Hej!

Jeg har en muret sokkel (lecablokke) til et drivhus, der skal afsluttes med et lag blokke til (190mm + mørtel). Mit problem er, at muren fra åbning til åbning har en niveauforskel på 3-4 cm. Ingen kant har mere end ca. 1 cm diff, men totalen bliver besværlig. Muren er ellers i lod og vater på de andre ledder. Så, nu hvor det er tid til at betale for gamle synder, hvad gør jeg?

Det virker meget at have 3 cm forskel i mørtelfugen fra ende til ende? Kan jeg "forhåndsmure" og lægge et lag mørtel på dele af muren, der får tørre, for derefter at mure ovenpå? "Høvle" lecablokke, så jeg kan mure med tyndere blokke på dele af muren? Kombinere en retning med stigende fugetykkelse med at pudse tykkere ovenpå, hvor det er nødvendigt? Bede til højere magter om et jordskælv, så muren bliver i vater af sig selv?

I og med at der kommer en træsyll ovenpå (det bliver et egenkonstrueret trækonomiehus), er der lidt mulighed for at rette til der, men det er naturligvis bedre, jo mere i vater fundamentet er. Fundamentet skal pudses, så eventuelle skønhedsproblemer løses der.

Tak på forhånd!

• Synes
Marmac
  • Laddar…
Jeg svarer mig selv: Efter at have snurret rundt på Google, tuben osv. lidt til, så har jeg bemærket

a) en hel del ret tykke fuger ses steder, som i sådanne tilfælde burde vide bedre (dvs. det behøver ikke at være en total katastrofe, hvis de findes)
b) pudsning kan gøres så tyk, man vil

Den løsning, som jeg altså pt. overvejer mest, er at mure det sidste lag op så vandret jeg kan inden for rimelige grænser (sige maks 2 cm mørtel eller sådan) og derefter fikse resten med puds/mørtel ovenpå (yderligere 1-2 cm nogle meter af muren. Er der nogen, der har noget imod dette?

Sæt en bræt på hver side af muren og sæt dem sammen med tvinger. Sæt dem så de er i vatter i overkant.
Fyld med mørtel.
Alternativt sæt murarsnor i vatter rundt om og læg mørtel i den rette højde. Vent til dagen efter og mur det sidste skift (med murarsnoren oppe i korrekt højde ;-) )

• Synes
Marmac og 1 anden
  • Laddar…
Tak for svaret! Misforstår jeg dig: lav en separat omgang med mørtel, som er i vater, enten som afslutning ovenpå (typ pudsning) eller som et retterlag under det sidste skift? Eller er begge alternativer som base for det sidste skift? Lover at bruge murerline denne gang :)

godt tip med bræt for at kunne lave en flot fyldning.

J Jan_G sagde:
Sæt et bræt på hver side af muren og sæt dem sammen med tvinger. Sæt dem så de er i vater i overkanten.
Fyld med mørtel.
Alternativt sæt murerline i vater rundt om og læg mørtel på i rigtig højde. Vent til dagen efter og mur det sidste skift (med murerlinen sat i korrekt højde ;-) )

Der er ingen problemer med høje fuger mellem skiftene, bland blot mørtelen lidt tørrere, så skal det nok gå, og forvæd lecablokkene, så mørtelen fæster ordentligt. Spænd en murersnor vandret et par millimeter uden for murstenene, fx ved at spænde en søm mellem hjørnestolpen og snoren.

Du vil sandsynligvis skulle trykke lidt mørtel ind i fugen og jævne ud med murskeen, hvor fugen er højest, men det er ikke noget problem - det tager blot lidt længere tid :).

Det skader måske heller ikke, at du armerer med bistål, så bliver det garanteret godt.

Behøves der en justering, kan du som du selv er kommet frem til, gøre den, når du pudser murkronen.

Held og lykke!

• Synes
Marmac og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville have gjort som @Jan_G foreslår og lavet en enkel støbeform øverst som man fylder med mørtel og jævner af. Gerne med lidt hårdere mørtel end almindelig murermørtel (og et par armeringsjern). Udover at det bliver i vater, er det lettere at få en glat top på muren.
Benyt muligheden for at montere og støbe eventuelle fastgørelsesdetaljer ind, mens du er i gang.

Det er jo muligt at kombinere med at man skjuler en del af fejlen med lidt varierende tykkelse på fugen under stenene.

Senest redigeret:
  • Synes
MrSpudnut
  • Laddar…
Tak alle for gode svar! Modtager gerne flere råd her (det er vel åbenlyst, at de er nødvendige?), men føler mig meget tilfreds med hjælpen.

Murarsnor OK, lidt svært at holde linjen men går. To brædder som klemmes med tvinger så overkant ligger ca 1 - 2 cm over bølgen for næste skifts under kant, I med mørtel og på med en sten, mål fra brættet hvor bølge er og bank den ned så den er på plads, lige med næste sten. Det bliver da en kile af mørtel ud mod enden. Det går også at mure skråt og så sætte to brædder i vater og fylde på med mørtel, bliver da som en hat øverst.

• Synes
MrSpudnut
  • Laddar…
I tilfælde af at nogen er interesseret i mine snublinger inden for mureri: tog alle disse råd i brug i går og murede det sidste lag op til inden for en halv centimeter af præcis bølge over hele muren. Gik fremragende godt, armerede med bistål, tørrere mørtel på de højeste stykker. Næste skridt er "støbning" af kronen med hjælp af brædder. Tak alle!

overvejelse/spørgsmål: vil skrue fast syllen til drivhuset ovenpå muren, er det et problem at gøre dette gennem kronen/putsen, dvs er der risiko for revner?

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
Støb skruer eller gevindstang ind, så slipper du at bore efterfølgende.

• Synes
MrSpudnut
  • Laddar…
Det kan slå lidt flis ud af pudset, men revner er en lille risiko. Vi borede, fyldte med kemankare og derefter plug og rustfri skrue. Har klaret efterårs- og vinterstormene på over 20 m/s, så det ser ud til at sidde fast :).

• Synes
MrSpudnut
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.