Jeg skal ordne mit gemmerum i kælderen. Huset er bygget i 30'erne, og væggene er pudset med - ja noget? Ret porøst og let at slå i stykker.
Jeg har fået tip om betonspartel til mindre huller efter skruer og plugs, men hvordan ordner jeg større huller og kanter, hvor den gamle puds er gået i stykker? Det behøver ikke at blive perfekt resultat, det er ikke et festlokale. Bare et gemmerum som skal blive lidt mindre pinligt.
Tag gulvfix, f.eks. Casco Multifix. Jeg foretrækker meget hellere det end spartelmasse, som altid "synker", uanset hvor meget de reklamerer for, at det ikke gør det. Hvor der er store dybder, kan du lægge et tyndt lag først nogle centimeter ind, som kun er der for at stoppe næste spartling, eventuelt støttet af et stykke plastik, hvis hullet ikke kan dækkes af fixet uden støtte, forudsat at du ikke vil fylde hele hullet. Vil du det, kan du blande sten i, så hærder fixet hurtigere.
Når jeg søger på det, står der flisemørtel. Er det den, du mener? Der ser ud til at være to varianter, en almindelig og en rapid. Er der nogen af dem, der er at foretrække?F fb35523 sagde:Tag gulvfix, f.eks. Casco Multifix. Jeg bruger meget hellere det end spartelmasse, som altid "synker", uanset hvor meget de reklamerer for, at det ikke gør det. Hvor der er store dybder, kan du lægge et tyndt lag først en centimeter ind, som kun er der for at stoppe den næste spartling, eventuelt støttet af et stykke plastik, hvis hullet ikke kan dækkes af fixet uden støtte, forudsat at du ikke vil fylde hele hullet op. Vil du det, kan du blande sten i, så hærder fixet hurtigere.
De store huller er nok 1,5-2 dm dybe. Med sten - tænker du typ makadam/vejgrus i passende dimension så?
Tag det, der allerede sidder på væggen. Dvs. puds. C Puds bliver godt til det der.D dee79 sagde:[billede] [billede] [billede]
Jeg skal ordne mit skammens rum i kælderen. Huset er bygget i 30'erne og væggene er pudset med - ja noget? Ret porøst og let at hakke i stykker.
Jeg har fået tip om betonspartel til mindre huller efter skruer og plugs, men hvordan reparerer jeg større huller og kanter, hvor den gamle puds er gået i stykker? Det behøver ikke blive perfekt resultat, det er jo ikke en gildestue. Bare et skammens rum, der skal blive lidt mindre skammeligt.
Vil du have noget, der er lettere at arbejde med, kan du bruge Gypsum. Det bliver ikke helt den samme overflade som du har i dag, men ret tæt på og betydeligt nemmere at arbejde med, hvis man ikke er vant til det.
Jeg kan lide det enkelt, og dette er mit første forsøg, så Gypsum lyder som min ting. Virker det på de store/dybe huller?Krille-72 sagde:
Absolut. Køb en Lecasten eller ytongsten så kan du hugge nogle småstykker med en økse, som du trykker ind i hullet først eller sammen med gypsum.D dee79 sagde:
Prima overfladerne som du skal pudse først. Der findes en speciel gypsumprimer, men det virker med almindelig primer også.
Er man uerfaren er det oftest lettere at fylde hullerne først og lade det tørre, inden man går i gang med at pudse med gypsum.
Gypsym alle dage i ugen, hvis det er indervægge og så der langt fra gulvet.D dee79 sagde:
Bland til konsistensen af tyk flødeskum - Tror ikke du behøver at fylde med noget materiale, men det kan lette arbejdet.
Se også efter Finjas produkt "Finna Gipsputs Inne", som er en smule billigere end netop Gypsum fra Weber.
Og som @Krille-72 skriver - Primer først.
