Totte_S
Har et køkken under totalrenovering og tænker at rette op på de skæve vægge, som i øvrigt består af blandet tømmer, planker og brædder. Væggene hælder udad, ca. 4-5 cm på hele væghøjden. Jeg tænker, at en ny regelstamme til at trække lidt el i og sømme panel på bliver godt. Eftersom det ikke siges at være fornuftigt at isolere indad for meget, overvejer jeg at sætte OSB (eller plywood, eller råspont) på regelstammen, og panelere på den, med det formål at få en solidere væg, både for fornemmelsens skyld og for stabiliteten. (Huset har engang været pudset på skæve brædder (hvad det nu hedder) og senere efterisoleret udvendigt med 75 mm og træfacade.)
  • Hvilken trædimension er den mindste fornuftige? 45*45 virker normalt, men nogle gange nævnes 28*70 (gitterpanel).
  • Hvad er en smart arbejdsgang? Skal jeg tænke "helt ny væg" og starte med at få en lige/vinkelret syld og derefter lodde en hammerbånd med reglar og kortlinger imellem, og afslutte med regelværk omkring vinduer og døre? Eller findes der en mere fornuftig arbejdsgang?
Jeg har læst om nogen her, der har sømmet stammen på gulvet og anvendt karmeskruer ind i væggen, så det tip har jeg allerede ;) Jeg ved, at nogle har synspunkter på at rette op på vægge i gamle huse, men disse synspunkter spørger jeg ikke efter, arbejdet skal gøres, og jeg vil have tips om hvordan. :rolleyes:

Foreslår at du tager 45x95 eller 45x70 og kilesaver dem, så de kompenserer for hældningen. Så er det bare at sætte dem op med passende plademateriale. Du får så også plads til ny skjult el-installation uden at miste så meget rumareal.

Det hurtigste er sandsynligvis at gøre som du tænker - altså slå en helt ny væg op af f.eks. 45-70. Så bliver det snorlige.

Med hensyn til isoleringen går det nok fint, i hvert fald hvis du ikke har plast i konstruktionen i dag. Plastikken skal i så fald befinde sig højst 1/3 ind i væggen - regnet indefra. Men eftersom du skriver, at huset er efterisoleret også udvendigt, skal det nok fungere at lægge 70mm også indvendigt..

På stommen skruer du OSB+gips, så har du en kanonvæg :)

EDIT: panel skulle du vist have ja.. Så kan du måske undlade OSB og i stedet sømme liggende sømmelister af f.eks. 28-70 som du sætter panelet i (om den skal være stående, vil sige)

Jeg har en del billeder i min bygningsdagbog over, hvordan jeg rettede og regulerede op "nye" indervægge i den del, som skal blive vaskerum/badeværelse:
Krobykvarns renovering - Januar 2007 og nogle måneder fremad :cool:

Totte_S
Jahaja, takker for tips og synspunkter så langt.
Er der noget, der taler imod at bruge forskellige dimensioner på lægterne i en ny lægtstamme. Tænker, at jeg kan bruge 45*70, eller endda 45*95 som rem og 45*45 til resten for at slippe for at udligne flere centimeter med board. Væggen hælder jo ca. 45 mm i hele højden, og med en 70 rem øverst er det 25 mm mindre at udligne, alternativt går det lige op med en 95 mm øverst. Spørgsmålet er bare, hvordan man skal fastgøre til den eksisterende vægstamme. Skrue skråt eller bruge metalbeslag/vinkler. Det føles voldsomt at skrue eller sømme lige igennem en liggende 95 rem.

ClasseClas
På landet brugte vi 28x70 og skruede OSB + gips på til det U-formede køkken, hvor det er et must med rette vinkler overalt, hvis man kører med std køkkenvarer.

28x70 blev skruet ind i den oprindelige planke væg med lange træskruer med torxfatning. Justering blev foretaget med klodser og nogle gange masonitstykker lige ved skruerne. Grovere regler fungerer også, men det gælder om at gå på kompromis, så man ikke mister en masse plads unødigt. 28x70 sammen med dobbeltplade fungerer godt i hvert fald. Ngt hammarband brugte vi ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.