ned, som sidder mellem fyrrummet og hobbyrummet i min kælder fra 1968. Tanken er, at det skal blive et stort legerum til min datter. Men jeg er lidt i tvivl om, om den kunne have en bærende funktion for ydervæggen.
Ydervæggen måler jeg til ca. 260 mm tyk, og jeg tror, den er i hulsten. Den er ikke støbt.
Indervæggen, som jeg vil fjerne, er lavet i blåbetonsten og er ca. 110 mm tyk inklusive pudsning på begge sider.
Jeg lægger et billede med mål op, så det bliver lettere at forstå.
Hvad tror I? Er det bare at rive ned?
Okay føles godt at en til synes, at den ikke bør være bærende eller have nogen støttende funktion for ydervæggen. Derefter bliver længdemålet ca. 100cm længere end hvad hobbyrummet er. Jordniveauet ligger på ca. 170cm.
Så havde jeg målt forkert. Mellemväggen er 9cm tyk inklusiv pudsning.
Vi har langs vores kælderydervægge en søjle opbygget af polsten cirka hver 5. meter, søjlerne er ca. 200mm brede og går ud ca. 400mm ud fra kældervæggen.
Jeres hjertevæg (bærende) går lodret, teenagerummet på venstre side og hobbyrummet på den anden side.
Vi har langs vores kælderydervægge en søjle opbygget af polsten ca. hver 5. meter, søjlerne er ca. 200mm brede og går ca. 400mm ud fra kældervæggen.
Jeres hjertemur (bærende) går lodret, pejsestuen på venstre side og hobbyrummet på den anden side.
Ja, det er jeg helt med på. Vores hjertemur er 22cm tyk. Muret med 20cm tyk hulsten.
Men det jeg undrer mig over, er om skillevæggen kan være understøttende på en eller anden måde for ydermuren. Det er jo nogle kubik jordmasser, der trykker på. Men det føles ikke som om, den kan være det, når den er så tynd.
Sen opdatering men sådan blev det i Legeværelset. Ganske populært blandt naboernes unger i området kan jeg indrømme
Men jeg har brug for mere hjælp. Jeg skal rive flere vægge i kælderen. De er med rødt streger på det første billede. De er af samme dimension som den i legeværelset. Altså 70mm brede blåbetonblokke. Jeg tror ikke den er støttende mod ydre kældervæg når den kun er muret med 70mm tykke sten. Endnu mindre at den er bærende. I opholdsrummet løber letbetonbjælkelaget hele vejen fra ydre kældervæg til hjertevæggen. Jeg antager man bruger samme bæreevne på bjælkelaget i hele kælderen. Så hvad synes I. Er de bare at rive som den væg i legeværelset?
Sejt, hvad er det for et tæppe du har lagt på gulvet? Nålefilt? Jeg skal lægge nålefilt i min kælder, men jeg ved ikke, hvor man skal købe det, Bauhaus er billigst men det er jo ret tyndt, men det er måske nok?
Coolt, hvad er det for et tæppe, du har lagt på gulvet? Nålefilt? Jeg skal lægge nålefilt i min kælder, men jeg ved ikke, hvor man skal købe det, Bauhaus er billigst, men det er jo ret tyndt, men det er måske nok?
Tak! Vi købte det hos Bauhaus. Det fnugger en del, men samtidig er der en del gang derinde. Men man synes i hvert fald ikke, at betongulvet er koldt at gå på med det tynde nålefilttæppe på.
Tak! Vi købte på Bauhaus. Den fnuller en del, men samtidig er der en hel del sprækker derinde. Men man synes i hvert fald ikke betongulvet er koldt at gå på med den tynde nålefiltmåtte på.
Supergodt at vide, så afprøver jeg også deres, den er jo så billig, at det ville være værd at teste under alle omstændigheder. Havde tænkt mig at bruge deres grå og mørkeblå variant. Jeg var mest bekymret over, at den er så tynd, men det ser jo ud til ikke at have nogen betydning. En dag stopper det vel med at fnulre, men måske er der bare bunden tilbage, når det er stoppet?
Fint at vide, så prøver jeg også med deres, den er jo så billig, at det havde været værd at teste uanset. Havde tænkt mig at bruge deres grå og mørkeblå variant. Jeg var mest bekymret for, at den er så tynd, men det ser jo ikke ud til at have nogen betydning. På et eller andet tidspunkt holder det vel op med at fnugge, men måske er der bare bunden tilbage, når det stopper?
Gør det! haha men så er det bare at købe en ny. Som sagt de er jo billige!