Du har jo fået andre forslag som måske er endnu bedre, men ja, jeg mener klinkerfix som Casco lader til at kalde fästmassa. Det jeg godt kan lide ved den er, at den er meget finkornet og går at forme på en god måde, selvom overfladen ikke er plan. Man kan altså forme den omkring en buet overflade og få det rigtig flot ved første forsøg. Den er også nem at slibe det første døgn og relativt hård når den først er tørret, så den tåler en del. Puds er ikke lige så stærkt, men fordelen er jo at strukturen bliver ensartet med det du har. Desuden er dine huller ikke i nogen udsat position, så "fästmassaens" hårde overflade er ikke nødvendig.D dee79 sagde:
Nu har jeg været på shoppingtur, og begge butikker hævder, at primer ikke er nødvendig, men at væggen skal fugtes, inden pudsen påføres. Jeg insisterede på en primer alligevel, for jeg vil ikke tage en tur til, men de hævder, at ikke-sugende materiale = primer, puds og andre sugande materialer = fugt væggen først.slacker sagde:
Gypsum alle dage i ugen, hvis det er indervægge og så der langt fra gulv. Bland til konsistensen tyk flødeskum - Tror ikke du behøver at fylde med noget materiale, men det kan lette. Kig også efter Finjas produkt "Finna Gipsputs Inne", som er en lille smule billigere end lige Gypsum fra Weber. Og som @Krille-72 skriver - Primer først.
Men så tilføjede de, at de ikke er professionel murere, så nu føler jeg mig forvirret over, hvordan jeg skal gøre. En af dem foreslog, at jeg først lagde en primer og derefter fugtede. Så - nogle tip fra jer, der har prøvet?
De har ret og uret. Eller rettere sagt. Der findes flere sandheder.D dee79 sagde:Nu har jeg været på shoppetur, og begge butikker hævder, at primer ikke er nødvendig, men at væggen skal fugtes, inden pudsen påføres. Jeg pressede mig alligevel til en primer, for jeg vil ikke tage en ekstra tur, men de hævder, at ikke-sugende materiale = primer, puds og andre sugene materialer = fugt væggen først.
Men så tilføjede de, at de ikke er professionelle murere, så nu føler jeg mig forvirret om, hvad jeg skal gøre. En af dem foreslog, at jeg påførte primer først og derefter fugtede. Så - nogle tips fra jer, der har prøvet?
For det første skal I nu banke det, der er løst ned. Derefter kan du påføre gips direkte, fugte pudsen lidt let eller prime først.
Eftersom du er uerfaren, anbefaler jeg, at du primer let og også trækker primer ud på det, der er malet.
Hvis du vælger at "bundne" det store hul først, kan du vælge mellem vand eller primer. Gips er ikke lige så følsom som puds, men hemmeligheden er, at det ikke må tørre for hurtigt. Så kan alt mørtel revne. Eftersom du er uerfaren, vil du sikkert arbejde lidt længere end en erfaren murer. Derfor er det godt, hvis underlaget ikke suger vandet i pudsen for hurtigt.
Her kan du læse, hvad Weber siger om sin primer.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/putsprimer/webergypsum-primer
Tak!Krille-72 sagde:
De har ret og forkert. Eller rettere sagt. Der findes flere sandheder.
For det første skal du banke det, der er løst, ned. Så kan du lægge gips direkte på, våde pudsen let eller prime inden.
Da du er uerfaren, anbefaler jeg dig at prime lidt let og også strække primer ud på det, der er malet.
Hvis du vælger at "bundne" det store hul først, kan du vælge vand eller primer. Gips er ikke lige så følsomt som puds, men hemmeligheden er, at det ikke skal tørre for hurtigt. Så kan alt mørtel sprække. Da du er uerfaren, vil du sandsynligvis være lidt længere om det end en erfaren murer. Så er det godt, hvis underlaget ikke suger vandet i pudset for hurtigt.
Her kan du læse, hvad Weber siger om sin primer.
[link]
Primeren er ikke samme mærke, så næste diskussion var, hvor meget den skulle fortyndes. 1:3 eller 1: og de mente 1:5.
Skal primeren tørre inden pudsning?
Og stort tak igen for din tålmodighed med mine spørgsmål!
Jeg ville køre 1:3 og lade den tørre. Du behøver ikke bekymre dig om hvilket mærke primeren har i dit tilfælde.D dee79 sagde:
Skal man pudse med gypsum på en malet væg med lidt blank maling, kan man have brug for en primer med lidt sand i. Det er ikke aktuelt i dit tilfælde.
Tak for alt! Bare at gå i gang så!Krille-72 sagde:
Klik her for at svare