Jeg overvejer at udvide mit køkken til det grønne område på tegningen. Jeg tænker på, om jeg uden risiko kan fjerne de rødmarkerede vægge? Det jeg overvejer, er om der er nogen risiko for, at de er bærende. Mellem kælder og etageplan er der betonkasetter. Er der noget andet, jeg bør overveje i dette projekt, som I har synspunkter på, hvad som helst? Jeg vedhæfter tegningerne her samt en skitse af det nye køkken. Huset er bygget i 1964. Blåbetonvæggene på etageplanen er ca. 9 cm tykke.
Risikoen for, at de skulle være bærende er lille, dels med tanke på tykkelsen men også med tanke på placeringen. Med betongkassetter formoder jeg, at du mener præfabrikerede betonelementer, der strækker sig over husets hele bredde (undtaget trappehullet).
Du mister jo både garderoben og toilettet i handlen. Entréen er ikke så stor, at du kan gøre noget fornuftigt ud af den. Skal du bygge noget verandalignende til entréen, så du får plads til det der? Entréen har jo ingen vindbeskyttelse i sin nuværende form, og det er nødvendigt i de fleste tilfælde. Med en tilbygning løser du alle tre problemer.
Spørgsmålet består, hvordan er det med disse 2 vægge, hvordan kan jeg finde ud af at de ikke er bærende? Findes der nogle tricks for at drage denne konklusion?
Disse vægge er næppe bærende. Bærende væg i dette tilfælde bør være den, der går mellem garagen og frem til trappen og rundt om den mod ydervæggen. (Omtrent midt i huset). Ser, at du har betongkassetter mellem kælder/etageplan. Så burde det være risikofrit. Går betongkassetterne i ét stykke mellem ydervæggene?
Tak for svaret. Kassetterne går fra den ene ydervæg til de kraftige vægge i midten af huset. Derefter kommer der nye kassetter på den anden side af denne. De er med andre ord delt. Ville det påvirke?
Nej det findes ingen samlinger der. Kiggede lidt på hvordan tagspærene ligger. De ligger ikke i linje med væggene, som er tænkt at blive revet. Er det et godt tegn? Markeret i blåt.
Ja, ikke skal man besvare en tråd midt om natten, når man burde sove i stedet. Svar som goddag yxskaft. Hjertemuren, som jeg har vrøvlet om, ligger i kælderen, men nu befinder vi os jo på stueetagen. De vægge, du vil rive, har, vil jeg påstå, intet at gøre med bærigheden. Jeg formoder, at du har selvbærende spær, og at det er et etplanshus, vi taler om. Hvis du tjekker afstanden (på loftet) fra den venstre blå spær, du har tegnet ind, og de to følgende til venstre, formoder jeg, at de ligger i entréen uden understøtning nedefra. Skal væggen rundt om trappen blive, har jo to spær støtte.
Med hensyn til planløsningen ville jeg nok have forkortet arbejdsbordet mod entréen, så man kan få en hattehylde og måske også et garderobeskab i entréen. Nok ville det være godt at kunne hænge jakken der og også tage skoene af.
Ved ikke hvad jeg gjorde, men opslaget blev postet før jeg var færdig. Kiggede nemlig en gang til på tegningen og så, at du har en forskydning (indragning) i ydervæggen ved entréen. I køkkenet kan man så stille et hjørneskab der, så det harmonerer bedre med hattehylde/garderobe i gangen.
Tja, der er ret meget plads i Entren, så køkkenet kommer til at være i hele rummet. Jeg tolker det fra alle, der har svaret, at det er risikofrit at pille væggene ned i hvert fald. Eller er der noget mere, jeg bør tjekke...
JanneL bare for at være sikker, tog et par billeder af spær. Siger de noget om de er selvbærende eller ej? De er sømmet i nederkant i noget, der ligner en bærende bjælke. Ved ikke om den går over hele taget eller om den slutter ved kip, der ligger gulvspån og isolering i vejen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.