Den tidligere ejer gennemførte en badeværelsesrenovering efter en vandskade for lidt over 6 år siden; i forbindelse med det blev der trukket nye afløbs- og vandstammer til badeværelse, køkken og WC. Stammerne går gennem betondækket mellem kælderen og stueplanet.
Jeg tænkte at fornøje mig i vinter med at pudse hullerne nedenunder. Ovenpå er det spartlet/(støbt?) og nyt klinker i WC samt lukket i køkken under skabene og isoleret med fugeskum, men i kældertaget er det stadig ikke færdigt.
Jeg tænkte at fylde hullet med cementmørtel-A i omgange for derefter at pudse med pudsemørtel-C og få en jævn overflade. Valget af pudsemørtel-C er for at det skal fungere med den eksisterende puds i kældertaget, især ved partiet over kældervinduet hvor der sidder træuld.
Virker cementmørtel-A til at fylde op, eller skal jeg forsøge at pudse med finbeton eller grovbeton, som jeg mistænker bliver for løs til at pudse med og skal støbes?
Det bedste havde selvfølgelig været, hvis dem, der foretog entreprisen, støbte hullerne ordentligt oppefra, da det var åbent, men det var før min tid.
På det sidste billede ser man en mindre reparation, jeg lavede for nogle år siden med pudsemørtel-C, som jeg fik i overskud fra et andet pudsejob; det fungerede godt, så jeg tænkte at afslutte med det, når jeg reparerer de store huller.
Kør pudsmørtel C lige igennem. Men de store huller skal du fylde med noget, for mørtel kryber. F.eks. gråsten, tegl som du har hugget til eller et stykke lecabeton som passer.
Kør puds mørtel C lige igennem. Men de store hulrum skal du fylde med noget, for mørtlen kryber. F.eks. gråsten, mursten som du har hugget til eller et stykke leca, der passer.
Hm, fylde nedefra? Du mener trykke fast mindre stykker af mursten/leca/letbeton, med så god pasform som muligt, i C-mørtel? Man skal vel have støtte nedefra, inden mørtlen hærder?
Hm, fylde nedenfra? Du mener trykke mindre stykker af mursten/leca/letbeton fast, med så god pasform som muligt, i C-mørtel? Man skal vel have støtte nedenfra, inden mørtlen tørrer?
Vander du underlaget (sprayflaske) og kaster mørtlen på, så kan du bygge et par cm ad gangen uden at det falder ned.
Hvorfor ikke bare en sæk gipsmørtel og så er du i princippet færdig? Betydeligt klistret i forhold til et cementbaseret produkt og betydeligt lettere at arbejde med i loftet. Lidt hønsenet eller lignende i værste fald, hvis der er større huller, der skal fyldes, så det bliver hængende.
Hvorfor ikke bare en sæk gipsmørtel, og så er du i princippet færdig? Betydeligt mere klæbrigt end et cementbaseret produkt og betydeligt nemmere at arbejde med i loftet. Lidt hønsenet eller lignende i værste fald, hvis der er større huller, der skal fyldes, så det bliver hængende
Fordi jeg er nærig Nej, spøg til side, krymper det ikke på samme måde som pudsemørtel? Når jeg har repareret med gipsmørtel plejer det at synke ret meget, dybere huller skal altid pudses i omgange.
Det er både svært at pudse loft og det en meget vanskelig overflade at få ind en almindelig mørtel (også a eller c som du skrev) og eftersom det er beton findes der masser af gode produkter (Sika Quick, sto gm1, ardex a46, Weber ef 260) som du kan bygge op til 5 cm per gang med og er meget klistrede (stop alligevel lidt sten i hullerne hvor det er for dybt for at spare penge). Loftet ser ud til at være pudset med c-mørtel så du skal holde betonen et stykke fra færdig overflade for at gøre det sidste med c-mørtel.
Fordi jeg er nærig Nej, spøg til side, krymper det ikke på samme måde som puds? Når jeg har repareret med gipsmørtel, plejer det at synke en del, dybere huller skal altid pudses i omgange.
Er det virkelig gipsmørtel, du har brugt før? gipsmørtel synker ikke, og med passende net eller fyldmateriale kan du ordne alt med en sæk i ét forsøg.
Er det virkelig gipsmørtel du har brugt før? gipsmørtel synker ikke, og med et passende net eller fyldningsmateriale kan du klare alt med en sæk i et stræk
Når jeg reparerer mindre huller i puds, f.eks. efter at have fjernet en gulvliste, bruger jeg altid gipsmørtel. Mere letarbejdeligt end puds og tørrer hurtigere. Uanset hvordan jeg blander det, synker det en smule, så skal man have en glat overflade, bliver man nødt til at pudse i omgange.
Gipsputs synker ikke!
Jeg ville have kørt med det men ladet de sidste millimeter være og tage det i en anden omgang for at få en fin overflade.
Vand med blomstersprayflaske og kast små klumper op i hullet. Bland gipsputs så du kan svinge spartelspartlen op og ned, og at det ikke daller, hvis du ryster spartelspartlen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.