Hej

Har et drivhus, hvor fundamentet og den ene væg er bygget med lertegel.
Nu er der flere teglsten, som er ved at revne, og stykker falder af.

Hvordan reparerer man dette på den nemmeste måde?
Havde det været på bolighuset, ville jeg nok have forsøgt at udskifte alle de ødelagte sten, men jeg vil gerne lave en enklere reparation på drivhuset, hvis det er muligt.
Kan det lade sig gøre at smøre beton eller puds i hullerne? Noget andet?

Taknemmelig for smarte tips :)

• Væg af lerteglsten hvor nogle sten har synlige sprækker og falder fra hinanden, omgivet af lidt vegetation i bunden.
  • Væg af opstablet rødt lertegel, nogle sten er revnet. Vegetation vokser langs bunden af muren.
Spørgsmålet er, hvorfor de er gået i stykker fra starten... kan det være, at nedløbsrøret slipper vandet i hjørnet

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Byt.

Jeg er i øjeblikket i gang med at skifte et antal mursten på huset, hvor en tidligere ejer har forsøgt at reparere med beton. Det førte tilsyneladende kun til, at endnu mere fugt blev fanget, og frosten kunne sprænge efter hjertets lyst, for et stort antal mursten viste sig at have konsistens som knækbrød bag ”reparationen”.

Det er ikke sjovt at forsøge at blive murer sådan uden videre, men, som min morfar plejede at sige, en husejer skal kunne alt.

B
Jeg havde kigget på vand fra oven, nedløbsrør eller mangelfuldt blikkenslagerarbejde?

Så er det jo smukt på sin egen måde med denne type udseende på et drivhus, eller en anden mur i haven, synes jeg. Det giver lidt patina/karakter. En reparation af mursten bliver sjældent pæn.

Ser man tilbage historisk, har man vel ofte pudset facader, hvis murstenene er for dårlige. Men at pudse tæt på jorden er jo lidt problematisk, især hvis underlaget ikke er 100% godt. Murcement a måske kan være noget.

Problemet er VAND som teglet suger til sig, at have tegl helt ned til jorden er at skabe sig problemer fremover.
Har man så måske ingen tagrender eller dårlige nedløbsrør etc. forværrer det problemet.
At reparere tegl er et plaster på såret, det vil fortsætte med at frostsprænge, en frostsprængt tegl er en ødelagt tegl.
Det bedste ville være at sektionsvis udskifte de nederste skifter (selvom der er tegl under jordniveau, bør de udskiftes) med blokke af enten beton eller leca, mure dem med en cementmørtel a og pudse dem med en cementmørtel a.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.